Můj život v hudbě
Jan Lukeš
V přítomném díle obeznamuje autor svého psychiatra prof. Jaroslava Stuchlíka se svými osmatřiceti operami, čtrnácti symfoniemi, jedním rekviem a celou řadou drobných skladeb. K dopisu jsou připojena libreta jeho dvou oper. Vlastenecké mobilizační opery Pro vlast ze 30. let a budovatelské opery Úderka, v níž hlavní barytonový part nepatří nikomu menšímu než prvnímu dělnickému presidentu Klementu Gottwaldovi. Jan Lukeš vytvořil svérázný žánr katastrofické opery. Opera Pro vlast končí pádem letadla na scénu, při čemž se pilot usmaží na škvarek. Operu Panzerfaust završuje odpálení pancéřové pěsti. V pokračování Prodané nevěsty zapaluje Vašek chalupu a opera vrcholí druhým požárem Národního divadla. K opeře Hirošima se Jan Lukeš naštěstí jenom chystal.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2003 | Můj život v hudbě |
1999 | Dekadentův lós |
2000 | Z knižnice iškovské kultůry |
1991 | Co byl Paxistický puč v Praze o vánocích 1945, aneb, Osudy jednoho českého bojovníka za mír |
Bože, to jsem zas narazil na neuvěřitelně úžasně podivnou knihu. Ale beletrie, která k 215 stranám textu potřebuje 80 stran vysvětlivek, jmenný rejstřík čítá několik set jmen a autor byl tak trochu (a možná víc než trochu) blázen, asi nemůže být normální. Celou četbu jsem se nemohl zbavit dojmu, že si autor ze všech střílí a několikrát jsem se pokoušel ujistit, že není fiktivní. Je to totiž takový Jára Cimrman z psychiatrické léčebny a nějak si nedokážu představit člověka, který prodává svou tvorbu stylem 20 korun za kilo rukopisů a navíc si tímto způsobem dokáže vydělat 50 Kčs. Nejvíc mou představivost zaujal bojový balet Dukla. Když jsem si představil baletky provádějící bojové přískoky pěchoty (má fantazie je vykreslila v zelených baletních úborech, se samopaly přitisklými k hrudi), bylo mi jasné, že by mě z divadla brzy vyvedli. Už se těším, až si přečtu jeho básnickou sbírku Dekadentův lós a obávám se, že si nakonec koupím i pdf verzi cestopisu po fiktivní planetě Pěšky napříč Marmokojem.