Na mušce Elvis
Robert Eversz
Na začátku hlavní hrdinka, ještě pod jménem Mary Alice Baker, blonďatá a v nažehlené sukničce, pracuje v dětském foto salónu Jeníček a Mařenka a chová se tak, jak se na hodnou dceru despotického otce na americkém maloměstě patří. Pak ovšem omylem vyhodí do povětří terminál mezinárodního letiště v LA a vydá se na novou cestu. Černovlasá opiercingovaná Nina Zero je na povrchu „drsňačka“, která se musí zatraceně ohánět, aby ji nedostali ani gangsteři, ani policie, uvnitř se však skrývá nejistá křehká žena, která hledá svoje místo ve světě ovládaném machistickými muži (otec, policie, podsvětí) a snaží se tento svět popsat, formulovat a pochopit pomocí fotografie. Na rozdíl od většiny akčních hrdinů Nina Zero dost přemýšlí a čtenáři se dostává do ruky jakási sociologická sonda o americkém maloměstě, postavení žen ve společnosti či o (nejen) americkém bulváru a pop kultuře. Na své si tak přijdou intelektuálové a milovníci postmodernismu, fanoušci Quentina Tarantina i americké drsné detektivní školy, a koneckonců i diváci akčních filmů nebo seriálu Beverly Hills.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 2007 , Mladá frontaOriginální název:
Shooting Elvis, 1996
více info...
Přidat komentář
Na příběhu je dobře vidět autorova dlouholetá práce pro audiovizi, pracuje slušně s obrazy, příběh se snadno představuje. Zdá se skoro, jakoby šlo spíše o popis filmu. Přes nebo možná právě pro snahu o napětí, drsnost, akčnost a kdovíco ještě se ale Eversz bohužel nevyhnul některým logickým kiksům v situacích a jednání postav, a z nich pramenící nevěrohodnosti některých situací. Nevěrohodnost se vám může přihodit u sci-fi nebo fantasy, protože tam prostě nic není nemožné, ale v detektivce by se to asi stávat nemělo, ne? A ještě jedna drobná výtka. To si autor nadsadil, nebo opravdu v Americe každý chlastá Colu, Jacka Danielse, každý motorkář vypadá jako Wrex, každý vyhořelý detektiv jako Ben atd.? Protože tohle fakt smrdí klišovitostí...