Moji slavní bratři
Howard Fast
„O něco víc než sto padesát let před Kristovým narozením povstala hrstka židovských sedláků v Palestině proti syrsko-řeckým dobyvatelům, kteří obsadili jejich zemi. Tři desetiletí vedli boj, který co do odporu a osvobozování nemá téměř obdoby v dějinách lidstva. V jistém smyslu to byl první moderní boj za svobodu a stal se příkladem četným pozdějším hnutím.“ - Tak charakterisuje autor makabejské povstání. Boj Makabejců se mu jevil jako symbol statečného boje proti reakci a jako symbol jej vypráví. Často si nevšímá historického pozadí bojů a nepřihlíží k politické a sociální problematice revoluce. Podnětem k povstání byl dekret z r. 167 př. n. l., kterým Antiochos IV. Epifanes vyhlásil zrušení židovského zákona, a znesvěcení jerusalemského Chrámu, ovládaného pořečtěnými kněžími. Pasivní odpor lidu, který se dával zabíjet biřici, než by se zpronevěřil zákonu, změnil se v aktivní povstání zásluhou Matatiáše, prostého kohena, kněze z městečka Modin. On a jeho synové se stali vůdci vzpoury proti pořečtěné domácí aristokracii a jejím cizím pomahačům, helenistickému státu. (S použitím doslovu G. Flussera)... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1952 , VyšehradOriginální název:
My Glorious Brothers, 1948
více info...
Přidat komentář
Válečné události jsem ověřoval v knize Biblické války generála Chaima Herzoga a na žádné nesrovnalosti jsem nenarazil. Zarazili mě výrazy jako kavárna nebo hašišové doupě, ale kupodivu oboje starověká Judea znala a používala. Vše ostatní už napsala Atanone.
Výborně byl popsán přerod římského vyslance Lentula Silana z nezaujatého pozorovatele na propagátora holocaustu.
"Židé jsou nepřáteli lidstva, neboť odmítají a pohrdají a potírají vše, co je lidstvu drahé, lidské bohy, lidskou víru a lidské zvyky."
Dějiny židovského národa jsou plné silných i smutných událostí. Tato kniha pojednává o jedné z nich,o povstání Makabejských. Vypravěčem příběhu je starý Šimon,poslední z pěti synů adona Matatyáše,poslední z bratrů Makabejských. Příběh začíná v okamžiku setkání Šimona s Lentulem Silanem, vyslancem římského senátu,který usiluje o spojenectví s Judeou.
Kniha je staršího vydání,tomu odpovídá i jazyk a styl.ale to neubírá nic na síle samotnému příběhu národa,který se spojil,aby hájil svou svobodu a právo na život,podle svých zákonů a zvyků.V protikladu k silnému a přitom prostému vyprávění Šimona je list,ve kterém Lentulus shrnuje svoje poznatky o židovském národě a svá doporučení,jakým způsobem si v budoucnu můžou Římané židovský národ podmanit a zotročit.
Kniha mi připomněla jinou velikou kapitolu židovských dějin, a sice povstání zelótů,vedených El'azarem ben Ja'irem,které - na rozdíl od makabejského - bylo potlačeno. Kdo máte rádi dobré historické filmy,zkuste se podívat na 4.dílnou minisérii Masada s Peterem Straussem a Peterem O´Toolem v hlavních rolích.
Už při čtení mě napadla paralela s našimi husity a musela jsem se usmát,když Gustav Flusser,autor doslovu,začíná tímto citátem:
„Pomněte na váš první boj, ježto jste malí proti velkým, nemnozí proti mnohým, neodění proti oděným statečně bojovali. Však ještě ruka boží není ukrácena!
Jan Žižka (Z listu Domažlickým)“
Autorovy další knížky
1953 | Spartacus |
2002 | Přistěhovalci |
1956 | Silas Timberman |
1952 | Moji slavní bratři |
1995 | Druhá generace |
Tak málo toho člověk zná o Judei, o jejím boji uprostřed velkých civilizací. Bylo to poučné a jistě zajímavé