Mýty blízké budoucnosti
J. G. Ballard (p)
Sci-fi povídky, jejichž námětem je duševní i fyzický rozklad člověka ve společnosti, kde technika ovládá jeho život. Mýty blízké budoucnosti (1982) jsou po Říši slunce (1984, česky 1988) zatím druhým českým překladem z obsáhlé a různorodé tvorby J. G. Ballarda. James Graham Ballard se narodil v roce 1930 v Šanghaji, kde byl jeho otec ředitelem pobočky britské textilní firmy. Na Šanghaj před válkou vzpomíná jako na nejbizarnější místo na světě — záplavy Jang-c'tiang, davy lidí a luxusní život britské komunity, obrovský dům se služebnictvem a bazénem, Packard s šoférem. Maminka často hrála bridž a když ho zasvětila do jeho tajů, inspirovala ho v jedenácti letech k napsání první knihy — o bridži. Jako žák katedrální školy byl často trestán mnohostránkovým opisováním — začal učebnicemi a klasickými romány, ale posléze zjistil, že nejrychlejší je si text vymyslet. Učitel jeho tresty přijal s doporučením, ať příště opisuje kvalitní literaturu a ne brak. Tři roky strávené v japonském internačním táboře znamenaly určující životní zkušenost, se kterou se (podobně jako Kurt Vonnegut v Jatkách číslo 5) dokázal literárně vyrovnat až po čtyřiceti letech v Říši slunce, jejíž úryvkovou verzi přináší povídka Mrtvý čas v naší sbírce. Ve srovnání s Čínou mu život v Anglii, kam odjel s rodiči v roce 1946, připadá nudný a nezajímavý. Po dvou letech odchází ze studia medicíny v Cambridge, rok to zkouší na Londýnské universitě angličtinou, píše experimentální prózu, ovlivněnou Joycem, Hemmingwayem, Eliotem a Poundem. Jedna povídka sice zvítězí ve studentské soutěži, ale jinak je naděje na publikování mizivá, a tak nějakou dobu prodává po domech encyklopedie a napíše první román, nečitelnou parafrázi Plaček Finneganových, až nakonec podlehne své lásce k létání a odchází na výcvik ke královskému letectvu v Kanadě. Tam se setkává se science fiction, jejíž sešity začínají vycházet v Británii daleko později, až v polovině padesátých let, a v jejím světle přehodnocuje svůj vztah ke studentským vzorům, které nyní vidí jako buržoazní zahleděnce, nevnímající svět techniky kolem sebe. Po návratu do Británie se žení, pracuje v knihovně a nabízí své povídky. Jako první je přijata Prima Beladonna v roce 1956 redaktorem Tedem Carnellem, který rozpoznává Ballardův talent, otiskuje mu jednu povídku za druhou a dokonce mu sežene místo v odborném časopise pro chemii a průmysl, dokud se od roku 1960 nezačne plně věnovat psaní. K tomuto kroku ho přiměje rodinná situace, protože dojíždění do centra Londýna z předměstí Shepperton je neúnosné stejně jako představa produkování jedné povídky za druhou. V roce 1964 mu tragicky umírá žena Mary a od té doby se Ballard sám stará o jejich tři děti. Po vydání prvního románu se seznamuje s životním přítelem Martinem Baxem a od roku 1963 s ním spolupracuje na jeho časopisu Ambit. Zde např. pořádá soutěž o nejlepší povídku, napsanou pod vlivem drog, ve které zvítězila autorka, ovlivněná vedlejšími účinky antikoncepčních pilulek, publikuje své románové koláže novinových titulků, jejichž obsah vyplývá imaginativně z jednotlivých slov a celkového designu, či romány ve formě placených reklam a další zajímavosti. Science fiction pro něj byla zjevení, o kterém prohlásil: „Je to autentická literatura, odpovídající dvacátému století, jediná literatura, reagující imaginativně na transformující charakter vědy a techniky. Věřím, že pravou doménou science fiction je zóna, kterou jsem nazval vnitřním prostorem, na rozdíl od vnějšího prostoru, a že současnost je pro spisovatele obdobím největší morální naléhavosti. O to jsem usiloval ve své tvorbě." Známý je jeho výrok o tom, že i nejhorší science fiction je lepší než ta nejlepší jiná literatura, alespoň pokud jde o přežití čtenáře a jeho imaginace. V době vzniku Mýtu blízké budoucnosti již měl J.G. Ballard za sebou osm románů a množství povídek, publikovaných v časopisech jako Science Fantasy a New Worlds. Brain Ash ho ve slovníku vědecko fantastických autorů řadí k „nové vlně" scifistů, kteří se vymezili psychologickým pohledem, a charakterizuje ho jako mistra pomalé choreografie fyzického a duševního rozkladu. Optimismus mu nikdy nebyl vlastní; jeho reakce na plaketu, zanechanou na Měsíci, hlásající „Přišli jsme v míru za celé lidstvo", byla „Kdybych byl Marťan, okamžitě bych se dal na útěk". Pavla Slabá... celý text
Literatura světová Povídky Sci-fi
Vydáno: 1994 , Winston SmithOriginální název:
Myths of the Near Future, 1982
více info...
Přidat komentář
James G.Ballard je hodně svérázný a osobitý autor. Jeho povídky jsou podivnými výtvory spekulativní fantastiky, mnohdy těžko uchopitelné, ale pokaždé silně provokativní. Četba jeho textů vyžaduje soustředění a maximální pozornost, neboť jinak hrozí, že se v jeho světech beznadějně ztratíte. Mýty blízké budoucnosti tuto filozofii jen potvrzují. I ty nejobyčejnější nápady v Ballardově provedení ponoukají k zamyšlení a provětrávají základní životní pravdy. Autor ve své tvorbě velmi často používá pornografii a různé sexuální úchylky, které zaplétá do svých příběhů (Popelka, Zodiak 2000), kritizuje politicko-obchodní státní mašinérii (Máme se báječně), vysmívá se odlidštěné společnosti (Motelová architektura, Jednotka intenzivní péče), snaží se vyrovnat s válkou (Válka v přímém přenosu, Mrtvý čas), nebo se nechává unášet na vlnách neskutečna, propojujíce minulost s budoucností a sny s realitou (Mýty blízké budoucnosti, Poselství ze slunce). Ať už ale píše o čemkoli, optimismus z toho nesrší, spíše naopak. Pokud si tedy myslíte, že si s touto knihou sednete a bude vám dobře a krásně, tak na to rychle zapomeňte. Ballard vám, spíš než co jiného, rozhodí biorytmy, rozruší vás, zmate, naštve, překvapí, znechutí, výjimečně rozesměje a pobaví nějakým povedeným bonmotem. Buď si ho zamilujete, nebo ho budete nenávidět.
Náročné na soustředění, místy matoucí, pocitové, zneklidňující, odtažité, pro mne v polovině případů téměř nepochopitelné.
Povedené a zajímavé povídky. Srovnání s Bradburym je na místě, v čem ale Ballard v mých očích ztrácí je přílišný důraz na děj, popis a detail na úkor filozofie a psychologie postav, což je samozřejmě čistě subjektivní výtka.
Vynikající a velice originální povídky. Věřím, že někomu nemusejí příliš sednout, ale pokud máte rádi třeba Bradburyho, tak Ballard má svou tvorbou k němu občas velice blízko.
Štítky knihy
anglická literaturaČást díla
Jednotka intenzivní péče
1977
Máme se báječně
1978
Motelová architektura
1978
Mrtvý čas
1977
Mýty blízké budoucnosti
1982
Autorovy další knížky
2000 | Říše slunce |
1995 | Bouračka |
1994 | Mýty blízké budoucnosti |
1997 | Betonový ostrov |
2010 | Hello, Ameriko! |
Kdysi jsem si tuhle Ballardovu sbírku koupil v Levných knihách, když mě okouzlila obálka a vlastně i ten název. Přečetl jsem ji ale až po mnoha letech a musím říct, že tenkrát (asi v sedmnácti) bych se jí těžko prokousával. Ballardův styl se vyznačuje básnickými obrazy a uměním detailu, zatímco souvislý děj se občas rozpadá stejně jako hlavní (občas trochu vyšinuté) postavy autorových příběhů.
Geometrie prázdných bazénů, mysli posedlé nutkavou myšlenkou, působení světla a času na člověka, tlak technické civilizace a s ní související odcizení. Ale taky reportáž z budoucí občanské války ve Spojeném království za intervence amerických vojáků nebo příběh o náklaďáku mrtvých na sklonku druhé světové války v Japonskem okupované Číně.