Oriola
Zuzana Pavlová
V básnickém debutu Zuzany Pavlové se často objevují motivy noci jako tiché, spřízněné duše a protikladného rána, kdy musí člověk opětovně hledat záchytné body v každodenním kolotoči, jehož smysl mnohdy zásadně uniká. Autorka se snaží najít vodítko ve spleti vlastních i všeobecných nejistot. Navrací se ke krajině (příslovečné i konkrétní) jako k jistotě, která ji celý život doprovází. Ve svých básních se vyrovnává se vštípenou představou o ideálním životě, se ztrátami i znovuobjevenými krásami (ne)všednosti. Přestože jde o první sbírku Zuzany Pavlové, texty snesené do předmětné knihy jsou vyzrálé, promyšlené a přesné a napovídají, že jejich autorka není novickou v oboru.... celý text
Přidat komentář
"V běsné půlhodině
stírám očima písmenka
jak perloočko sosákem nektar
z ambrózie
nejsem matka
nejsem dcera
nejsem manželka
nejsem nic
A můžu všechno"
(s. 18)
Příroda a tělo a vnímání přírody všemi smysly napříč měnícími se ročními obdobími, napříč bytím. Ženské psaní v nejlepším slova smyslu. Ty, které oslovily, oslovily niterně, tak jak to mám ráda.
"V srpnu příroda poprvé zívla
kosům zrezly hlasy
pavouk mi spoutal nohy pavučinou
deset čapích kroků v mokré trávě
mě přenese k autobusu
Odstřihnu si léto od vlasů"
(s. 46)