Novodobý český hermetismus
Milan Nakonečný
Kniha Novodobý český hermetismus je druhým, podstatně rozšířeným a přepracovaným vydáním stejnojmenné knihy, která měla velký a kladný ohlas mezi zájemci o hermetismus, druh esoterismu, skrývané doktríny a praxe o skrytých silách přírody a člověka. Původ hermetismu tkví v esoterním náboženství starého Egypta; měl výrazný vliv na renesanční filosofii, zejména na jednoho z jejích největších představitelů Giordana Bruna. Hermetismus měl společnou cestu s křesťanskou kabalou a jeho spojení s praxí alchymie, astrologie a magie, s učením o okultních vztazích mezi člověkem a vesmírem – mikro- a makrokosmem – budilo u mnoha lidí zaslouženou pozornost, často nejen čtenářskou. Hermetické – esoterní nebo také okultní – nauky stimulují u mnoha lidí faustovskou touhu po neukojitelném vědění a poznávání, které jde za hranice empiricky pojatého světa, naléhavou potřebu transcendence, která je vede ke studiu a nezřídka i praxi v oboru těchto tajných věd. Zlatým obdobím historie hermetismu v Čechách byla doba panování císaře Rudolfa II. Habsburského, který učinil z Prahy středisko bádání v hermetických naukách a s přispěním proslulého tvůrce golema, rabbiho Löwa ben Becaléla také duchovní oázu bádání v kabale. Vedle podvodných alchymistů a lživých „mistrů magie“ zde působili skuteční zasvěcenci, zejména Rudolfův lékař Michael Maier a dočasně i všestranný vědec a okultista John Dee. Druhým zlatým obdobím historie českého hermetismu byla třicátá léta minulého století, kdy se v Praze sešla trojice skutečných Mistrů tajných věd, velký všestranný znalec hermetismu Petr Kohout (Pierre de Lasenic), teurg Jan Kefer a kabalista František Kabelák, kteří českému hermetickému hnutí, soustředěnému zejména ve společnosti českých hermetiků Universalii a v Horev-klubu, studujícího staroegyptské prameny hermetismu, vtiskli nejen svou prací, ale i svými životními osudy, jedinečnou pečeť. Český hermetismus té doby byl povýšen na světovou úroveň. Znovu se dotkl starých rosekruciánských a kabalistických tajemství, znovu zde byla oživena praxe starověké teurgie a renesanční magie, pěstována astrologie, otevřeny laboratoře pro zhotovování spagyrických arkán i magických zrcadel. To vše bylo propojeno s podivuhodnými osudy lidí, kteří v doteku s transcendentními světy dospěli nejen k hlubokému smíru s životem, poznamenaným četnými protivenstvími, ale někteří i ke zkáze v hlubinách satanského zatracení. Knihu Dějiny novodobého českého hermetismu lze číst nejen jako úvod do studia okultního esoterismu, ale i jako soubor příběhů o podivuhodných osobách a jejich okultních dílech.... celý text
Přidat komentář
Dovolím si krátký komentář, neboť zde máme knihu velkého formátu.
Nejprve k hermetismu - je to velmi málo známé duchovní vedení, lépe řečeno duchovní filosofie, poměrně tolerantní vůči jiným náboženstvím. Člověk může být křesťan a psycholog, stejně tak i křesťan-hermetik. Název hermetismus je odvozen ze jména Hermes Trismegistos (Hermes třikrát mocný), což bylo ve starém Řecku jméno pro staroegyptského Boha Thovta a jeho duchovní moudrost. Základy hermetismu tak spadají minimálně do doby Starého Egypta, možná i do doby dávno zapomenuté... Součástí hermetismu jsou 3 vědy - alchymie, magie, astrologie...
O čem kniha je? Kniha je o hermetismu v Čechách v letech: od konce 80. let 19. století ("1880"), defacto až do r. 1989. Mapuje tak vývoj tohoto vzácného, avšak účinného, druhu duchovního vývoje u nás za přibližně 110 let. Většina práce však u nás byla vykonána v tomto oboru v prvních 50 letech - od roku 1891 do r. 1941 - pak nástup nacismu (Akutní infekce pro duchovno), pak nástup komunismu (chronické onemocnění duchovna)... Během komunismu už přežívali jen jednotlivci (Zejména F. Kabelák, Theophanus Abba, ...). V knize jsou zmíněny i souvislosti s vývojem hermetismu v zahraničí - zdrojem této moudrosti pro Čechy byla Francie (zejména moudrost E. Léviho a navazujících - Papus, S. de Guaita, P. Sédir, ...). Čeští hermetikové tuto moudrost uchopili velmi správně (triáda hermetiků Kefer, Kabelák, Lasenic).
Tato kniha je pro nás nejdůležitější v tom, že autor prof. Milan Nakonečný zachytil novodobý český hermetismus u nás tak říkajíc "za 5 minut 12". Neboť skoro neexistují instituce, či i jednotlivci, kteří by se tímto oborem u nás zabývali a sbírali tak zanikající informační/historický materiál pro budoucí pokolení. Milan Nakonečný byl jediný, kdo léta sbíral materiály, procházel archivy a získával živá svědectví přeživších po 2. světové válce, za tvrdého komunismu (duchovní dobrodružství - tak to sám nazývá). Navíc je prof. Nakonečný nejen poučený teoretik a historik (mj. i psycholog), ale i praktik v tomto duchovním odvětví. O to větší má jeho kniha váhu. Kdyby nebylo tohoto materiálu od prof. Nakonečného, tak by dnešní "Dokumentační centrum českého hermetismu" nemělo tolik materiálu, kolik má... Totiž nebylo by ani materiálu pro rozvoj tohoto oboru po sametové revoluci r. 1989, kdy chronická komunistická infekce duchovna skončila. Velmi těžko by se dnes znovu konstruoval celkový obraz a materiály našich hermetiků první pol. 20. století, nebýt této knihy... :) A byla by to velká škoda, neboť by nezaniklo "pouze" pár historických fakt, ale zanikla by zejména hluboká, nadčasová, duchovní, hermetická moudrost, která umožňuje lidstvu posunout se evolučně výše - na vyšší duchovní stupeň.
Za mě tedy hodnocení 5 hvězd - 100 %!
Kniha seznamuje čtenáře poměrně detailně s hermetismem především v českých zemích v první polovině 20. století. Podrobně a celkem zajímavě jsou zde zpracovány životopisy hlavních představitelů tohoto proudu. Byť nejsem milovníkem dějepisných děl, knihu jsem si přečetla docela se zájmem. Člověk si pak může vytvořit řadu otazníků vzbuzující představu o lidech, kteří hermetismem "žili".
Poctivá knížka, která vám představí hlavní proudy a postavy českého hermetismu, a na jejíž základě zjistíte, že vůbec o nic nepřijdete, když tuto slepou uličku vynecháte, a budete se věnovat slibnějším cestám, jako je buddhismus, jóga nebo taoismus.
Štítky knihy
hermetismusAutorovy další knížky
1993 | Lexikon magie |
1999 | Magie v historii, teorii a praxi |
2009 | Sociální psychologie |
1994 | Smaragdová deska Herma Trismegista |
1997 | Encyklopedie obecné psychologie |
Knihu jsem si půjčila na základě četby knihy „Malostranský ďábel“ Jana Poláčka, ta mě moc chytila, takže jsem byla zvědavá na další informace; tady byl život Jiřího Arvéda Smíchovského zpracován nikoliv beletristicky, ale jako odborná literatura na základě faktů, takže žádná fabulace, žádné domýšlení…
Asi nejvíc mě zaujal ne zcela prokázaný fakt, který byl už nakousnut v beletrii Jana Poláčka, a to, že měl Arvéd Smíchovský, jako vlastník neuvěřitelně rozsáhlé knihovny a velkého množství vzácných dokumentů, k dispozici kopie korespondence Edvarda Beneše, ze které mělo vyplynout, že před vypuknutím druhé světové války měl Beneš jako svobodný zednář na základě pokynů z Francie učinit kroky, které nebyly zcela jednoznačně ve prospěch Československa. A tyto politicky kompromitující dopisy měl Arvéd Smíchovský po svém zatčení po válce vyměnit za určité vězeňské výhody, možná i za záchranu života, protože mu v soudním procesu hrozil trest smrti.
A těmito dokumenty měli – snad – komunisté posléze vydírat prezidenta Beneše v únoru roku 1948. Mohlo to tak být, a taky nemuselo, ale je to zase zajímavý, byť neprokázaný střípek do diskuzí, proč se Beneš v únoru 48 zachoval, jak se zachoval a komunistům šel tak nepochopitelně na ruku…
Knížku nehodnotím, protože jsem četla jen vybrané části, životopisné údaje o Jiřím Smíchovském a Gustavu Meyrinkovi, na jehož „Golema" se chystám, hermetismem se v budoucnu neplánuji zabývat. Ale je fakt, že jsem četla před lety knihu „Mariánská zjevení z hlediska hermetismu“ Josefa Veselého, a ta mě hodně zaujala.