Nové umění v Čechách
Jindřich Chalupecký
V druhé polovině osmdesátých let a na konci života legendárního zakladatele Skupiny 42 vznikl osobitý text esejistického rázu o poválečném vývoji moderního českého výtvarného umění. Chalupecký původně nepočítal s českým vydáním knihy, text vznikl na objednávku jednoho amerického nakladatele, avšak díky roku 1989 mohl vyjít i u nás. Kniha charakterizuje hlavní proudy moderního českého umění a v jednotlivých kapitolách o surrealistické tradici, o poetice přírody a těla, o abstrakci a hře, o lidském osudu člověka v moderním světě před čtenáře předstupuje více než stovka známých i méně známých malířů, grafiků a sochařů, jejichž dílo Chalupecký ve zkratce charakterizuje a zařazuje do celkového kontextu. Kniha je doplněna 150 černobílými i barevnými reprodukcemi děl výtvarníků, o nichž je v textu pojednáváno. Kniha je opatřena anglickým, německým a italským resumé a je vhodná též jako dárková publikace.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
umění 20. stoletíAutorovy další knížky
1998 | Úděl umělce – Duchampovské meditace |
1992 | Expresionisté: Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma, Podivný Hašek |
1990 | Na hranicích umění |
1994 | Nové umění v Čechách |
1980 | O dada, surrealismu a českém umění |
Těm, kteří trvají na tom, že umění končí 19. stoletím: "Racionalističtí ideologové však chovají v sobě tradičně nedůvěru vůči umění a tedy zvláště vůči čemukoli novému a původnímu, co umění může právě ze své specifičnosti přinášet. Připadá jim to nebezpečné už jen proto, že je to v rámci jejich názorů nevyložitelné. Mluví proto o "nesrozumitelnosti" nového umění a raději uchraňují akademismus v jeho tradičnějších podobách." str. 29