Od měděné formy k automobilu: Příběh liberecké továrny Ch. Linser

Od měděné formy k automobilu: Příběh liberecké továrny Ch. Linser
https://www.databazeknih.cz/img/books/53_/532327/bmid_od-medene-formy-k-automobilu-pribeh-65cf62e3a99b3.jpg 4 5 5

Kniha vás seznámí s historií liberecké strojírenské továrny Ch. Linser, která na počátku 20. století vyrobila jako první v Rakousku-Uhersku automobil – voiturettu se čtyřválcovým motorem. Výroba motocyklů a automobilů trvala ve firmě jen krátce, ale dále spolupracovala s řadou automobilových podniků a po válce se stala slévárnou n. p. LIAZ. Sever Čech se v průběhu 19. století rozvinul do bohaté průmyslové oblasti s centrem v Liberci. Vedle stěžejního textilního průmyslu se začal záhy rozvíjet i obor strojírenství. Mezi důležité podniky se v tomto odvětví vypracovala i firma Christian Linser. Její zakladatel přišel jako mědikovecký tovaryš do Čech z Tyrolska a usadil se roku 1858 v Liberci, kde z malé dílny vybudoval významnou továrnu, která vyráběla různé kotle a rozvodná zařízení pro textilní a potravinářský průmysl. Vedle této výroby se zabývala i hasičskou technikou. Roku 1896 vstoupil do vedení firmy Christianův syn Rudolf Linser, technicky vzdělaný mladý člověk, který se již v 90. letech 19. století zabýval otázkami motorismu. Pod jeho vedením na počátku 20. století firma začala vyvíjet a vyrábět motocykly a na přelomu let 1905 a 1906 vyšel z konstrukční dílny podniku první automobil – voituretta, ve své době první vůz se čtyřválcovým motorem v celém Rakousku-Uhersku. I když výroba motorových vozidel u Linserů skončila v roce 1907, slévárenská větev závodu se vyvinula do podoby důležité slévárny pro motoristický průmysl nejen v Čechách, ale i v Rakousku a Německu. Hospodářská krize třicátých let ukončila podnikání Linserů v Liberci a po skončení druhé světové války byla rodina odsunuta nejdříve do Německa a následně se vrátila do Tyrol, kde se již osmdesátiletý Rudolf Linser stále zapojoval do motoristického dění. V centru pozornosti této knihy je však podíl firmy Ch. Linser na počátcích motorismu v Čechách v prvních letech dvacátého století.... celý text

Přidat komentář

Shashlick
17.08.2024 3 z 5

Knihu bych rozdělil do tří částí.

První část pojednává o zakladateli firmy Christianu Linserovi, jeho cestě do Liberce založení firmy. Tato část se nečetla moc dobře, jazyk byl kostrbatý, úsečný a velmi akademický.
Druhá část se věnuje motoristické etapě výroby, kdy ji vedl již syn zakladatele Rudolf. Zde se většina textu skládá z citací novinových článků, reportáží či PR článků z výstav a závodů, kterých se produkty firmy Linser účastnily. Tato část je čtivá a zajímavá a objemově nejobsáhlejší, byť časově pokrývá nejkratší období.
Poslední část po ukončení výroby automobilů a motocyklů je velice zkratkovitá, kdy několik desetiletí proletíte během pár vět. Podrobněji je rozepsán konec firmy během hospodářské krize a následný osud Rudolfa jako sudetského Němce. Text se čte lépe než první část, ale dojmu uspěchanosti se nezbavíte.

Celkově mi přijde, že co autor zjistil, to se do poměrně útlé knihy snažil "nacpat". Tam, kde tolik informací týkajících se přímo rodiny Linserů neměl (pravděpodobně), se posouvá hodně rychle v čase bez případného širšího pohledu na situaci.

Forestwalker
07.05.2024 5 z 5

Hodně důležitá práce, především pro zájemce o historii Liberce a také motorismu v českých zemích. Linserova továrna působila v centru Liberce dlouhá desetiletí (mít slévárnu v centru města byla asi radost) a od tradičních železných výrobků přešla nejprve k výrobě motocyklů a poté i automobilů (jako druhá automobilka u nás, jen pár měsíců po Laurin a Klement). Jednalo se sice jen o krátkou dobu, ale v historii už tento zápis zůstane.
Vznik knihy provázely potíže s výběrem autora, protože bylo třeba prohledat všechny možné archivy, a tak bylo nutné sehnat historika, který ovládá zároveň němčinu i kurent. Kniha ukazuje začátky firmy v Liberci, popisuje její vývoj a také vývoj samotné továrny, která stála na malém pozemku v Barvířské ulici a prakticky po celou dobu existence bojovala s nedostatkem místa. Velká část knihy se věnuje Linserovým motorkám, o něco méně autům (těch ovšem vzniklo jen pár), zajímavá je také kapitola o podílu firmy na výstavě Jablonecké přehrady ve Mšeně. Zamrzí jen rychlý konec knihy, především mi chyběl podrobný popis dopadu hospodářské krize, která firmu nakonec úplně zlikvidovala.
Ještě dodám, že kniha obsahuje velké množství fotografií, často z dobového tisku, a také plánů výstavby a rozšiřování továrních budov. Výborná práce, na kterou se dlouho čekalo, což potvrdil i narvaný sál liberecké knihovny při křtu knihy.