Nové mýty
Josef Kainar
Třetí kniha poezie významného českého básníka dvacátého století je ovlivněna autorovým působením v uměleckém sdružení Skupina 42. Josef Kainar se bez příkras pokouší zachytit atmosféru doby, která formovala člověka na sklonku čtyřicátých let. Jeho "mýty" ovšem nejsou starodávnými bájemi o dokonalém světě, ale moderními variacemi na ožehavou skutečnost, která se projevovala mnohdy v komické, jindy všední, ale někdy i v tragické podobě. Autor v žádném případě nehodlá život idealizovat, naopak se ho snaží zachytit ve zdánlivě obyčejných obrazech, z nichž ovšem vyčnívají křivdy i bezpráví, existenciální spory, lhostejnost a odcizení. Celou svou sbírkou napomáhá Kainar bourat mýtus o tom, že člověk se těsně po válce ocitl v nádherném prostředí. Naopak, básník si hořce uvědomuje, že byl vržen do surového prostoru, v němž lze přežít pouze za cenu zbavení se falešných představ o skvělé přítomnosti, jejichž idealistickému dopadu lze čelit pouze střízlivou úvahou i objektivním pozorováním často absurdní reality.... celý text
Přidat komentář
Ze všech sbírek, co jsem zatím od Kainara četla, byla tahle jedna z těch lepších ... zaujala mě především úvodní báseň Stříhali do hola malého chlapečka ....
Tady se příchod návštěvy, vycpání ptactva či návštěva holiče stává vskutku úzkostnými skutečnostmi. Kainar nehodnotí, nevkládá do básní svoje niterné pocity, jen civí, jak po periferii blouzní všechny ty postavy, mezi nimž není možné najít jediný harmonický vztah.
Občas je tam zřejmý nějaký doznívající surrealismus, přičemž se některé básně mohou zdát být sledem chaotických asociací. Ale vůbec ne – Kainarovy verše mají vždy jádro v surové realitě, v nějakém malém příběhu, na rozviklaném základu. Takže když se pak čtenáři před očima zjeví verše jako "ženy nosí v konvičkách odvahu / Odvahu nad novým pocitem že je nás tolik / Z blatníku na blatník hrají se karty" a jiné velmi specifické obraznosti, tak to není na překážku. Velmi rafinovaně se pracuje s repeticí. Zpočátku matné verše jako "Jakási lhůta je tu / Bratře" začínají mít přibývajícími verši mnohem jasnější kontury, až nakonec báseň vypointují.
Řidiči autobusu, vycpávači ptactva, vězni, mrzáčci, holiči. Ti se všichni kymácejí v tísni sice plného města, ale prázdní, osamocení. Těžko bychom hledali jediné harmonické pouto mezi obyvateli. Nejvíc patologicky se jeví vztahy mezi ženou a mužem, jako kdyby nebyli vůbec schopni soužití.
Taky mě potěšilo, jak Kainar využívá ironii – ale ne vyloženě ostentativně, spíš tak podprahově, ta absurdita v běžných činnostech je již dávno zakořeněna, tak proč ji vyrývat na povrch.
Kromě pár socialistických úletů a básně Dívky (zajímává forma, ale představa, že muž a žena se dívají na svět tak diametrálně odlišnýma očima... to už je doufám passé) je to výtečná sbírka plná tísně, ale i překvapivého humoru (nebo nevím, mně stačí i verše jako "Závratné zvracení do vln" či "Stojí zlatá harfa a klavírní křídlo / Jako vycpaní ptáci klasické hudby / Plameňák Mozart / Hrochův Beethoven / Klasická hudba je tady ptačí a zvířecí").
Báseň jako vycpávání ptáků – vezmeš skutečnosti smrt, zvěčníš ji.
Vycpávač
Noční hodiny
Čisté a křehké
Jako listy spáleného dopisu
Který dosud uchoval si tvar
To co spí dýchá tak opatrně
Spát znamená octnouti se v dobré společnosti
Je to dobrý stav ale tak trochu trapný
Když tlačí mozek
A v této krásně čisté noční době
Usedá pan vycpavač k své práci
Některé nožíky se podobají rybím čelistem
Některé jsou zase jako bolest
Bolest například Setkání
Jiné se nedají pochopit
Ale trnou na špičce jazyka
Některé jsou jako ženský smích
Ptačí střívka jsou obalena mazem
Maz je otírán o skleněnou destičku
Vytrhává se
Dvěma prsty se vytrhává
Občas něco křupne v dlani
Mezitím poslouchá zdola
Jak někdo za někým volá Co není rozumět
Už si nevybere nejtenčí větev
Aby se na ní dal kolébat tlukotem
Svého malinkého srdce
V bezvětří
Vzali mu život
A vycpávač
Ten vzal mu také smrt
Už nikdy nebude hořeti ve větru
A píši-li svou báseň...
Vycpávám-li neznámého ptáka...
(s. 30-31)
Dost podhodnocená sbírka. Je zřejmé, že se surrealismem koketující poetika a koncepce básní připomínající tok rozbouřené řeky vědomí bez přehrad a břehů, nejsou pro každého, ale přesto, temně laděné kusy jako Mladému střelci, Čtyři roztomilí katané nebo Výrobce drátěných vložek jsou vcelku pamětihodný básnický zážitek.
Bohužel jsem z knihy nebyla vůbec nadšená. Českou tvorbu mám ráda, ale téhle sbírce jsem zřejmě úplně neporozumněla. Jak už je napsáno v komentáři níže: zdá se jakoby autor k sobě kladl namátkou vybraná slova, bez hlubšího smyslu.
Ačkoliv porozumět Novým mýtům pro mě bylo o něco těžší, než porozumět jiným Kainarovým básním, byla jsem v momentě procitnutí fascinována a unesena emotivností veršů...
Potřebuje to čas a zamyšlení... Pokud obojí do těch slov investujete, budete překvapeni, co Kainar dokázal vykreslit...
Někde se musela stát chyba, protože až na několik výjimek (Stříhali do hola malého chlapečka, Konec cesty, Po vojně, Slovenské lesy hluboké, Eskadra Straky, Odjezd, Vozidlo, Mladému střelci, Bubínek) mi připadalo, že Kainar k sobě prostě jen namátkou kladl slova či polovětné celky a nějak mu to prošlo. Asi to budu muset zkusit ještě jednou, za nějaký čas...
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2005 | Nevídáno - neslýcháno |
1960 | Lazar a píseň |
1967 | Nové mythy |
2007 | Básně |
1966 | Moje blues |
no zajimave že přemyšli nad tim že by se dala lehce zabit hm no neni divu že neměl moc uspěch s holkama