Morální dílka
Giacomo Leopardi
V meditativně laděných textech, v nichž se setkává poezie a próza, úvaha a fantazie, invence a racionální analýza skutečnosti, vyjadřuje autor především úzkost a osamělost člověka tváří v tvář vesmíru i soudobé společnosti. Morální dílka jsou odrazem autorova zaujetí filozofií, kde se pohybuje mezi teoriemi platónského idealismu, křesťanství a racionalismu. Svými kořeny tkví v nejlepší italské tradici a podává originální příklad věcného i imaginativního filozofického jazyka. Knížka je určena náročnému, sečtělému a intelektuálně založenému čtenáři.... celý text
Přidat komentář
![Janina2609 Janina2609](https://www.databazeknih.cz/img/users/34_/346929/m_janina2609-ucJ.jpg?v=1622041618)
![5 z 5 5 z 5](img/content/ratings/5.png)
Operette morali (Morální dílka), v níž Leopardi své filozofické názory vyjádřil formou krátkých satirických dialogů, drobných komedií a esejů. První tři texty byly zveřejněny ve Florencii v časopisu Antologia v lednu 1826, knižně byly vydány v r. 1827.
Nejvíce mě zaujaly:
Země a Luna- rozhovor dvou planet o lidských neřestech a přírodních zákonitostech.
Fyzik a Metafyzik- filozofický dialog o žití a prožití života i jeho konci.
Úplně nejvíc mě ale bavil filozofický rozhovor Slunce s Koperníkem, ještě z dob, kdy ve světě vládl názor na geocentrický systém uspořádání vesmíru. Se Sluncem zde hovoří i První hodina dne, kdy je Slunce už unavené a přeje si, aby "Země ráčila dělat to, co Slunce v minulosti" a Slunce tehdy nevyšlo.
V tu chvíli byl Poslední hodinou dne povolán Koperník, aby přesvědčil Zemi, že se má dát do běhu. Od té doby (s jistou nadsázkou)
byl tento systém nahrazen heliocentrickým, vznikl tzv. Koperníkovský obrat.
V eseji najdeme vtipné dialogy plné poučení, líbilo se mi třeba srovnávání lidských slabostí s planetami:
"Myslíme si o sobě (a budeme si to vždy myslet), že jsme nejpřednější a nejdůležitější ze všech zemských tvorů, každý se považuje za nějakého císaře celého vesmíru, poroučí planetám...hvězdy, planety i Vaše slovutná výsost, to všechno je stvořeno jen kvůli němu."
"Ostatní planety jakmile uvidí, že se Země namáhá stejně jako ony, už nebudou chtít zůstat takové holé, maličké, pusté a ponuré a jenom Země aby byla nakrášlená: budou chtít taky svoje řeky, hory, živočichy a obyvatele. A už bude hrozit další převrat ve vesmíru."
Vtipné, plné krásných filozofických myšlenek.
Štítky knihy
italská literaturaAutorovy další knížky
2003 | ![]() |
1959 | ![]() |
1999 | ![]() |
1979 | ![]() |
1876 | ![]() |
Morálne dielka sú autorove filozofické pojednania vo forme mýtov - príbehov, dialógy medzi historickými osobami, mytologickými aj fiktívnymi postavami, prírodnými silami či vesmírnymi telesami; obsahovo sú náčrtom existencializmu. Paradoxne stále túžime po šťastí, teda po naplnení ilúzie, ktorá je však čisto imaginatívnou skutočnosťou. Leopardi si uvedomuje, že imaginárny svet nie je skutočný, ale je to jediná útecha vo svete, kde sú dve alternatívy: jestvovanie matérie alebo jej nebytie.
Niektoré pozorovania a úvahy v časti pojednávajúcej o milých, spevavých a nenahraditeľných vtákoch sú skvelo podané:
„Vtáci sú od prírody najutešenejšie stvorenia na svete. Nemyslím len to, že ich stačí vidieť alebo počuť a vždy nás potešia, ale mám na mysli vtáky samotné a chcem povedať, že pociťujú viac veselia a radosti než ktorýkoľvek iný živočích. Vtáci často dávajú najavo spokojnosť pohybom a vzhľadom; už len pohľad na nich nás obveselí, pretože schopnosť a zvláštny sklon zažívať potešenie vpísala príroda do ich tvarov a správania sa. Príroda bola prezieravá, keď jeden a ten istý živočíšny druh obdarila schopnosťou spievať aj lietať, takže tí, ktorí majú svojim hlasom tešiť iné tvory, vyskytujú sa obvykle veľmi vysoko, aby sa ich hlas šíril do väčšieho okruhu a bol dopriaty väčšiemu okruhu poslucháčov. Vzduch, živel určený zvuku, je obývaný bytosťami spevavými a hudobnými. Ak počúvame vtáčí spev, poskytuje nám značnú posilu a potechu. Prapríčinu nevidím len v ľúbozvučnosti, aj keď je veľmi vábivá, ani v jej rozmanitosti, ani v jej súlade, ale v tom, že je výrazom radosti, ktorú príroda utajila vôbec v speve a vo vtáčom speve obzvlášť. Urobila múdro, že sa na zemi aj vo vzduchu vyskytujú živočíchy, ktoré počas celého dňa zvučne a slávnostne hlaholia svoju radosť, akoby tlieskali všetkému životu a vyzývali ostané tvorstvo k veselosti.“