"Za každou knížkou, kterou čtete, stojí kromě autora desítky lidí, jež nevidíte a neznáte. Jedním z nich, nikoli nejnepatrnějším, je nakladatel. Snad víte, jak se kniha dělá. Ale nevíte možná, jak se vydává. Jak se volí, aby se prodávala, jaké jsou cesty knih s autorova stolu na knihkupecký pult, proč jsou knihy krásné a některé zas neladné a mnoho jiných věcí.
Zkrátka nevíte, jakou povahu má práce nakladatelova. Má mnohy povahu obchodu, libůstky, dřiny, hry, ale může a má mít povahu kulturní stavby, vědomé svého cíle.
A k takovému pojetí nakladatelského podnikání si namířil autor listů nakladatele synovi. Otiskoval je anonymně v odborném nakladatelském listě, aby jim zaručil spontánnost i objektivnost. Úspěch i rozruch, které vzbudily v nakladatelsko-knihkupecké obci, je jejich doporučením, když vycházejí i pro širokou obec čtenářskou. Autor této knížky dává poznat zblízka nakladatelské řemeslo, jež je stejně zajímavé, složité, podrobené nevypočitatelným náhodám, jako každé řemeslo jiné.
Obtížnější je o to, že pracuje s materiálem z ducha zrozeným a k duchu se obracejícím. A když tedy autor těchto listů shrnul bohaté zkušenosti o tomto řemesle, nemohl je podat jinou formou, než formou přimých rad a imperativů mladým adeptům nakladatelského podnikání. A tu zaznívá z jeho knížky zkušenost ne jednoho člověka, nýbrž několika generací, a především té, která se ujala práce v knižní produkci těsně po válce. Má tedy jeho kniha předpoklady k tomu, aby byla mezníčkem v jednom odvětví kulturních dějin. Jeť odkazem činorodého jádra poválečné generace a záznamem jejích úspěchů i ztroskotání na jednom životním úseku.
Čím více knih se u nás v poslední době rozběhlo mezi čtenáře, tím častějí jsme se dotkli rukama i srdcem produktu nakladatelského podnikání. Není tedy vhodnější doby k tomu, abyste je poznali v čisté formě. Až si tyhle listy přečtete a oceníte kromě bystrého ducha, který jimi vane, také vtipnou a pružnou formu podání a čistý a bohatý jazyk hodný pracovníka o knize, bude vám každá kniha o mnoho bližší. O to bližší, oč se zase nakladatelským synům, kterří první tyto listy pilně čtou a budou číst, jeví kniha méně předmětem obchodu a více kamenem v kulturní stavbě. "
"Dobré nakladatelství stejně jako kniha, přesmět jeho velkovýroby, je národní instituce. Instituce, potřebná jako mlýn, jako továrna, jako divadlo, neboť v něm jedna kniha prodává druhou, jedna kniha financuje tři další, úspěšný autor bezděky uvádí debutanta, starší malíř absolventa umělecko-průmyslové školy, osvědčený typograf vyučence. "
"Základ poslání nakladatele jest a musí být idea. Poslání knihkupce je služba."
"ročně (vyšlo) až 10 000 knih (rok 1941)"
"Jako knihkupec i nakladatel jsi pod přísahou, aby duchovní zdraví národa neutrpělo nejmenší úhony."
z listů:
"Za každou knížkou, kterou čtete, stojí kromě autora desítky lidí, jež nevidíte a neznáte. Jedním z nich, nikoli nejnepatrnějším, je nakladatel. Snad víte, jak se kniha dělá. Ale nevíte možná, jak se vydává. Jak se volí, aby se prodávala, jaké jsou cesty knih s autorova stolu na knihkupecký pult, proč jsou knihy krásné a některé zas neladné a mnoho jiných věcí.
Zkrátka nevíte, jakou povahu má práce nakladatelova. Má mnohy povahu obchodu, libůstky, dřiny, hry, ale může a má mít povahu kulturní stavby, vědomé svého cíle.
A k takovému pojetí nakladatelského podnikání si namířil autor listů nakladatele synovi. Otiskoval je anonymně v odborném nakladatelském listě, aby jim zaručil spontánnost i objektivnost. Úspěch i rozruch, které vzbudily v nakladatelsko-knihkupecké obci, je jejich doporučením, když vycházejí i pro širokou obec čtenářskou. Autor této knížky dává poznat zblízka nakladatelské řemeslo, jež je stejně zajímavé, složité, podrobené nevypočitatelným náhodám, jako každé řemeslo jiné.
Obtížnější je o to, že pracuje s materiálem z ducha zrozeným a k duchu se obracejícím. A když tedy autor těchto listů shrnul bohaté zkušenosti o tomto řemesle, nemohl je podat jinou formou, než formou přimých rad a imperativů mladým adeptům nakladatelského podnikání. A tu zaznívá z jeho knížky zkušenost ne jednoho člověka, nýbrž několika generací, a především té, která se ujala práce v knižní produkci těsně po válce. Má tedy jeho kniha předpoklady k tomu, aby byla mezníčkem v jednom odvětví kulturních dějin. Jeť odkazem činorodého jádra poválečné generace a záznamem jejích úspěchů i ztroskotání na jednom životním úseku.
Čím více knih se u nás v poslední době rozběhlo mezi čtenáře, tím častějí jsme se dotkli rukama i srdcem produktu nakladatelského podnikání. Není tedy vhodnější doby k tomu, abyste je poznali v čisté formě. Až si tyhle listy přečtete a oceníte kromě bystrého ducha, který jimi vane, také vtipnou a pružnou formu podání a čistý a bohatý jazyk hodný pracovníka o knize, bude vám každá kniha o mnoho bližší. O to bližší, oč se zase nakladatelským synům, kterří první tyto listy pilně čtou a budou číst, jeví kniha méně předmětem obchodu a více kamenem v kulturní stavbě. "
"Dobré nakladatelství stejně jako kniha, přesmět jeho velkovýroby, je národní instituce. Instituce, potřebná jako mlýn, jako továrna, jako divadlo, neboť v něm jedna kniha prodává druhou, jedna kniha financuje tři další, úspěšný autor bezděky uvádí debutanta, starší malíř absolventa umělecko-průmyslové školy, osvědčený typograf vyučence. "
"Základ poslání nakladatele jest a musí být idea. Poslání knihkupce je služba."
"ročně (vyšlo) až 10 000 knih (rok 1941)"
"Jako knihkupec i nakladatel jsi pod přísahou, aby duchovní zdraví národa neutrpělo nejmenší úhony."