Noční film
Marisha Pessl
Jedné deštivé říjnové noci je v opuštěném skladišti na Manhattanu nalezeno mrtvé tělo krásné a mladé Ashley Cordovové. Přestože policie označí její smrt za sebevraždu, dlouholetý investigativní žurnalista Scott McGrath má jiné podezření. Vyšetřování podivných okolností obklopujících Ashleyin život a smrt dovede McGrathe tváří v tvář odkazu jejího otce: legendárního režiséra kultovních hororů Stanislase Cordovy – muže v ústraní, kterého na veřejnosti nikdo neviděl již déle než třicet let. Poháněn touhou po pomstě, zvědavostí a potřebou odhalit pravdu nechá se McGrath i se svými dvěma novými pomocníky vtahovat hlouběji a hlouběji do Cordovova tajemného, hypnotického světa. Když se k odhalení režisérových tajemství přiblížil naposledy, stálo ho to manželství i kariéru. Tentokrát by mohl přijít o mnohem víc.... celý text
Přidat komentář
Jako milovnici thrillerů a filmu mě tato bichle nemohla nechat chladnou, avšak v průběhu čtení se dostavilo jen několik zachvění a nakonec velké rozčarování. Představy autorky o dílech tak šokujících, že se ani nesmí promítat, jsou dosti úsměvné, bylo by lepší je zcela pominout a nechat jen na představivosti každého čtenáře. Experimentální režisér Kenneth Anger se kdysi vyjádřil, že film je zlý a začátek filmového průmyslu byl temným okamžikem v historii lidstva. Znepokojující myšlenka. Nevím, jestli se s ní Marisha Pessl ztotožňuje, jestli ano, tak mě o tom nedokázala přesvědčit.
Překlad a redakční práce také nedosahují standardu, na jaký jsme u Arga zvyklí (mimo jiné jsem napočítala několik hrubek).
Kniha obálkou moc nezaujme a je na váhu těžší. Líbí se mi však skladba knihy - ze začátku fotografie, krátké kapitoly, uvedení do problematiky. Autorka dávkuje pomalu. Co kapitola, to temná intuice, temně sugestivní nádech je zde pořád. Text je prodchnut drobnými obraty a přirovnáními. Fotografie s popisky a záznamy z vyšetřování investigativního novináře dělají své. Někdo se pro temno narodí (světloplachost, zápach, okultistické předměty, rituály) a žije jím. Šlo o kletbu? Tohle není béčkový horor. Existoval vůbec Stanislas Cordova? Čím více člověk do knihy zachází, tím spíše si uvědomuje, že může jít o přelud, ovšem snadno proměnitelný ve skutečnost. Ve většině případů je děj a jeho linie vystižené v knize, tím hlavním, o co jde, ale v tomto případě je kniha až dokonale popsána dějovými obrysy. Konstrukce příběhu, nepropustné temno, záhady, proplétání se od člověka k člověku, cizorodost. To všechno jsou hlavní prvky, na nichž kniha stojí, příběh tyto prvky jen dotváří. Na horor se může jít i kognitivně. Víc už neprozradím.
Oproti Vybraným kapitolám z mechaniky pohrom opravdu těžký propad. Bohužel. Moc jsem se na knihu těšil. Zápletka je překombinovaná a nevěrohodná, zatímco u debutu byla sice složitá, ale promyšlená a s logickou pointou. Místy dokonce únavné. Marishe Pessl ale určitě dám šanci i příště, až se tedy vrátí z výletu do světa young adult debilit (Hlídka v Bezčasí).
Perla. Vynikající styl, podmanivá zápletka, odpovídající rozuzlení, tajemno, film a spousta nepodbízejících se názorů a postojů k životu, zejména k tomu, jak to z něj pořádně vymačkat. Ta přitažlivá žena, co to napsala, je ďábel.
10/10
Tuto knihu jsem si šetřila na období až se na ni budu moct soustředit a vychutnat si každou stránku. A dobře jsem udělala, její čas přišel 4 dny zpět a miluju jí. Cordova je režisér syrových hororů, jejichž projekce je zakázána a jeho fanoušci se tam na jeho filmy dívají společně - tajně za doprovodu povětšinou drog, ale i okultních rituálů. Samotného režiséra už 30 let nikdo neviděl, ale Cordovité, kteří spravují stránku o všech informacích na dark webu jsou přesvědčeni, že stále pobývá se svém vojensky obehnaném sídle "Na Štítě", kde se i natáčela všechna jeho díla. Jednoho dne je ale objeveno tělo jeho dcery, která údajně spáchala sebevraždu a investigativní novinář Scott se do případu pouští, i když s Cordovou nemá dobré zkušenosti. Pomáhá mu Nora - ztracená duše New Yorku a Hoper - kamarád mrtvé Ashley z jednoho velmi zvláštního tábora.Společně odkrývají děsivé pozadí natáčení Cordových filmů i Ashlyinina života. Kniha se z thrilleru dostává do žánru hororu, kde Vám bude běhat mráz po zádech při čtení satanistických pasáží, unášení dětí a obrazů, ve kterých vystupují pece na spalování materiálu. Mytologická linka a černá magie je zde tak propracovaná, že jsem si chvílema říkala, kam na to autorka chodí.. (nevěřte ale všemu, co čtete - některé rostliny i symbolika věcí byla dle mě záměrně pozměněna).Autorka si tady neskutečně pohrála se čtenářovou fantazií a je jen na Vás, čemu uvěříte a čemu ne. Když už si ale myslíte, že jste na dobré cestě, vše se zase převrátí. Kniha je doplněna hromadou obrazového materiálu - články z internetu, rozhovory v časopisech, diskuzní fóra, obrazovky z darkwebu, hromada fotografií a vodítek. Ve finále v ruce držíte knihu, která Vás přesvědčí o tom, že čtete skutečný příběh. Tohle muselo dát hromadu práce a před autorkou smekám. Tato kniha je skrytý poklad. Knize dávám 10/10 :)
Mé pocity z této knihy jsou dost rozporuplné. Zpočátku jsem byla dost nadšená, hrozně se mi líbila ta skoro až mytická aura knihy, která se točila kolem tajemného režiséra Cordovy. To tajemno kolem téhle postavy se autorce podařilo vytvořit skvěle.
Ale s postupem příběhu jsem měla pocit, že se kniha točí pořád dokola, posouvá se to kupředu jen pomalu a postavy jakoby každou chvíli stepovaly na místě. Asi proto jsem pak měla v jednu dobu nutkání knihu na neurčito odložit. Knihu jsem tak měla vlastně rozečtenou přes dva měsíce.
Bylo to únavné, zdlouhavé, vleklé, nekonečné. A čím víc jsem se blížila konci, tím míň mne kniha bavila. Posledních 100-150 stran jsem už pak četla dost zkratkovitě, přeskakovala jsem některé odstavce a vlastně mi začínalo být jedno, co se bude dít. Hlavně aby byl už konec.
Celkově hodnotím třemi hvězdami. Začátek vynikající, ale zdá se mi, že autorka až moc chtěla být monumentální a vystavět fiktivnímu režisérovi jakýsi pomník, udělat z něho kult. První polovinu knihy jsem jí to baštila i s navijákem, ale v druhé polovině to začalo být děsně ubíjející. A i když ta celková pointa v závěru byla pro mne nečekaná, nedokázalo to knihu pro mne vyzdvihnout natolik, abych hodnotila lépe.
Je určitě pozoruhodným nápadem doplnit noirovou detektivku perfektně vytvořenou fiktivní fotodokumentací včetně novinových článků, filmových plakátů či lékařských zpráv. Pokud by bylo pátrání po tajemství režiséra značně divných filmů na stejné kvalitativní úrovni jako jsou obrazové přílohy, dal bych určitě pět hvězd. Bohužel tomu tak není.
Mám takové dost rozporuplné pocity. Nechci knihu příliš kritizovat, ale nevidím to ani na obrovská slova chvály. Začala bych tím, že se kniha četla dobře, protože v ní není příliš postav, takže nedocházelo k žádným zmatkům. Naopak by kniha mohla mít o pár desítek stran méně, autorka totiž popisuje vše až příliš podrobně a ne vždy mi přišly některé pasáže tak důležité. Ovšem abych jenom nekritizovala, tak se mi moc líbily vsuvky v podobě rozhovorů, spisů, novinových či internetových článků, které dění příjemně zpestřily. Finálové rozuzlení trvalo asi 60 stran a já čekala nějaký pořádný Wow efekt, ale zbytečně. I bez nějakého překvapivého konce měla tato kniha zajímavé řešení, které nebylo úplně "jednoznačné" (pokud jsem to teda pochopila správně). Autorka totiž poukazuje na to, že konec bude přesně takový, kterému sami uvěříme
Kniha je hodně zajímavá, v druhé půli velmi napínavá. Akorát ten konec. Úplně jsem s ním spokojená nebyla. Druhá půlka ve vás vyvolává, že máte čekat wow efekt, ale pak během deseti stránek se konec jaksi rozplyne.
Noční film stojí na tajemné postavě Stanislase Cordovy, údajně geniálního režiséra takzvaných nočních filmů - temných obrazů ze dna lidského bytí a duše. Cordovovy snímky měly prostřednictvím své brutality a surovosti, skrze střet s hnusnou stránku lidskosti, otevřít člověka - a napomoci mu dostat se z okovů společnosti a z omezenosti, do které jej automaticky po narození staví civilizace. Mystérium Cordova ale bohužel povětšinou nefunguje. Autorka vytvořila jeho zajímavý obal, nikoli obsah. „Vzhled“ postavy vymyslela zdatně, skrze děj a příběh knihy se však čtenář nedostane k ničemu jinému, nežli k plytkému vyprávění o vzývání ďábla a vraždění „neviňátek“, které pak ale ovšem závěrem vycházejí stejně naprosto mylně, tudíž hlavní postava zůstává i nadále v temnu a čtenáři z ní nezbývá v podstatě nic.
Děj je navíc značně rozbředlý, kniha nemá hloubku ani tempo, kolovrátkovité opakování jednotlivých domněnek a faktů se táhne na stránkách stále dokola a dokola. Neustále přirovnávání „něčeho“ k „nějakým“ artefaktům masové kultury je otravné a odhaluje tak spíše hru na dojem, nikoli autorčiny volné asociace.
Skvelé. Tlieskam. Slovo "vysokooktánová" sa k tejto knihe hodí výborne. Temný, rozsiahly príbeh o vybájnenom režisérovi, géniovi balancujúcom na hrane alebo Pánovi temnôt a jeho (ne)šťastných blížnych a človeku, ktorý po stopách jeho príbehu nachádza puzzle do nekonečnosti výkladu svojho i našich životov. Knihu dopĺňajú atmosférické fotografie, niekedy pomerne desivé a nemo dopĺňajú čitateľove zatajenia dychu :)
Po Vybraných okruzích z mechaniky pohrom jsem neváhal pustit se i do Nočního filmu. Nebyl jsem zklamán, právě naopak. Skvělá fabulace, narace i jazyk. Asi si to dám ještě jednou, až bude víc času.
Spíše 4,5 než 4 z 5*.
Čtení Nočního filmu je naprosto návykové. Knihu jsem brala do ruky kdykoliv jsem mohla a to i když jsem měla čas akorát tak na jednu stranu.
U thrillerů mi obvykle vadí, když postavy dělají hlouposti, vy se musíte plácat do čela a kdykoliv někoho postihne tragédie, jen si pomyslíte - dobře ti tak, kreténe.
Tady jsem postavy v hlavě vůbec nevyzývala k tomu, aby někam nechodily nebo něco nedělaly. Naopak jsem doufala, že budou následovat každou - byť sebemenší - stopu do jakkoliv zvláštních míst. Zkrátka mě zajímalo, kam vše povede a bylo mi to dražší než cokoliv jiného.
Autorka především skvěle zahalila tajemstvím jednu z postav - režiséra Cordovu. Vlastně jsem se velice brzy začala téměř považovat za jeho kultovní fanynku a každý střípek, který s ním měl něco společného, jsem nadšeně vítala.
Pro mě příjemné vybočení z mého běžného čtecího výběru, část hvězdičky ubírám akorát za zbytečně prodlužovaný konec.
Knihu som si prečítala na základe odporúčania a musím priznať, že to vôbec neľutujem. Ako už bolo spomenuté, rýchlo sa človek ponorí do deja a príbeh je naozaj zaujímavý. Jediné čo by som mohla vytknúť tejto knihe, resp prekladateľovi je celkom veľké množstvo chýb/ preklepov v slovenskom preklade.
Nejprve jsem chtěla dát pět hvězd. Kniha pro mě byla senzací, jelikož je napsána jiným stylem. Líbí se mi vsuvky v podobě autentických stran z internetu, časopisů apod. Neuvěřitelně to zajímavé a skvělé :)...ale, konec byl pro mě naprostým překvapením. Čekala jsem něco...hmmm, no prostě pecku a to se nekonalo, ještě byl pak zbytečně natahovaný a prodlužovaný, což prostě není na pětku, ale jen na čtyřku.
Když jsem přečetla asi polovinu knihy, bylo mé hodnocení tak na 2*. Charakteristiky osob nebyly zvlášť dobře propracované a často mi přišly situace, které přicházely absurdní. Vyprávění působilo podivně splácané a už jsem přestávala věřit, že by mohla autorka něco kloudného vybalit.
Druhá půlka mne zaujala mnohem víc, chvílemi jsem si říkala, že ve psaní pokračuje někdo jiný. Prvky okultismu až s hororovým nádechem mne bavily a autorka nakonec ukázala docela dobrý potenciál.
Z knihy jsem měla příjemný dojem, nicméně stále je to taková jednohubka na sobotní zamračený den.
Je veliká škoda, že Pesslova leckdy sklouzává k přílišné vykalkulovanosti, jež některým situacím ubírá na uvěřitelnosti a tím i na dramatičnosti. Kniha jako celek totiž velmi umě míchá realitu s fikcí a dosahuje klaustrofobické atmosféry plné paranoie.
Od prvotiny Vybrané okruhy z mechaniky pohrom ušla Marisha Pesslová hodný kus cesty. Pryč je literární manýrismus, který se víc soustředil na vynalézavou slovní zásobu, než plnohodnotnou zápletku. Nočnímu filmu nejen že dala hlavu a patu, ale po literární stylistice s ním suše utře nejednoho profesionála.
Především musím smeknout nad hororovou atmosférou, do níž je její detektivní vyprávění zaobaleno. Série děsuplných etud imponuje svou jednoduchostí, přitom se s každým jednotlivým sólem začíná umě zkomponovaná skladba měnit v ohromující celek. Jako pocta Alfredu Hitchcockovi a Davidu Lynchovi tak funguje román dokonale.
Pravdou ale je, že při utahané finalizaci logika trochu hapruje. To je však otázkou, jakého je kdo ražení. Analytická mysl pukne zlostí, kdo naopak rád nechává život zahalený tajemnem, přijde si rozhodně na své. Osobně za trochu zbytečný považuji pouze doprovodný materiál, který je bezesporu skvěle zvládnutý, ale fabulace je z něj cítit na můj vkus až příliš markantně.
Štítky knihy
New York tajemno americká literatura psychologické romány film režiséři Cena Shirley JacksonovéAutorovy další knížky
2015 | Noční film |
2008 | Vybrané okruhy z mechaniky pohrom |
2020 | Hlídka v Bezčasí |
Pesslová je hračička. Stránky prokládá grafickými důkazy, díky nimž je investigace zábavně plastická, nebojí se střihnout obskurno humorem a hlavně - což je pro tajemnou story vlastně zásadní - výborně finišuje. Poslední kapitola tu nabývá až McCarthyovského charakteru. A je to velmi podstatné, protože těch takřka šest set stránek je obrovská masa textu. A kousat se jimi chce porci času a soustředění. Stop je totiž habakuk. Upřímně: moc jsem si to užil. Přímočarost, poctivost, koketování detektivky s hororem. Scott McGrath je navíc hrdina ze staré školy; rozvedený zkrachovalec, který čeká na zlatou žílu, a já měl na někoho takového zrovna chuť.