O kultuře prvobytné společnosti
Otakar Nahodil
Všechny současné národy a národnosti světa žily ve vzdálené nebo i nedávné minulosti v prvobytně pospolném řádu. V důsledku nerovnoměrnosti historického vývoje společnosti se na některých místech zeměkoule dosud zachovaly jednotlivé kmeny, kde dosud existují hospodářské a společenské poměry vlastní této vzdálené epoše ve vývoji lidstva. Tyto kmeny, s nimiž nás seznamují spisy cestovatelů a badatelů, žijí v tak zaostalých podmínkách hmotné kultury, společenských vztahů i duchovní kultury, že jejich vlastní způsob života dává možnost pomocí důsledně vědeckých metod odhalovat jednotlivé stránky života našich vlastních vzdálených předků. Současná pokroková věda se staví proti starým, nehistorickým a škodlivým názorům, že by lidé, kteří o sobě nezanechali písemné záznamy, kteří také písmo neznali - a pokud jde o současné zaostalé kmeny, dosud neznají písmo - neměli svou historii, neměli svou kulturu. Nebyly to "nehistorické" či "nekulturní národy", jak je nazývala buržoasní věda. Byly to kmeny se svou vlastní kulturou, se svou vlastní svéráznou historií, jejímž poznáním nutně docházíme k zjištění, jak vznikaly a vyvíjely se jednotlivé základní složky lidské kultury. O životě těchto dávných představitelů lidstva, o jejich nezměrně těžkém boji s přírodou za uhájení vlastní existence, o jejich uspořádání společenských vztahů i o jejich společenských názorech nám poskytují svědectví nejenom hmotné pozůstatky, shromažďované archeology, ale i živé a často velmi přesvědčivé doklady o prvobytné kultuře shromážděné národopisci podle vlastního bezprostředního názoru. Autor uvedené práce, který je pracovníkem v oboru obecného národopisu, se snaží podat stručný a populární výklad vývoje prvobytné kultury pomocí archeologických dokladů, bohatšího národopisného materiálu, jednotlivých údajů jazykovědných, anthropologických a jiných. Jeho snahou bylo seznámit veřejnost nikoli s mrtvými předměty, ale se skutečně živými představiteli lidstva v jejich práci, v jejich manželském i rodovém životě, v jejich myšlení, v jejich objevech i fantastických představách vyplývajících z bezmocnosti v boji s přírodou a z omezeného okruhu znalostí a zkušeností. Ve své práci se autor opírá o mnohá svědectví vynikajících cestovatelů zahraničních i českých, stejně jako o výsledky své dosavadní badatelské činnosti. Přináší řadu nových pohledů na pravěkou kulturu a některé nové náměty, jak řešit jednotlivé složité problémy vývoje prvobytné kultury.... celý text
Štítky knihy
kulturní antropologie etnologie antropologie
Autorovy další knížky
1943 | Indiáni Jižní Ameriky |
1959 | České lidové pověry |
1954 | O původu náboženství |
1960 | České lidové kronikářství |
1961 | Původ náboženství |