Ne vrah, zavražděný je vinen (4 povídky)
Franz Werfel
4 povídky F. Werfela: Ne vrah, zavražděný je vinen, Maloměšťákova smrt, Tajemství jednoho člověka a Bledě modré ženské písmo. Nejvýraznější povídkou však je první zmíněná, podle níž je tento soubor pojmenován. Hlavní postavou je Karel Dušek, syn významného vojenského hodnostáře, z něhož se rovněž stane důstojník, který ale vojančinu zduše nenávidí. Novela vynesla Werfelovi slávu a nabyla téměř symbolického významu pro téma generačního konfliktu.... celý text
Literatura světová Povídky
Vydáno: 2001 , Levné knihyOriginální název:
Nicht der Mörder, der Ermordete ist schuldig, 1920
více info...
Přidat komentář
Werfel v této knize dokazuje, jak skvělý je vypravěč. Výborné květnaté popisy míst a popisy lidí zevnitř i zvenku, kterým dnes již zastaralý jazyk dodává zvláštní kouzlo. Autor vám představí nějakou postavu a úsporně, leč výstižně vám shrne její život, takže ihned chápete, proč ji máme teď zrovna v této situaci a s těmito myšlenkami.
Werfel je můj nedávný objev a spolu s Jaroslavem Havlíčkem či Václavem Řezáčem zaujal čestné místo mezi méně známými českými autory (i když u něj to "český" je ve velkých uvozovkách).
Kafkův současník mě velmi mile překvapil. Dát si tu práci a zvyknout si na prvních pár stránkách na trochu zastaralý jazyk se rozhodně vyplatilo. Vyjadřování sice není současné, ale síla toho, jak umí zachytit charakter a myšlenkove pochody a povahu a pohnutky svých postav, je mocná a zaryje se vám pod kůži. S hrůzným pobavením pak sledujete, že doba se mění, ale lidé jsou pořád stejní. A co víc - možná se v některé ne zrovna ideální postavě poznáte, přímo nebo aspoň mezi řádky.
Měla jsem velmi vysoká očekávání. Zřejmě proto považuji "Nevraha" za méně zdařilejší Werfelovy počiny. Konec se mi věru nelíbil. Ale jinak velmi čtivé.
Kniha je povídková, ale je to spíše několik knih v jednom. Číst Werfela není úplně jednoduché a hlavně to nejde rychle. Největší dojem na závěr na mě udělala část Bleděmodré ženské písmo, kde autor dokázal v příběhu, který byl vlastně banální, různými popisy pocitů, okolí a jednání vystupňovat celý příběh a vložit do něj dramatické zvraty díky očekávání hlavní postavy. Sjezd abiturentů zase předkládá téma morální viny za své jednání a pohled na to, jak můžete svým jednáním změnit něčí život.
Werfel píše tak květnatým jazykem, vytváří slovní spojení, která běžně nejsou používaná, ale přesně rozumíte obrazu, který chtěl vytvořit. Jistě má na tomto podíl i krásný jazyk překladatele.
Tato kniha složená z pěti povídek (Ne vrah, ale zavražděný je vinen; Maloměšťákova smrt; Tajemství jednoho člověka; Sjezd abiturientů; Zlá legenda o utržené obrátce) jenom potvrzuje velikost a genialitu díla Franze Werfela!!! Jádrem každé povídky je téma, těžké, důležité, v každé době aktuální, jež je zabaleno do umě napsaného příběhu.
Jedním z těchto témat je téma viny v povídce Sjezd abitrientů. Volně začínající příběh soudního rady Sebastiana přechází do dramatického retrospektivního vypravování, jež kulminuje jedním, až nepatrným činem, jedním velice krátkým momentem. Tento čin má ale nedozírné následky a zažehává pád výjimečné a krásné osobnosti... A i po několika desetiletích jeho aktéra sžíra vina, touha po odpuštění.
"To já ho svým smíchem přivedl k záhubě."
V tomto svazku byly ještě povídky: Dům smutku, Sjezd abiturientů a Zlá legenda o utržené oprátce.Nejvíce bych ocenila Bleděmodré ženské písmo,kde byla výborným způsobem vyjádřena duševní vina na obou stranách jen náhodou nepřesahující do reality.
Kniha mi celkově připadala rozvleklá. všechny povídky byly moc přetahované, měly nadměrné odbočky, pointa naproti tomu vyšuměla do ztracena. Napětí a nuda se v knize střídaly nepříjemně často.
Mě osobně nejvíc oslovily povídky Maloměšťákova smrt (mrákotné stavy pana Fialy) a Bledě modré ženské písmo (výpověď před soudem). V povídkách dokáže místy spisovatel dokonale popsat a navodit pocity, které cítí hlavní hrdina a pěkně pracuje s myslí čtenáře, když popisuje jednotlivé postavy, situace.
Část díla
Bledě modré ženské písmo
1941
Maloměšťákova smrt / Smrt maloměšťáka
1927
Ne vrah, zavražděný je vinen
1920
Tajemství jednoho člověka
1927
Autorovy další knížky
1988 | Čtyřicet dnů |
2007 | Píseň o Bernadettě |
2006 | Jeremjáš |
2001 | Ne vrah, zavražděný je vinen (4 povídky) |
1967 | Verdi: román opery |
Skvělé.