O starobylosti Židů

O starobylosti Židů
https://www.databazeknih.cz/img/books/87_/87236/o-starobylosti-zidu-87236.jpg 4 3 3

Výklad dějin Židů podle Starého zákona a jiných historických pramenů od počátku do doby Neronovy. Autor reaguje na projevy nenávisti vůči Židům po tzv. židovské válce v letech 66 až 73. Srovnává judaismus s ostatními náboženstvími a dokazuje na základě shromáždění historických zpráv, že židovské náboženství je starší než ostatní. Dílo je polemikou s názory Apióna z Alexandrie, který byl známý svým antisemitismem. Podle kritického vydání z řečtiny a latiny přeložila Růžena Dostálová. Doslov napsala Růžena Dostálová a Stanislav Segert.... celý text

Přidat komentář

schacco
29.09.2023 4 z 5

Flavius Iosephus tuto knihu napsal podle svých slov proto, aby vyvrátil pochybnosti o tom, že jsou Židé starobylý národ.

Na začátek relativizuje řecké historiky, upozorňuje na to, že se vzájemně vyvracejí a nikomu z nich se nedá věřit. Obviňuje je, že ve své většině upřednostňují literární složku před faktickou. V tomto smyslu prý jen snad Thúkydídés snese přísnější měřítka.

Postupně ale Josephus pro své účely využívá a cituje i zdroje egyptské, fénické a "chaldejské". Nejrozsáhleji nakonec však reaguje na řecké a egyptské historiky a často se vymezuje proti jejich hodnocení židovského národa. I v antice totiž existovalo něco jako "antižidovství" a mnoho tehdejších historiků tento pohled přenášelo do svých děl. Důvodem údajně mohla být zásadní odlišnost židovského náboženství od ostatních, jejich uzavřenost a rezervovanost vůči cizincům. Za zmínku stojí i to, že některé prameny ztotožňují Židy s Hyksósy, kteří vyvrátili egyptskou říši a nějakou dobu nilské deltě vládli, než byli opět vypuzeni.

Co se původem židovských knih týká, Josephus píše, Židé mají všehovšudy 22 knih, z toho 5 Mojžíšových, zbývající (když se pominou dvě knihy veršů a návodů na život) pak psané po smrti Mojžíše proroky, kteří zaznamenávali události, jež se staly během jejich životů. Zdůrazňuje, že dbali na fakta v daleko větší míře než historikové sousedních civilizovaných národů.

V druhé části knihy přibližuje v čem vlastně tkví síla židovských zákonů, jež mají být hodny toho, aby následovány a dodržovány, neboť jsou nejspravedlivějších a nejzbožnější na celém známém světě. Vysmívá se dalším náboženstvím, jako řeckému polyteistickému Olympu (kde bohové nejsou tak mocní a oplývají spoustou lidských slabostí či nectností), tak egyptskému Duatu, který uctívá zvířata.

Knihu uzavírá rozsáhlý poznámkový aparát. Zajímavý příspěvek v poznámkách: "obec nemá náhodně přijímat cizince" (Platón, Zákony) " to by občanům, žijícím v dobré ústavě se správnými zákony, přinášelo škodu ze všech největší, kdežto většině obcí, protože nemají dobré zákony, na tom nezáleží, že jsou míšením porušovány, když jejich občané přijímají cizince".

vendy246
10.05.2021 4 z 5

V první řadě je je fascinující číst dva tisíce let staré dílo. K mému překvapení se četlo, díky překladu Růženy Dostálové, velmi dobře. Skvělé jsou také vysvětlivky a doslov. Josephus Flavius vyvrací pomluvy židovského národa zaznamenané Řeky a Egypťany. Podává svědectví své doby a čerpá z jemu dostupných zdrojů. Ačkoli je vzdělaný a ovládá mnohé jazyky, nemohl se paradoxně orientovat v některých oblastech tolik, jako my dnes. Přesto zanechal jedinečné informace o chrámu, zvycích a národu, který nepotřeboval právo, neboť dodržoval boží zákony a ty mu byly nadevše.


Štítky knihy

judaismus dějiny Židů

Autorovy další knížky

Josephus Flavius
izraelská, 37 - 100
1990  80%Válka židovská I
1973  95%O vlastním osudu
1965  90%Válka židovská
1998  80%O starobylosti Židů
2006  76%O starobylosti Židů / Můj život