ON: Kristian v montérkách
Šárka Gmiterková
Výpravná monografie se věnuje osobě Oldřicha Nového mezi kulturními průmysly a politickými režimy. Popisuje období kariérních vrcholů na přelomu 30. a 40. let, Nového podnikavost a pracovitost, neboť kromě působení v rozhlasu, hraní ve filmu a na jevišti vedl vlastní divadlo, pro které hledal vhodný repertoár a ten sám režíroval. Monografií o jeho životě vychází celá řada, zpravidla však zůstávají netečné k jeho osudu po roce 1948. V podmínkách státně socialistického modu produkce se prvorepublikoví herci zpravidla ocitli jak bez práce, tak bez možnosti svobodně rozvíjet svůj herecký výraz i hvězdnou osobnost, v řadě případů došlo k zatýkání, věznění a soudním procesům. Ne všechny hvězdy – jak o tom svědčí případ Oldřicha Nového – však sdílely tento pohnutý osud a jejich poválečné působení v zestátněné československé kinematografii je spíš příběhem vyjednávání, kompromisů, zákulisních vlivů a „druhých šancí“..... celý text
Přidat komentář
Knížka je to na pohled hezká a obsáhlá, ale autorka se v ní vlastně zabývá pouze hercovou image a jeho hereckým typem v proměnách času. Což je někdy zajímavé, ale většinou nezáživné. A nenechte se zmýlit předmluvou, která tvrdí, že kniha je čtivá. Není.
Těžko hodnotit knihu, jejímž základem je dizertační práce. Ta je už z podstaty čtenářsky nevděčná. S tím je třeba počítat. Dizertační práce je postavena problémově, řeší téma z jiného (byť zajímavého) úhlu, než by zajímalo běžného konzumenta, který tak v textu mnohé postrádá. Kdo by se tedy chtěl dozvědět například něco více o filmech Oldřicha Nového, o okolnostech jejich vzniku, o jejich přijetí diváky a kritikou, bude si muset počkat na další knihu. 70%
Kniha ON s podtitulem Kristián v montérkách autorky Šárky Gmiterkové nabízí komplexně zpracovaný pohled na dílo Oldřicha Nového. Naleznete zde informace o jeho divadelní tvorbě i mnoha angažmá, rozbory techniky hraní a mnoho dalšího i kolem filmových rolí, které jsou dnes archivovány nejlépe. Nejedná se o soubor nostalgických drbů, jaké nabízí většina knih na téma jména tohoto herce, ale s již vědeckým přístupem zpracované téma, které zahrnuje i tvorbu po roce 1945, která je, až na asi dvě výjimky, spíše odsunuta do pozadí na úkor protektorátních veseloher. Autorka však necouvá ani v tomto případě a informace z dnes již většinou zapomenutých filmových projektů vystupují opětovně před zájemce i o tuto dobu. Knihu rozhodně doporučuji, je to však obsáhlé dílo, žádná jednohubka a je psána s jistou odborností, což nemusí každému sedět. Mně však nadchla hodně a určitě se k ní budu vracet k jako hodnotnému zdroji informací.