Můj život a dílo
Henry Ford
Na počátku byla touha vynalézt samostatně pohybující se stroj, který by měl všestranné využití při práci na farmě a zbavil by tak zemědělce těžké manuální dřiny. A výsledkem byl automobil, který se poprvé v historii stal dostupným široké veřejnosti a svému tvůrci, Henrymu Fordovi, přinesl na poli podnikání fenomenální úspěch. Henryho Forda dnes známe především jako otce slavné automobilové značky, ale spojujeme si jej například i se zavedením osmihodinové pracovní doby, volných víkendů či jako průkopníka mechanické automatizace. Nejen díky tomu se stal jedním z nejbohatších a nejvlivnějších lidí své doby, ale i celého 20. století. Jak se mu z malé dílny v garáži podařilo vybudovat světové výrobní impérium? Své nadčasové zásady a principy, na kterých stavěl, Ford otevřeně sděluje v tomto nevšedním autobiografickém textu, který spíše než životopisem je jakousi podnikatelskou příručkou, jejíž nesčetné praktické rady mohou nalézt uplatnění i v dnešní době.... celý text
Biografie a memoáry Ekonomie a obchod Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2018 , Stair JumperOriginální název:
My Life And Work, 1922
více info...
Přidat komentář
Skutečně fascinující. Uplatňované principy však nejsou propaganda, protože čistá mysl propagandu nepotřebuje. Koneckonců fakta jsou dostatečně vypovídající.
Nevadí proto ani to, že knihu začal psát v době, kdy zamýšlel kandidovat na prezidenta, když však předčasně nastoupil Coolidge, od kandidatury odstoupil. Samozřejmě že se často setkával s odporem, podezříváním a útoky. S tím nutno počítat...
Fascinující kniha. Místy bylo těžké držet si odstup - je třeba mít na mysli, že kniha byla napsaná jako propaganda Henryho Forda.
Nejvíc mě fascinovaly úseky, kde byla popisována výroba v továrně a to jak byl Ford posedlý systematizací, vylepšováním a optimalizací.
Každý podnikatel, manažer, rodič a vůbec každý člověk, který chce být světu prospěšný by si měl přečíst tuto knihu. Henry Ford sdílí principy, které jsou platné dodnes - a hlavně jsou právě dnes jako nikdy žádoucí. Odnáším si z této knihy hlavní myšlenku: cesta k úspěchu je: mít čistý záměr být světu užitečný a vědět, jak neplýtvat v procesech.
Na úvod musím vyseknout velkou poklonu překladateli za naprosto dokonalý překlad a za bravurní poznámky a vysvětlivky, které skvěle doplňují informace do kontextu doby. Co se týká knihy, je v podstatě 100 let stará a dává nahlédnout do uvažování nejvýznamnějšího zakladatele moderního průmyslu a s ním i systému a života, jak jej známe dnes. V knize se omílá několik základních bodů: naivita Forda v některých otázkách fungování společnosti, jeho doslova až posedlost prací a organizací a popis tehdejšího stavu Ameriky po první světové válce. Hodně věcí, tím že byly nové, předkládá jako něco jasného, což v té době bylo, ale dnes již víme, že se mýlil. Ford byl vizionář ale také velmi tvrdý, pokud s ním někdo nesouhlasil. Velice často píše o tom, že se musí platit zaměstnancům, aby oni měli peníze na další fungování ekonomiky. Nicméně přesně toto ho málem později položilo a propustil 2/3 všech lidí (kniha toto předchází). Nejedná se o jeho životopis ale spíše soubor myšlenek a teorií jeho tehdejšího díla. Doporučuji každému, kdo se o něm chce dozvědět více i těm, kdo se chtějí dozvědět něco o počátcích průmyslu.
Autorovy další knížky
1924 | Mezinárodní žid: Světový problém - Díl 1. |
2018 | Můj život a dílo |
1924 | Mezinárodní žid: Světový problém - Díl 2. |
1926 | Dnes a zítra |
1924 | Můj život a dílo I.DÍL |
Opravdu velice zajímavá kniha, která se však těžko hodnotí - na jedné straně je to propagace a to nelze popřít, na druhé straně je to jen ukázka, že stačí chtít a u práce přemýšlet. Samozřejmě musíme mít na paměti, v jaké době se vše dělo, za jakých podmínek a okolností (na domácí půdě i ve světě), což v mnoha ohledech bylo přínosné i přitěžující. Chvílemi jsem si připadal jak při čtení Tomáše Bati (asi tím, že oba byli průkopníky v mnoha ohledech, měli vize, přemýšleli a také se dívali do budoucnosti). Trochu těžko se mi to četlo, ale zase bylo dobré doplnění články z novin, prohlášení atd.