Na světě žijeme každý jinak
Jean-Paul Dubois
S vypravěčem Paulem a jeho blízkými nahlédneme do odlišných prostředí a míst světa. Francie, Dánsko, Kanada, kostel, rezidenční komplex, hráčské doupě nebo vězení – všude rezonuje kvas doby, zasahující do osudů každého z nich. Paulův otec – dánský pastor, matka – podnikavá krasavice, napůl Indiánka a pilotka, spoluvězeň Patrik – rabiátský Hells Angel… Takové nevšední postavy tvoří důvěrný svět hrdiny, který s nimi zažije okamžiky štěstí i pády, dramata i bezpráví, aniž ho přitom opustí jemný ironický humor. Strhující, dějově i emotivně bohatý a inteligentní román ukazuje svět a lidi, jací jsou: nikdo a nic není jen černé nebo bílé. A právě tahle rozmanitost je tím, co poutá člověka k životu a čtenáře k této knize. Za román Na světě žijeme každý jinak autor roku 2019 získal Goncourtovu cenu.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2020 , OdeonOriginální název:
Tous les hommes n'habitent pas le monde de la même façon, 2019
více info...
Přidat komentář
I mé druhé setkání s tvorbou francouzského spisovatele Jeana-Paula Duboise (*1950) se velmi vydařilo. S nadšením jsem přečetl jeho výborný román Život po francouzsku (2004, č. 2006 a 2020), za který dostal cenu Femina, nyní se mi stejně tak líbil jeho román Na světě žijeme každý jinak (2019, č. 2020), oceněný Goncourtovou cenou. Od autora vyšel u nás ještě humoristický román To nemyslíte vážně, pane Tanner (2006, č. 2014), ale ten mě neláká.
Že "na světě žijeme každý jinak", dokládá Dubois ve čtivém, nepříliš rozsáhlém díle na příkladu několika velmi zajímavých postav kolem vypravěče Paula, který si odpykává dvouletý trest za napadení v montrealském vězení. Celu sdílí s hromotluckým příslušníkem Hells Angels Patrickem, před nímž mají ostatní vězni respekt a Paul se těší jeho přízni a ochraně. Patrick miluje svoji motorku, bojí se krys a trpí komickou fobií ze stříhání vlasů. Paul nám postupně odhaluje svůj život od dětství až po událost, která ho přivedla do vězení, a vzpomíná na své blízké, které postupně ztratil...
Paulův otec je protestantský pastor původem z dánského Skagenu, který se oženil s Francouzkou Annou, která v Toulouse provozuje úspěšné kino. Po rozpadu manželství odjede otec do Kanady, kde však propadne sázkám a hráčské vášni. V Kanadě se ocitne i Paul, který pak léta pracuje jako správce velkého bytového domu v Montrealu a naváže vztah s indiánskou míšenkou Winonou, pilotkou hydroplánu. Důležitou součástí jejich života je i fenka Nouki. A samozřejmě obyvatelé bytového domu.
S Paulem a jeho blízkými zažíváme různé vzestupy a pády života, v němž nic není černé ani bílé, hluboké emoce i jemný ironický humor, chvíle štěstí i nespravedlnosti, prostě to, co život přináší a který každý žijeme jinak, někdy se setkáme a jindy se míjíme...
Kniha se mi líbila a byl to příjemný zážitek. Souhlasil bych celkově s hodnocením čtenářky Audrina, neboť i i mě překvapilo nízké hodnocení. Možná jsem si svá očekávání nenechal kazit tím, že bych věděl nebo zjišťoval, že autor získal Goncourtovu cenu. Tu ostatně, jak jsem pochopil z doslovu, získal za své dílo, nikoli jen za tuto knihu.
V závěru mi přišlo, že autor popletl cesty a letiště - myslel jsem si, že hrdina pojede do Dánska z Osla, nikoli, že přiletí na letiště do Kodaně... Všiml si toho někdo?
Život po francouzsku se mi asi líbil o špetku víc, ale i tato knížka Jeana-Paula Duboise mě dost bavila. Četla se jedna báseň, autor umí pracovat s jazykem, pěkně mu pod perem plyne. Umně střídá dvě časové roviny, tu současnou, kterou si hrdina odbývá ve vězení, a tu druhou, kde se od svých kořenů proplétá životem až k místu, kde jsme se s ním setkali na začátku. Je to vlastně obyčejný život poměrně obyčejného člověka, kterému prostě jednou přetekl pohár. Ale je sepsaný tak, jak bychom si možná přáli každý umět shrnout svůj vcelku běžný životaběh - tedy čtivě, místy vtipně, místy i jímavě, prostě pěkně.
Čau čáu, tak jsem tady dneska s recenzí na francouzskou knihu roku 2019. Takže - bylo to průměrné. Správce jednoho luxusního bytového komplexu skončí na dva roky v base a vypráví podobný příběh jako Tomáš Řepka, akorát že z Kanady.
Spoiler alert - ani jednou tady hlavní hrdiny nevyryl do stěny “tady seděl král Prahy” a ani jednou tam nebyla Kačenka nebo recept na pomazánku. Ale jak naznačuje moudře kniha - na světě žijeme každý jinak! Dost se bojím, že tak dobře jako Tomáš si hlavní hrdina ale nežije. Svědčí o tom i fakt, že po propuštění odletí do Dánska a ne do Dubaje.
Tak já nevím, ale víc jak 6/10 se mi tomu nechce dávat. Peči peči pá!
Trochu mě zarazilo místní nižší hodnocení, za mě se jednalo o moc pěkný příběh napsaný s obrovskou lehkostí a především zobrazující spoustu paradoxů každodenního života
čisté a krásné; vyprávění pro mě obsahovalo tolik citu, že jsem se po dočtení cítila okouzlená i očištěná (o čemž svědčí i skrz naskrz proplakaný pánský kapesník).
možná i tématem létání mi román občas připomínal knihy Richarda Bacha. tam, kde má ale Bach poněkud těžký podvozek a jistou Coelhovskou lepkavost*, pro kterou knihy B. nejsem sto číst**, zůstává Dubois lehký a průzračný.
*nebo ji má spíš Coelho po Bachovi?
**vlastně ani knihy C.
*
náhoda či synchronicita mi ve stejné dny poslala do cesty i TV seriál Čas (Time). také se odehrává ve vězení a s knihou má společnou brilantnost, lidskost i smutek. s poetičností Francouzem nahlížené kanadské věznice ale kontrastuje drsná bezútěšnost britského vězeňského systému, argotu a plejády přízvuků. minisérie bohužel věrně zachycuje realitu, scénárista Jimmy McGovern ji napsal na základě svých zážitků z kurzů kreativního psaní, které pořádal ve vězení.
Parádně napsaný jeden takový "příběh obyčejného života", ale Život po francouzsku mě bavil o něco víc.
Nedočteno proto nehodnotím. Jen krátce: nalákán Goncourtovou cenou, s vědomím, že nemám čekat žádnej zázrak, ta cena rozhodně už dávno není měřítkem kvality, ale najdou se výjimky, jako třeba Mapa a území od Háčka. Ale zpět k samotnému románu: není to rozhodně zle napsaný, naopak, má to v něčem takovej nádech Háčka a Déčka (Duteurtre), což jsou moji oblíbení autoři, ironie a sarkasmus tomu nechybí, ale je to takový mdlý a nemohl jsem si pomoct, ten styl a celkově příběh mě prostě už od začátku nudil, proto jsem ani nedočetl. Možná se ke knize ještě vrátím, ale zatím tedy nechávám bez hodnocení.
Dramatická všednodennost, zručné dávkování napětí a hlavně u Duboise věc nevídaná - humor. Oproti Životu po francouzsku výborné.
Stejně jako v Životě po francouzsku je vypravěčem stárnoucí muž, který popisuje svůj dosavadní život. Kouzlo autora tkví v tom, že dokáže zdánlivě banální a obyčejné věci podat podmanivým, lehce melancholickým způsobem. Všude je přítomno hledání krásy a nostalgie po lidském, přehledném, mizejícím světě, který nahrazuje matematická, technokratická neosobnost.
Krátký současný francouzský román oceněný Prix Goncourt, který není špatně napsaný. Scény z vězení mi přišly mnohem zajímavější než flashbacky do běžného, předchozího života hlavního hrdiny. Zvláště spoluvězeň zamilovaný do své motorky značky Harley-Davidson a téměř neschopný absolvovat tak banální věc jako je stříhání vlasů byl příjemným ozvláštněním. Při čtení jsem však měl problém se ztotožnit s hlavním hrdinou a ke konci jsem již jen čekal na to, až se dozvím, co ho přivedlo do vězení. Závěr byl poněkud předvídatelný.
Opět mistrovsky napsaný krátký román z francouzského pera, tentokráte alokován do kanadského Montrealu, je to zachycení osudu člověka, kterému ve výsledku nezůstane nic, ani ten čokl, melancholie na druhou...svižné, možná lehce předvídatelné
Autorovy další knížky
2006 | Život po francouzsku |
2020 | Na světě žijeme každý jinak |
2015 | To nemyslíte vážně, pane Tanner |
1972 | Ako ľudia žijú |
Jako hlavní postava by se mi víc líbil Patrick, u něj se autor odvázal a byl pro mě víc skutečným člověkem. Proti tomu Paulův život byl pro mě plný úvah, melancholie a řádkou drobných každodenních křivd a křivdiček, až mu jednou povolily nervy. I to se stává. Na rozdíl od svého spoluvězně ale umí přijmout trest a nesnaží se vykroutit se z následků svého činu. Namíchaný koktejl z Francie a Dánska, rodina, která tu dnes je a zítra být nemusí, stejně jako model německého čtyřdvéřáku NSU Ro 80 a malého kina promítajícího od intelektuálních děl až po Hluboké hrdlo :-)
" Život je, synku, jako taková stará herka: když tě shodí, sklapneš hubu a vylezeš na ní znovu."