Oldřich Uhlík - karosář

Oldřich Uhlík - karosář
https://www.databazeknih.cz/img/books/92_/92226/bmid_oldrich-uhlik-karosar-omy-92226.png 5 2 2

Životní příběh Oldřicha Uhlíka se začal, naštěstí pro nás, ubírat tím nejlepším směrem, který si naše technika zasloužila. Mladý muž plný fantazie, pracovitosti, ale i čestnosti se po letech učení u svého otce objevil v Praze u Františka Peroutky, kde začal svou profesionální dráhu. Vystudoval úspěšně mistrovskou školu v Kašperských Horách a po praxi ve Vídni a Olomouci dostal příležitost ve firme Laurin a Klement. Odtud odešel do Paříže a po dalších životních peripetiích si otevřel vlastní živnost v Praze ve Strašnicích a vytvořil první vlastní karoserii „KAROSA.“ Poválečný rozvoj Uhlíkovy firmy byl příznivý a po získání většího množství objednávek se postupně i rozrůstala. Uhlíkovy karosářské kreace se stávaly skutečně hrou ladných křivek a dokonalého provedení a společně s používáním nových moderních technologií a materiálů se zařadil mezi špičku našich karosářů. Až do začátku 2. sv. války získávala firma O. Uhlíka stále větší renomé. Jeho karosérie na podvozcích cizích i našich automobilek byly stále odvážnější. Karosoval vozidla značek Bugatti, Rolls-Royce, Hispano Suiza, Isotta-Fraschini, Imperia, Voisen a mnoho dalších. Vedle soukromých osob získal i zakázky státních organizací. Po válce byla firma postupně znárodněna a název Karosa začal používat konglomerát firem bývalých Sodomkových závodů. O. Uhlík byl donucel v 50. letech odejít na sever Čech, kde pracoval jako hlídač v balírně. Svůj život dožil v chudobě a zapomnění. Kniha je koncipovana jako přehled karosářského umění O. Uhlíka. Velké množství dobových obrázků umocňuje souběžný text v češtině a angličtině. 233 černobílých a 9 barevných fotografií, 23 výkresů.... celý text

Přidat komentář

Lavastan
24.12.2020 5 z 5

Celou knihu při čtení obdivuji práci pana Oldřicha Uhlíka, slintám nad jeho karosářským uměním, nechápavě kroutím hlavou, jak to že jsem o něm nikdy neslyšel a že ho nikdo nezná. Pan Uhlík byl navíc férový a charakterní muž, který vše dodržel a splnil. A pak přijde poslední část, znárodnění firmy, pracovní tábor, vystěhování a dehonestace velkého muže. Smutné, jak skončil karosář světového významu, kvůli komunistům - u nichž si někteří zlí a hloupí lidé lečily své mindráky, protože prostě mohli. Pan Králík napsal skvělou knihu a připomenul významného muže naší automobilové historie, pana Oldřicha Uhlíka (1888–1964).