Mozek teenagera
Frances E. Jensen
Vědci dlouhá léta vycházeli z předpokladu, že mozek je již plně vyvinutý v době, kdy dítě nastupuje do školky. Byli proto přesvědčeni, že náctiletí mají v podstatě dospělý mozek, který má jen „méně najeto“. V průběhu posledního desetiletí ale vědecká veřejnost zjistila, že dospívání je naprosto zásadní etapou vývoje mozku. Doktorka Frances E. Jensenová, uznávaná neuroložka, vychází ze svých zkušeností matky dvou synů – teenagerů a dává je do souvislosti s nejnovějšími výsledky výzkumu v oblasti fungování, struktury a kapacity mozku náctiletých. Výsledkem je kniha, která je zároveň průkopnická i srozumitelná. Autorka vysvětluje, jak tyto revoluční poznatky nejen boří hluboko zakořeněné omyly o teenagerech, ale také skýtají cenné praktické rady, které pomohou dospělým i náctiletým lépe se zorientovat v záhadném světě neurobiologie dospívání. Dr. Jensenová kombinuje dobře srozumitelná shrnutí a analýzy výzkumných dat s vlastními zkušenostmi, které získala jako matka, vědkyně a přednášející. Vývoj a fungování mozku teenagera zasazuje do kontextu, do kterého patří učení a multi-tasking, stres a paměť, spánek, závislost a rozhodovací schopnosti. Kniha Mozek teenagera je zároveň precizní i srozumitelná. Je lidská a přitom říká věci na rovinu. Mozek i chování dospívajících staví do nového světla, tyto poznatky analyzuje a vyvozuje z nich konkrétní doporučení. Dozvídáme se tak, co mohou udělat rodiče, učitelé nebo dokonce i zákonodárci, aby pomohli teenagerům v bezproblémové navigaci na cestě k dospělosti.... celý text
Literatura naučná Rodina
Vydáno: 2015 , OmegaOriginální název:
The Teenage brain, 2014
více info...
Přidat komentář
Velmi zajímavá knížka, spíše z neurologického pohledu, než z toho výchovného (přece jenom je autorka neuroložka). Nicméně obecně pro dospělé může kniha pomoct jako 'příručka', jak chápat pubertu a adolescentní věk, a jak si se s nimi vypořádat.
Kniha mi opravdu trochu pomohla k pochopení pubertálního chování mé dcery, ale čekala jsem alespoň nějakou praktickou radu, kterou v knize bohužel nenajdete. Nicméně i přesto si myslím, že je hodně nápomocná.
Líbilo se mi zahrnutí určité úrovně biologie do vysvětlování některých jevů. Je také velmi milé, když autorka čerpala pro příklady z vlastní zkušenosti.
Na knížce mě trošku mrzel závěr, který je, z mého pohledu, velmi stažený na americké školy a celkově americké prostředí.