Mystický a činný život Indie
Romain Rolland
Na pozadí životních příběhů dvou velkých indických zasvěcenců, Rámakrišny a Vivékánandy, představuje autor nádherný, velkolepý svět moudrosti a poznání, který je přes svou vzdálenost nesmírně blízký člověku naší doby. V této velkolepé studii se Romain Rolland pokusil ukázat souvislosti mezi různými formami ducha, charakteristickými pro východní a západní způsob myšlení. Kniha, která u nás více než šedesát let nevyšla, přináší čtenáři zasvěcený pohled do mystického a činného života Indie.... celý text
Duchovní literatura Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 1995 , EminentOriginální název:
Essai sur la mystique et l'action de l'Inde vivante, 1930
více info...
Přidat komentář
Romain Rolland touto úžasnou knihou o životě Rámakrišny a jeho žáka Vivékánandy dokázal svůj jedinečný literární um. Fantastická kniha, která nikdy nezestárne. Extáze lásky přesahující jakoukoli lidskou formu... Nadčasové dílo velké duchovní hodnoty!
„Bůh je ve všech lidech, ale nejsou všichni lidé v Bohu: právě proto lidé trpí.“ (Rámakrišna)
Autorovy další knížky
1984 | Petr a Lucie |
1963 | Dobrý člověk ještě žije |
1974 | Okouzlená duše I |
1957 | Jan Kryštof I |
1956 | Život Beethovenův |
Když jsem si knihu pořizoval, domníval jsem se, že se jedná o román. Ve skutečnosti to však je monumentální historicko-biograficko-filosofická studie, jejíž dva díly se věnují životům, mystickým zkušenostem, filosofii na nich postavené a společenskému působení především dvou velikánů indického ducha na přelomu 19. a 20. století - Rámakrišny (první díl) a jeho žáka Vivekanandy (díl druhý). Spíše okrajově jsou pak zmíněny další osobnosti nejen indické, například Kešub Čandra Sen, Thákurové, Aurobindo, Whitman, Emerson a další. Samostatná sekce je pak věnována Plótínovi a (Pseudo)Dionýsiovi Areopagitovi. Není to rozhodně žádné oddychové čtení. Autor shromáždil obrovské množství informací a prezentuje je s perfektně vyváženým pochopením pro mystickou zkušenost na straně jedné a jasným kritickým rozumem na straně druhé. Celým dílem se pak jako červená nit táhne myšlenka universalismu náboženské zkušenosti, která mi vždy byla velmi blízká. Stejně tak obdivuhodné jsou moudrost Rámakišnova a soucit, statečnost a sebeobětování (bez náznaku jakékoliv lítosti) Vivekanandovo. S vědeckou důkladností díla poněkud kontrastuje květnatý básnický jazyk autora, jehož patetičnost mi zpočátku poněkud lezla na nervy. Zhruba třetinu rozsahu obou svazků tvoří poznámky, takže bez dvou záložek se neobejdete. Vzhledem k tomu, že text je již téměř 100 let starý, musím bohužel konstatovat, že mnohé autorovy naděje na brzké sjednocení lidstva se nenaplnily a neposunuli jsme se zřejmě o mnoho dál (navíc chudák Rolland tehdy ještě asi netušil, že je na spadnutí další světová válka, jejíhož konce se ani nedožije). Hluboké myšlenky bohužel byly z velké části vytlačeny plytkou konzumní New Age esoterikou, ale buďme optimisty, snad lidstvo přece jen zamíří správným směrem a vysoké ideály zde naznačené nakonec přece jen dojdou naplnění.