Neokopírovaná budoucnost
Dariusz Karłowicz
Kniha současného polského filosofa Dariusze Karłowicze (1964) Neokopírovaná budoucnost zahrnuje výbor esejů, úvah a rozhovorů z období posledních patnácti let určený českým čtenářům. Autor stál v roce 2003 spolu s Markem Cichockým u zrodu významného časopisu Teologia Polityczna. Původně tlustá „ročenka“ se nakonec proměnila v internetový portál a nakladatelství, ale především se stala jedním z vlivných míst, kde se vytvářejí témata polské veřejné debaty. Je zajímavé sledovat, jaká náplň se dostává pojmu „politická teologie“ v kontextu nezaměnitelného polského údělu, který ve svých textech i v rozhovorech Karłowicz reflektuje – nejde jen o současné geopolitické rozložení, ale především o civilizační, kulturní a náboženské dějiny našeho kontinentu. Podle dramatika Antoniho Libery je autorovou obrovskou předností právě znalost dějin a filosofie – a on obě oblasti ovládá s mimořádnou suverenitou. Chápe naši dobu jako výslednici působení různých sil na pozadí v podstatě několika tisíc let. To je v současné době vzácná kvalifikace. A druhou předností Karłowiczova psaní – studií, esejů a fejetonů – je podle A. Libery to, že svou sokratovskou metodou dokáže čtenáře strhnout od prvních vět. Začíná od věcí, zdálo by se, obyčejných, převzatých ze zpráv nebo z titulků novin. A náhle se ukazuje, že ony věci, jimiž právě žijeme, mají své kořeny velice hluboko v dějinách.... celý text
Přidat komentář
Originálne. Ťažko inak krátko zhrnúť túto zbierku esejí.
Jej názov vychádza z myšlienky, že Poľsko (a podobne hádam aj Čechy a Slovensko) musí mať odvahu nájsť si vlastnú, neokopírovanú verziu svojej budúcnosti v Európe, lebo: "Polsko nezapadá ani do legendy osvícenectvi s jeho příběhem o triumfech nové doby, která drží na uzdě divoké iracionalní živly Východu, ani do druhé legendy ve slovansko-byzantské podobě, která bojuje s pýchou a zkažeností západního světa a jejiž trvání v souladu s proroctvím sv. Pavla zadržuje nástup posledních časů. (2 Sol 7-8).
A táto originálna myšlienka v knihe nie je sama:
"Odpor k národní martyrologii se mi jeví jako odvracená strana mlčení, jaké se rozhostilo, jakmile padla otázka..: Za co je liberál ochoten položit život?...Upřimná odpověď na otázku zní: "Za nic." A odpověď na otázku: "Co se s tím dá dělat?" je - tvářit se, že problém neexistuje. ... A když otázku vyhrotíme na úroveň paradoxu: můžeme být společností schopnou platit daně, budeme-li pohrdat hrdiny, kteří byli ochotni za svou vlast zemřít?"
----------
"Zatimco základem šílených myšlenek 20. století byla zešílivší společnost, vycházeji ty současné z egoismu. Jako dobrý přiklad mohou posloužit eugenické praktiky. Kdysi vzkvétaly ve jménu dokonalé rasy, dnes jsou zastávany ve jménu nekomplikovaného života jednotlivců."
----------
"Ve srovnaní s tím, co od svých svěřenců vyžaduje průmerný instruktor v posilovně, jsou takoví kartuziáni úplní hedonici!"