Muriel a andělé
Kája Saudek , Miloš Macourek
Album Muriel a andělé je nepochybně nejdůležitějším komiksem české historie. Nikdy dřív ani potom zde nevzniklo dílo, jež se by svou progresivitou, ambiciózností a výtvarnou kvalitou mohlo srovnávat s tím nejzajímavějším, co se právě dělo v komiksově vyspělých zemích. Kdyby album vyšlo koncem 60. let, vývoj domácího komiksu by se jistě vyvíjel jinou cestou. Dodnes naztratilo nic na své přitažlivosti, nyní vychází v limitovaném vydání, jako podklad pro tisk byly nově použity reprodukce dochovaných originálů.... celý text
Přidat komentář
Cítil jsem se jako kdysi dávno dávno při čtení komiksů z "ábíčka". Krásná kresba, zajímavá budoucnost i budoucnost a spousta předností ;-). Na pátou hvězdičku chybí nějaký chytřejší konec (a pro mě vysvětlení toho prvního talíře), i tak jsem ale spokojen. Zajímavá jednohubka :)
Revoluční dílo, které by celý svět hltal, kdyby neměl pan Saudek takovou smůlu na kamarády a dobu. Ale má to historii, má to svůj příběh a díky tomu to už nikdy nezapadne mezi komiksy nečtené. A nejen díky tomu…!
Nezapadne hlavně kvůli úžasné kresbě a příběhu, který nabízí zajímavou myšlenku, akci a i nečekané zvraty. Ano, přiznávám, že jsou zde mouchy (viz nevysvětlená náhlá zamilovanost Muriel) ale jsou to věci, které se dají odpustit.
“A tak Xeron do návratu Ro a Muriel zůstal sám v zemi lidí”
Kresba je prostě úžasná! Je radost se na to koukat a pan Saudek byl prostě mistr řemesla a věděl moc dobře, co bude budoucnost komiksu. Užíval jsem si barvy, pohyb vozidel, postavy, rostliny a prostě vše co zde najdete!
Hezký komiks. Celé je to v odlehčeném duchu. Příběh sice neposadí, ale neurazí. Má to spoustu nápadů a hezkou atmosféru. Kresba Káji Saudka jako vždy perfektní. I členění panelů a práce s kresbou na stránkách byla na úrovni a originální. Ve výsledku nadprůměrný český komiks.
Co dodat, je to prostě klasika. Scénář je relativně v pohodě, až na tu hipízáckou naivitu, ale vzhledem k obecné Saudkově smůle na dobré scénáře pořád nadprůměr.
Kája Saudek má jistě jednu z nejcharakterističtější kreseb (ne jen) ve světe komiksu. Navíc Muriel je tak trochu opředena záhadou vzniku a asi každý zaregistroval dlouholeté soudní tahanice o práva tohoto díla. To vše s Muriel dělá kult o kterém museli slyšet i lidé komiksem nepolíbení. A já jsem se přesto spoustu let odhodlával si tento komiks přečíst.
Kresba je jako vždy u Saudka fantastická. Navíc i jak se píše v předmluvě, člověk v kresbě potkává několik známých osobností. Děj z dnešního pohledu už trochu pokulhává, ale vzhledem k době vzniku jde určitě o nápaditou a neobvyklou zápletku.
Kdybych měl hodnotit zcela objektivně, asi by bylo hodnocení nižší, ale ten kult kolem se prostě nedá ignorovat. Jen děj mi přijde takový nezakončený a proto, i když jsem to neměl v plánu, jsem se hned po dočtení pustil i do Oranžové smrti.
Samozřejmě, že nyní už je komiks trošku jinde, ale když si vezmu, kdy kniha vznikla, tak je to neskutečná jízda plná nápadů a hříček, a to slovních i výtvarných. Když bych to srovnal se světoznámou Barbarellou, která vznikla v téže době, a která má podobné směřování, tak Muriel je na mnohem vyšší kvalitativní výši snad ve všech ohledech. Může to být tím, že je mi bližší náš humor a styl vyprávění a že jsem na Macourkových příbězích vyrostl, ale prostě jsem si to knihu hodně užíval (přičemž Barbarella spíše nudila). A Saudkova kresba je vynikající. V době vzniku kniha světových kvalit. Škoda, že tehdy nemohla do světa.
Jak jsem bez ní mohla žít... Úžasný objev, nechápu, jak jsem mohla léta Saudka přehlížet, když sbírám komiksy. Ta kresba je fascinující... on je opravdu génius! Nakonec spojení s Macourkem je zárukou kvality.
Klasika nejvyšší kvality. Trochu vadí, jak Saudek urputně vždy a všude zakrývá bradavky, je to zřejmě proto, aby mu knihu tehdejší režim vydal, což se stejně nepodařilo.
Další báječný nadržený úlet Saudka s Macourkem plný dobře obdařených krasavic a svalovců, opět humor a vtipné repliky. Velmi mě pobavil záporák, kterého Saudek kreslil podle svého bráchy Jana. Je k vzteku, jak komouši dusili takovouhle kulturu od nadaných kreativních lidí.
Všichni to ví. A je to tak. Kresba je jedinečná, nápaditá, plná detailů a jedné, velmi krásné ženy. Takže jednoznačně luxusní.
Ale ten scénář...asi odpovídá jiným scénářům té doby a úplně mi nesedl. Přehnaně šílený, ale ne tím zábavným způsobem.
Protože kniha byla v knihovně jen na prostudování, sedla jsem si a četla. Mám teda radši, když si knihu mohu vzít domů a v klidu si ji vychutnat. Docela mě rušilo prostředí a dvě babky, které klábosily o Třeštíkové... Proto jsem si komiks moc neužila... Bylo to takové zamilované sci-fi, bych řekla. Saudek jako takový samozřejmě super, ale co se týče obsahu, nic extra, co bych opět vyhledávala.
V rámci doby vzniku, české komediální tradice a v neposlední řadě i bezkonkurenční kresby, jednoduše naprostá pecka. Miloš Macourek popouští uzdu své lásce k parodii a Kája Saudek - co se týče hrátek s kresbou a panely - řádí jako utržený ze řetězu. Jasně, scénář je v mnohém zbytečně přemrštěn a sem tam nějaká ta nitka zůstane nedotažena, ale výtvarná stránka je natolik famózní, že hraničí s genialitou, a tudíž těch pár hluchých míst člověk příběhu i odpustí. Svižné dílko v sobě spojuje to nejlepší z tvorby obou mistrů, kdy ještě byli plni elánu a nadšení, což se do samotného komiksu přeneslo se vším všudy.
Krásná ukázka toho, jak má vypadat „braková literatura“, a taky důvod, proč ji tolik milujeme. Na to, že titul pochází z roku 1969, je prostě obdivuhodný, a je jen škoda, že na dlouhá léta zapadl kvůli politickým kriplhrátkám a ke čtenářům se tak poprvé dostal až po revoluci. Přitom do dneška by se konkurence hledala jen těžko. Pročež nemohu hodnotit jinak než plným počtem.
Saudkův styl kreslení je dokonalý a Macourkův příběh zase dostatečně šílený (možná až moc), aby udržel čtenářovu pozornost...kdo se rád dívá na krásné ženy a neohrožené muže v nebezpečných situacích, nechť neváhá ani na chvíli....:o)
Kája v nejlepší formě. Gejzíry nápadů, prsaté ženské, nabušení týpci, vtípky na téměř každém políčku. Pro saudkofily povinnost.
Kresby excelentní, příběh dobrý. Z dnešního pohledu je zajímavá ta "květinová" myšlenka 60. let, kterou je komiks prodchnutý. Jaká škoda, že z plánované 12dílné série vyšly jenom první dva komiksy (tohle a Oranžová smrt), z Česka mohla být Mekka intelektuálního komiksu.
Výtečné, jsem rád, že se mi to ještě povedlo sehnat za celkem normální peníz, Kája Saudek rulezzzzzzzz. Škoda, že už nic nenakreslí.
Příběh je úplná slátanina bez valného nápadu a za další zmínku nestojí. Sympatická je osobitá kresba Káji Saudka, která ovšem není moc propracovaná a nezvládne tedy nulový dojem zachránit.