Motivační rozhovory v praxi
Jan Soukup
Motivační rozhovory jsou komunikačním přístupem zaměřeným na podporu klientů v nalézání a rozvíjení vnitřní motivace ke změně chování. V posledních dvaceti letech se motivační rozhovory rozvinuly do respektované metody, jejíž využití přesahuje oblast léčby závislostí, kde původně vznikly, a nalézá uplatnění při prevenci, léčbě i podpoře udržení dosažených změn v oblasti sociální práce, v praktickém lékařství, v psychiatrii, v nápravných zařízeních, při práci s mladistvými nebo v koučování. Předkládaná publikace popisuje procesy změny chování a ukazuje, jak úspěšně pracovat s motivací. Jádrem textu je seznámení s dílčími technikami a s celkovou strategií vedení motivačních rozhovorů. Důraz je kladen na základní vztahový přístup charakterizovaný spoluprací, respektem, zájmem a pomocí klientům hledat vlastní motivaci, nápady a cesty ke změně. Témata jsou zpracována s ohledem na praktické využití a ilustrována množstvím příkladů.... celý text
Přidat komentář
Velmi strukturovaná a srozumitelná kniha. Překvapilo mě, z čeho prý vychází (Rogers), přičemž mi přišlo, že většina technik je převzatá z SFBT. Souhlasila bych s autorem, že výcvik nutný a že vycházet z knihy pro praxi není dostatečné. Nicméně je to pěkně shrnuté opakování ilustrované ukázkami rozhovorů, které jsou kvalitně komentované. Díky.
Velmi srozumitelné představení a úvod do metody motivačních rozhovorů, jejich filosofie a účinných technik.
Kniha je sice zajímavá, ale pro mě byla trochu únavná. Čekala jsem asi trochu praktičtější knihu.
Počas absolovavnia kurzu Motivačných rozhovorov sme si s autorom Janom Soukupom prešli celý obsah tejto knihy. Preto tuším, že hoci je kniha napísaná skutočne prakticky, aj s ukážkami ktoré sa uveriteľne tvária a možno aj sú vystrihnuté zo skutočných rozhovorov, čitateľ len ťažko nadobudne schopnosť viesť dialóg tak, ako by chcel podľa knihy. Chce to naozaj cvik a mentoring.
Kniha je skôr určená pre ľudí, ktorí pracujú v odborných disciplínach ako sú psychológia, sociálna práca a jej derivácie. Teda práca s ľuďmi-klientmi, ktorí majú, nazvyme to nejaký "problém". Musím uznať, že po skončení kurzu som intenzívne skúšal metódy na svojich klientoch, a musím povedať, že niekoľko krát mi to skutočne pomohlo a po čase sa techniky stali mojou štandardnou výbavou v komunikácií s ľuďmi.