Nejslavnější filmy, které nikdy neuvidíte
Simon Braund
Co mají společného filmy Kaleidoskop Alfreda Hitchcocka, Don Quijote Orsona Wellese nebo Leningrad Sergia Leoneho? Jejich znalostí se nemůže pochlubit ani nejzarytější milovník stříbrného plátna, který jinak sype filmografie slavných režisérů z rukávu. Kniha Nejslavnější filmy, které nikdy neuvidíte předkládá svému čtenáři průvodce padesátkou snímků úspěšných tvůrců, které z různých důvodů nikdy nedoputovaly k divákům a které přesto – nebo právě proto – dosud jitří fantazii filmových fanoušků po celém světě.... celý text
Literatura faktu Umění
Vydáno: 2015 , Volvox GlobatorOriginální název:
The Greatest Movies You'll Never See, 2014
více info...
Přidat komentář
...nejlepší kniha/není román/, která se mi letos dostala do ruk
...to je jasných mých oblíbených 321%
Nedávno skončil v televizi seriál Stříbrné plátno. Jednotlivé díly byly řazeny po dekádách a vždy se zaměřovaly na nejdůležitější filmy z daného období. To samé platí i o této knize. Jenže v ní zmiňované filmy se na stříbrném plátně nikdy neobjevily. S jedním velkým "Bohužel". Protože se okolo jejich vzniku vždy točili zajímaví tvůrci. Od Ejzenštejna, přes Wellese a Spielberga, až po Nolana. Někdy se nedostaly ani do fázi příprav, někdy chyběl dokončit jen finální střih. Ale bez výjimek, pokud by byly dokončené v původně zamýšlené podobě, je dost pravděpodobné, že by patřily do zlatého fondu kinematografie.
Každý film je uveden plakátem od renomovaného tvůrce, který ctí dobové pravidla grafického zpracování. Po něm následuje hlavní část, doplněná tabulkami jako "co se stalo potom" nebo životopisem autora a je zakončená krátkou úvahou, zda má film někdy šanci k realizaci. Jelikož kniha vyšla už v roce 2012, na některé známe odpověď. Třeba i dost bolestivou. Jak by to asi dopadlo, kdyby zoufalé béčko USS Indianapolis skutečně natočil Barry Levinson s Gibsonem místo Cage? I když ani hvězdné jméno nemusí znamenat kvalitu, jak se ukázalo s původně Hansonovým snímkem Blíženec, který převzal Ang Lee a obsadil Willa Smithe místo Willise. A třeba na Halo stále čekáme.
Poznámka na závěr: Vždycky jsem si myslel, že točit Gladiátora 2 je hrozná blbost a ždímání peněz. Jenže v této knize jsem se dočetl, že scénář měl na starost Nick Cave a jednalo se o protiválečný spektákl plný hlubokých filozofických otázek ohledně bytí a víry. Překvapivě se tak stal jedním z filmů, které bych chtěl vidět nejvíc.
Nádherná publikace od nakladatelství Volvox Globator nadchne jak zapálené cinefily, tak běžné filmové fanoušky. Vypráví příběhy mnoha úžasných filmů, které bohužel nakonec nikdy nevznikly a byly zastaveny v různých fázích vývoje. Někdy se jen chystal scénář, ale jindy už se i natáčelo a k happy endu chybělo málo.
V tomto směru mapuje kniha hollywoodskou historii od počátků až do současnosti, je přehledně dělená podle dekád, a každý z těch nerealizovaných snímků zde má i svůj fiktivní plakát! A ty jsou hodně povedené, hotové umělecké kousky.
A víc není moc co dodat. Je to napsané čtivě, takže pokud na tenhle přehled „mistrovských děl nejslavnějších režisérů, která svět neviděl“ někde narazíte, směle do toho!
Hodnocení: 10/10
PS: Kdybych měl z knihy vybrat trojici filmů, kde bych si fakt moc přál, aby byly bývaly vznikly, šlo by o:
Napoleon (protože Stanley Kubrick byl génius a natočil toho moc málo)
Leningrad (film o obléhání Leningradu nacisty za 2. světové války, natočený Sergio Leonem, o kterém platí to samé, co o Kubrickovi)
Křížová výprava (Arnold Schwarzenegger v hlavní roli starověké řežby, režie Paul Verhoeven, který s ním dělal i naprosto boží Total Recall!)
PPS: Více recenzí nejen na knihy a filmy čtěte na Instagramu, profil instageek_cz, díky!:)
Neholduji knihám typu "To a to, co musíte přečíst/vidět/slyšet než zemřete" a vůbec žebříčky mi jsou proti srsti. Tohle je jiný případ. Velmi čtivý a zasvěcený pohled na filmy, které (většinou, protože některým z nich se to navzdory všem klackům pod nohama nakonec povedlo) neexistují. Je to často až fascinující čtení, protože nejde zdaleka jen o popisy scénářů, nýbrž hlavně o jejich tvůrce - o jejich ega, zatvrzelost, s níž se hnali za úspěchem, a také o někdy očekávané, někdy zcela nečekané překážky, do nichž svými tvrdými hlavami naráželi a naráželi. Autor našel hezkou rovnováhu mezi populárně naučným textem, vtipnou kritikou i bulvárkem (bez koření Hollywoodu, tedy bez zákulisních drbů, to prostě dost dobře nejde) a my si díky němu můžeme opravdu představit, jak by asi vypadal film o holokaustu, který chtěl Stanley Kubrick natáčet u nás, jak moc smůlovatý gigant byl Orson Welles, který tu má nejvíce zářezů ze všech, jak krásný by byl Felliniho G. Mastorna, jak se asi spí Stevenu Spielbergovi, který ke krachu cizích filmů častokrát úmyslně i nevědomky přispěl... A můžeme doufat, že alespoň některé novější bijáky nejsou úplně odpískané, protože třeba ten válečný od bratří Coenů bych viděl nesmírně rád.
Nejsem zrovna milovník filmů, ale toto je už několikátá knížka o Hollywoodu, která se mi dostala pod ruku...
Opět dost zajímavá. Jeden nebo dva z těchto filmů bych i ráda viděla.
Ale jinak se mi opět potvrzuje, že Hollywood je hlavně velký byznys. Takže mě vlastně ani nemrzí, že filmy nesleduju a toto šílenství nepodporuju.
Každopádně ale zajímavé si o tom počíst.