Nejistý plamen
Václav Cílek , Martin Kašík
Když byla koncem 19. století v Pensylvánii objevena ropa, nikdo netušil, že začíná ropný věk. Na každého Evropana připadá kolem sedmdesáti ropných otroků, tolik lidí by totiž bylo zapotřebí, aby silou svých paží poháněli všechny stroje, které používáme. Budoucnost této společnosti tak do značné míry závisí na cenách a dostupnosti ropy a energií. Jak ropa vzniká a kolik jí máme? Čeká nás již v letech 2008-2015 ropný zlom, tedy předěl, kdy těžby začínají klesat a nastává souboj o tenčící se zdroje? Tato kniha představuje průvodce ropným světem. Pojednává o vzniku, zásobách a těžbě ropy a hlavně se zabývá otázkou, jak proměna ropného průmyslu ovlivní proměnu světa a zasáhne naše životy. Toto vydání je rozšířeno o část Ropa, energie a budoucnost světa.... celý text
Přidat komentář
Knihu jsem četla poprvé asi před 7 lety a s chutí jsem si ji přečetla podruhé. Je to zajímavý pohled na svět skrze ropu a na závislost všech vyspělých států na ropě. Díky knize zjistíte, jak se zjišťují světové zásoby ropy, jak jsou ropná ložiska rozložena po světě a jak ropa ovlivňuje nejen ekonomii, ale i historii lidských dějin. Myslím, že kniha každého čtenáře přivede i k zamyšlení nad sebou samým a nad spotřebou surovin a častým plýtváním (nejen ropou).
Vynikající kniha o stavu současné "závislé" společnosti. Velice čtivě napsané a i pro laika srozumitelné. Na knize oceňuji také fakt, že jednotlivé kapitoly jsou členěné do srozumitelných kratších úseků, což usnadňuje orientaci i četbu, po každé kapitole je pak v závěru uveden krátký soupis doporučené četby, která je mimochodem také vynikající. Možná ne dnes, ale mám obavy, že za pár let bude "bohužel" zjevné, nakolik bylo to, co je v knize napsáno, prorocké a aktuální. Nezbývá než doporučit. Jedna z těch knih, která zásadně mění pohled na fungování společnosti.
Vzhledem k tomu, že jsem studoval dopravní školu a již pár let pracuji v různých dopravních oborech v mezinárodní dopravě, tak kniha pro mě má docela jiný rozměr. Dříve jsem pracoval v mezinárodní kamionové dopravě a raději nebudu komentovat to, že jsme ze Skotska vozili brambory, zatímco jsme u nás vesele pěstovali dotovanou řepku. A takových zajímavých příkladů by bylo daleko více. Posledních 5 let pracuji v železniční dopravě a snad se to postupně posouvá k lepšímu. Kniha je velmi zajímavá a i když je již více než 10 let stará, tak se tam člověk dozví velmi zajímavé souvislosti.