Moderní pedagogika
Jan Průcha
Existuje už mnoho knih o tom, jak by měla vypadat ideální škola nebo dokonalý učitel. Víme ale, co se opravdu děje ve školách? Co si z nich děti vlastně odnášejí? Jaké je naše školství ve srovnání se světem? A kam vlastně směřuje světové pedagogické myšlení? Na tyto a další otázky odpovídá zcela nově koncipovaná učebnice soudobé pedagogiky, která českému čtenáři v ucelené formě zpřístupňuje moderní teorii a praxi školního vzdělávání. Na řadě příkladů objasňuje, jakými proměnami prochází ve světě škola, jaké nové formy vzdělávacích procesů se dnes uplatňují a jak je pedagogická věda studuje. Dílo se tak stává významným příspěvkem k diskusi o směřování transformace českého školství.... celý text
Přidat komentář
Moderní pedagogika z roku 2002, která již v roce 2020 není tak moderní... Pomineme-li zastaralé informace ohledně kurikula, výraz jako "sexové rozdíly" ( = genderové rozdíly) a obrovské množství informací (dat, výzkumů, odkazů), které činí text hutným a nepřehledným, nejvíce mi vadily zbytečně obsáhlé úvodní kapitoly a naopak povrchně zpracované kapitoly poslední. Ke studiu bych doporučila modernější vydání anebo rovnou publikaci jiného autora.
Ak máte záujem o úvod do pedagogiky a práve neobľubujete tie prehľadové knihy o pedagogických "teóriách", edukačných procesoch, konštruktoch a hlavne o všetkých existujúcich edukačných determinantoch, radšej siahnite po Komenského Pampaedii (Vševýchove), ktorá nechce byť pedagogikou "modernou", ale výchovou k ľudskosti.
Aby som však autorovej snahe nekrivdil, ak študujete pedagogiku na univerzite a budete písať seminárnu či bakalársku prácu, ako zhrňujúca sekundárna literatúra je použiteľná.
Těžko přetěžko k této knize něco napsat. Je nesporné, že byl odveden kus poctivé práce. V knize je spousta zajímavých informací a obzvlášť oceňuji ty, které se týkají vědecko-výzkumné činnosti. Hypotézy, data, fakta, tabulky - to je něco, co mě téměř vždy zaujme a musím to prozkoumat. Na druhou stranu, pokud bych tuto knihu měla brát jako studijní materiál, tak ... tak to prostě není ono. Je zajímavé, že pedagogický materiál o pedagogice může mít tak propracovanou nepedagogickou podobu. Jako učebnice tato kniha pro mě není dostatečně pedagogicky přátelská. Nakonec, zkuste si ji přečíst, a uvidíte sami.
Jak řekla vyučující: „nic lepšího nemáme“.
Bohužel.
Kdyby z toho autor udělal skripta obsahující opravdu to nejnutnější, nejzajímavější a nejužitečnější, bylo by to super, ale z tohohle se fakt učit nedá.
Řekla bych...až moc moderní. Všelijaké výzkumy v této knize jsou sice zajímavé, kdybych měla více času, tak bych si je i možná prošla, ale přijde mi to všechno až moc podrobné a složité. Přehledné mi to přišlo, až když jsem si podtrhala nejdůležitější poznámky, a na rozdíl od ostatních knih mě tato kniha trochu odradila od profesní dráhy učitelky.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1997 | Moderní pedagogika |
2008 | Pedagogický slovník |
2000 | Přehled pedagogiky |
2009 | Pedagogická encyklopedie |
2002 | Učitel – současné poznatky o profesi |
Mám za sebou asi půlku knížky a je to porot. Složitá nezáživná teorie o teorii, která mě jako začínajícího pedagoga od pedagogiky odrazuje. Výzkum byl rozhodně proveden a Průcha má, co předat, ale aby tohle byla ''bible pro prváky'', která nám má pomoct u zkoušky? .... Tohle je spíše pro hobbynadšence. Každopádně to věrně demonstruje onu zmíněnou pravdu, že v naší zemi již dlouhou řadu let chybí kvalitní pedagogické příručky, které by se daly číst a zpříjemnily trochu atmosféru ped.fakulty.