Nástup mýtu aneb Prima dárek pro Aahze
Robert Asprin
Ve třetím dílu série Mýtu se dostane Skeeve se svými přáteli do jakési dimenze, kde musí odehrát, a hlavně vyhrát jeden zápas, kde jde doslova o život. A to ze začátku chtěl Skeeve jen najít vhodný dar k narozeninám pro svého přítele Aahze... (zdroj: neoluxor.cz)
Literatura světová Humor Fantasy
Vydáno: 1995 , PerseusOriginální název:
Myth Directions, 1980
více info...
Přidat komentář
Super díl. Skvěle jsem se bavila a neubránila jsem se ani hlasitému smíchu. :)
A to mě zprvu tenhle díl moc nelákal, když jsem se dozvěděla, že je o fotbale (no, jakési parodické verzi fotbalu z jiné dimenze).
Psaní v první osobě obvykle moc nemusím, ale tady mě to hrozně baví. Nevadilo by mi, kdyby se autor občas víc rozepsal, hlavně konec je vždycky šup šup, ale to je prostě jeho styl a aspoň to rychle odsejpá a člověk si u toho krásně odpočine.
Drak Glíp je skvělej domácí mazlíček a v tomhle dílu mi ani nevadila postava Tanandy (což bylo možná, ale jen možná, tím, že většinu knihy strávila v bezvědomí). Takže za mě jasných 5*. :)
2022/24
Další díl, další cool poračování. Řekla bych, že dosavadní knihy jsou poměrně vyrovnané a všechny mě bavily. Každá má navíc svůj originání příběh. A tenhle vůbec nebyl špatný.
Třetí díl mýtické ságy opět nezklamal. Humoristické fantasy dílo pokračuje třetím příběhem, v němž tentokrát nejde o boj proti nepřátelům. Partička kolem čarodějova učně Skeeva se dostane do problémů při shánění narozeninoveho dárku.
V tomto díle navštívíme kromě Tulpu připomínajícího naši středověkou zemi i další dimenze. A věřte mi, že tady autorova fantazie nezná hranic.
Ve čtení vás bude pohánět ten neustálý pocit, že tohle přece nemůže dobře dopadnout. Pořád vás bude zajímat, jak se z toho hrdinové vysekají. V této fantasy většinou ne mečem, ale slovem nebo nějakou lstí.
Skeeve a Tananda se vydávají najít dárek Aahzovi k narozeninám. Ze všech možný i nemožných dárků se shlédnou v trofeji, kterou mají pouze na Maču. Jejich malý zlodějský kousek je odhalen, a jedinou šancí je vyhrát obávaný Mač... Ani třetí díl série se zábavností od prvních dvou moc neliší, ba možná mne bavil i o chlup víc. Spousta slovních hříček (viz třeba název dimenze), a _fotbalový_ zápas, který nemá v dějinách obdoby. Asprinovky se dobře čtou i proto, že se autor nesnaží děj zbytečně natahovat a nafukovat, aby napsal pětisetstránkovou knížku, ale naopak postaví docela pěkný příběh na pár stránkách...
„A kromě toho na tebe z tohohle vejletu čeká eště jedna prácička. Úkol, kterej můžeš zvládnout jenom ty.“
„Opravdu? A o co jde?“
„No, můžeš začít uvažovat, jak toho pitomýho draka dostaneme z týhle místnosti. Je totiž moc velkej na to, aby prošel oknem nebo dveřma.“
Autorovy další knížky
1994 | Další prima mýtus |
1999 | Svět zlodějů |
1995 | Zrození mýtu aneb Další pěkná šlamastyka |
2001 | Bouřlivé období |
2000 | Příběhy od Oplzlého jednorožce |
Dlouho jsem návrat k sérii odkládal a to i proto, že už od prvního dílu trochu bojuji s přesvědčením, že Mýtus není zrovna "můj šálek čaje". Jenže na nějakou tu úsměvnou oddychovku, se v mém případě chuť dřív nebo později stejně dostaví, takže co s tím?
Nakonec pomohlo vzdát se srovnávání s Pratchettem (které se mi v této sérii neustále nabízí a které je v Asprinově případě zbytečné a až příliš přísné), no a pak už je snadnější přijmout tuhle fantasy taškařici takovou jaká je, úsměvná, jednoduchá, zdlouhavých pasáží prostá a tedy jako jednonádechové odpočinkové čtivo naprosto vyhovující.