Ostrov Dr. Moreaua
Ted Adams
Nová verze klasického sci-fi románu věhlasného britského spisovatele H. G. Wellse přináší pohled na legendární příběh z nové perspektivy. Hlavní hrdinkou se stává Ellen Prendicková, díky níž získají děsivé události na prokletému ostrově zcela nový význam. Příběh z pera scenáristy Teda Adamse (Diablo House) nakreslil Gabriel Rodriguez, mimo jiné kreslíř série Zámek a klíč.... celý text
Komiksy Obrazové publikace Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2022 , Comics CentrumOriginální název:
H.G. Wells' The Island of Dr. Moreau, 2020
více info...
Přidat komentář
Po rozbalení komiksu panovalo překvapení. Samotná finální podoba zabírá menší polovinu titulu, přesněji pouze 48 stran (vydavatelstvím prý nebylo dovoleno více) a zbylý prostor je dán prvotnímu scénáři v podobě skic a krátkému rozhovoru s autory (plus něco málo jiných bonusů). Upřímně nestěžuju si, pro mne má tato úprava větší význam. Možnost porovnání obého, navíc ve velkoformátu, si užívám a čerpám z ní poznání i inspiraci. Jenže to budu určitě jeden z mála, protože chápu i výtky čtenářů, kterým provedení publikace nevyhovuje. Přirovnal bych jejich pocity k situaci, když člověk dostane přidanou druhou porci, ale místo očekávaného před ním přistanou jen suché brambory. Bez pardonu. Oceňuji nutnou zkratkovitost příběhu, kdy hlavní poselství zůstalo zachováno, změnu hlavní postavy na ženu (hraje dobře, ale v tom pralese to dámě moc nevěřím :D :D) i hojný výskyt dvojstran. Kresba i coloring jsou precizní, díky nim dostalo tohle pojetí život a díky, již zmíněnému, velkoformátu i fascinující krásu. Za mě spokojenost.
„Ocitla jste se v nouzi
a já měl vybavení potřebné k tomu,
abych vás pomohl.
Léčil jsem vás a krmil
jako každé z našich zvířat.“
Ihned po rozbalení už jsem věděl, že tohle nebude nic moc. Zjistil jsem, že půlka z těch 120 stran jsou skici!!!! Tak že příběhu samotnému byl dán prostor jen cca 60 stran? Za tu cenu jsem tedy hodně rozhořčen. Ačkoliv Gabriel Rodríguez rozhodně nádherně kreslí, vidět jeho nevybarvené a teprve připravované skici to rozhodně nemusím. Dvě, tři stránky na konci knihy, to beru, ale víc jak půlka knihy, to je na mě dost. Kdyby to byl třeba nějaký úplně jiný příběh, tak možná přihmouřím oko. Jenže on je v těch skicách zase jen Ostrov Dr. Moreaua. A že jsou některé z nich „dosud nepublikované“ - to spíš měla být samostatná naučná kniha, nebo nějaká podobná publikace pro začínající malíře. A ne, že zabírají víc prostoru než příběh samotný.
Citát: Kdyby se mi nelíbila vaše tvář . . . kdo ví, zda byste přežila.
Komiks je vlastně čtyř-složková záležitost. Někdo to nakreslí, další to obtáhne, třetí to vybarví a poslední věc je text. A já mám někdy pocit, že kreslíř zase tak moc dobře nekreslí. Teprve po obtáhnutí (Lettering a retuš) dodá kresbě tvary, a pak přijdou barvy (Collor) a pak je dílo dokonalé. Tady to vypadá, že si Gabriel Rodríguez „obtahoval“ sám, což je asi nejdokonalejší způsob kresby. (nebo nám tvůrci komiksu „obtahovače“ prostě nezdělili) Rozhodně lepší, než když retušování dělá jiná osoba. Jenže krásu této kresbě, podle mého názoru dodala až barva. Tu má v tomto krátkém příběhu na starost Nelson Dániel.
Citát: Nechodit po čtyřech. To je zákon. Jsme přece lidé.
Divíte se, proč píšu o tvorbě a ne o příběhu? Příběh je tu krátký, ale tvorbě příběhu je tu dán ohromný prostor. Podle mého tato kniha není Ostrov Dr. Moreaua, ale o jeho vzniku, tvorbě a přípravě. Příběh sám o sobě je tak krátký, že napsat tento komentář mi trvalo déle, než si dobrodružství na Wellsově ostrově přečíst. A to jsem to dal dvakrát. Na konci ještě najdete tři (3) celostránkové kresby obálek a na samém konci pak je vložen rozhovor z tvůrcem tohoto komiksu. Rozhovor zabere sedm stran, respektive tři a půl listu. Nebudu hodnotit vzhled příběhu, nebudu hodnotit dokumentární část knihy, budu hodnotit celkový dojem z této knihy. Slabej průměr.
Citát: Tenhle ostrov je plný zvířat, ale myslíte, že tam venku je to lepší?
Příběh velmi zjednodušený, ale ta nádherná kresba!!! Ta je na plný počet hvězdiček, příběh tak max. na tři. Škoda jen, že je to opravdu jen minijednohubka, kterou se pokocháte tak půl hodinky. Mohlo to být delší.
Mě osobně bonus v podobě perokresby celého příběhu nijak nenadchl. To jsem jen zběžně prolistovala. To bude nejspíš jen pro fajnšmekry :-)
H.G.Wells Ostrov Dr. Moroua - Adaptace Ted adams a Gabriel Rodríguez - Comics Centum.
Když si kreslíř Zámku a klíče odskočí z Lovecraftu.
Začnu tím lepším. Výtvarná stránka je naprosto dokonalá a z mnohých scén čtenáři běhá mráz po zádech. Rozměry (šířka: 212 mm výška: 325 mm) knize sluší, stejně jako pevná vazba se sametovým potahem a parciálním lakem. Hodně zajímavá je galerie v druhé části knihy. Ta obsahuje celý příběh v perokresbě bez textu, tak jak ho Rodríguez původně nakreslil. Stejně tak je zajímavý rozhovor obou autorů tohoto komiksu. Bonusy, kterým patří vlastně celá polovina knihy, byť jsou zajímavé, některé čtenáře moc nepotěší. Ale vraťme se k příběhu. Adamsův Scénář doznal oproti předloze značných změn. Nejde tu jen o pohlaví člověka, který na ostrově ztroskotal. Na rozdíl od Wellsovy knihy je trosečníkem žena. (Dosadit do role trosečníka ženu je sice osvěžující nápad, ale až na několik drobných střetnutí s Montgomerym skoro nevyužitý.) Ale jde především ořezání už tak krátkého příběhu až na kost. Komiks v podstatě zachycuje pouze ztroskotání Ellen Prendickové, aby hned přešel ke kratičkému naší hrdinky s ostrovem a jeho obyvateli, a během pár stran dost uspěchaně odvyprávěl příběh vzpoury. I na komiks je to hodně zkratkovité. Poselství příběhu však naštěstí zůstalo i tak nezměněné. „Je to ostrov plný zvířat, ale myslíte snad, že tam venku je to lepší?“
Výtvarná stránka 90% scénář" 60% Celkový dojem 80%
„Je to ostrov plný zvířat, ale myslíte snad, že tam venku je to lepší?“ Značne kontroverzný komiks. Dokonca do takej miery, že som nad jeho hodnotením musel premýšľať niekoľko týždňov. Začnem tým lepším. Comics Centrum sa s tým (zase raz) vyhralo, zahralo a pohralo. Veľké rozmery, kvalitný papier, tvrdá väzba, samozrejme lacetka a nápaditá, pazúrmi roztrhaná (!) tiráž. Toto je vec, ktorú musíte mať. Kresba čilského ilustrátora Gabriela Rodrígueza (samozrejme Zámek a klíč) úchvatná. Komiks má zaujímavú, v tomto médiu vo všeobecnosti nečasto používanú štruktúru dvojstrán. Príbeh je sci-fi klasika. Wells predbehol svoju dobu. V dnešných časoch vedeckých experimentov, pohybujúcich sa vari až na hranici etiky, je jeho slávny príbeh oveľa aktuálnejší, než v dobe svojho vzniku. Takto koncipovaný príbeh ponúka dokonalé hororové ingrediencie (ostrov, džungľa, nechutné experimenty), ale prvoplánový horor je to len v niektorých konkrétnych scénach. Scenárista Ted Adams (u nás týmto debutujúci) si pravdupovediac nedal veľa roboty. Ponúkol pohodlnú adaptáciu a neexperimentuje, čo je možno zle a možno dobre, ťažko povedať. Príbeh v jeho podaní pôsobí skratkovito a uponáhľane. X rokov sa na ostrove zjavne neodohral žiadny konflikt (nič tomu nenapovedá a nikto o žiadnom nehovorí), ale po príchode hrdinky naberú udalosti katastrofálny spád, avšak bez toho, aby ona k tomu explicitne prispela. Predsa len ale napokon Adams podnikol dve zmeny: z hlavého hrdinu spravil ženu a koniec je presným opakom toho literárneho. To druhé sa mi páčilo, dávalo to logiku, často to tak v živote chodí, že to, pred čím utekáme, sa napokon stane naším osudom. To prvé mi naopak zmysel nedávalo. Mnohí čitatelia (a tvorcovia) tvrdia, že vďaka zmene pohlavia dostal príbeh inú perspektívu, ale mimo toho, že Montgomery robí hrdinke vzťahovo-sexuálne návrhy, z toho pre dej nič nevyplýva. Nanešťastie, CC sa rozhodlo pre v mojich očiach kontroverzný, v podstate až nepochopiteľný krok. Dielo má 12O strán, ale samotný komiks sa nachádza len na 50 stranách (!) a zvyšok tvoria bonusy (!!). To by až tak nevadilo (hoci...). Problém vidím v tom, že ich podstatná časť je tvorená, a teraz sa držte, ZNOVA celým (!!!) komiksom, akurát bez farieb a bublín, proste len kresba. Okrem tohto je tu niekoľkostranový rozhovor s tvorcami (škoda, že detailnejšie nerozobrali film s Brandom), ale to v mojich očiach nedokáže napraviť istú formu rozčarovania. Možno ak by bolo na obale explicitne uvedené, že kniha obsahuje krátky komiks a zvyšok tvoria bonusy (navyše „takéto“), vzal by som to na milosť. Lež, nič také sa nestalo. Za kresbu a farby 4*, za scenár 3* a za bonusy 2*.
Já nevím, je to sice kreativně vytvořená adaptace s několika zajímavými a pozitivními změnami, ale okleštit příběh na "příjezd, útěk a převrat" je dost smutné. Celkově pak veliká kniha obsahuje komiks jen ve své polovině a druhá půlka je nastavená nekonečnými skicami, aby to vůbec získalo nějaký obsah stránek. To není chyba vydavatelství nebo tak, autoři si to takhle vytvořili, ale možná by tomu slušel menší formát... Co se týče té nekomiksové části, tak by kromě skicáře šlo přidat i něco o autorech a procesu tvorby, než jen nákresky.
No a co se týče příběhu, tak to je netradiční klasika, která dokáže překvapit i čtenáře předlohy. Kresba je naprosto nádherná, živočišná, drsná ,ale zároveň velmi přístupná. Postava Ellen je parádní, žena mi tam celkově sedí mnohem lépe a dává potenciál mnoha různým zápletkám, z nichž většina nebyla využita, ale některé přece jen ano. Asi kdybych už takhle originálně adaptoval, tak bych si s tím vyhrál lépe... Místy to slouží jako z nouze ctnost, ale někdo zase může ocenit, že se autoři drží nohama na zemi. :)
Změna původního hlavního hrdiny Edwarda v novou hlavní hrdinku Ellen byl výborný nápad, jak se na klasiku podívat z trochu jiného úhlu. Ostrov Dr. Moreaua tím o nic nepřišel, naopak si myslím, že finále je o něco silnější, a to právě díky tomu, jak se k Ellen chová Montgomery a jak tragicky to vyzní. Dvoustrany Gabriela Rodrigueze jsou úžasné a také díky velkému formátu musím říct, že jde o jeden z nejkrásnějších komiksů, jaké mám doma.
Při hodnocení jsem se rozhodovala, jestli dát 3 nebo 4 hvězdy. Nakonec ve mě zvítězil pocit, že když jsem procházela jednotlivé listy, tak mě kresba dokázala vtáhnout. Ovšem byla bych radši, kdyby byl komiks delší a obsahoval tak víc textu. Jasně, děj pochopíte hlavně z obrázků a netřeba vysvětlovat, co se zrovna v příběhu děje.
Téma je stále nadčasové. Člověk jako pán tvorstva se snaží přírodu kolem přeměnit k obrazu svému. Ale ač se snaží sebevíc, zvířecí pudy vždy vyhrají a vezmou si zpět, co jim bylo odebráno.
Kresba parádní. Text brutálně zkrácen a změněn. A gender na pořadu dne. Za kresbu bych dal hodně, ale celkově je to odfláknutá jednohubka a nevyužitý potenciál.