Paměti krále Slunce. Úvahy pro poučení dauphinovo
Louis-Dieudonné Ludvík XIV.
Úvahy pro poučení dauphinovo V Pamětech Ludvíka XIV. (1638–1715) se nám dostává do rukou text, který osobitým způsobem přibližuje počátky jeho dlouhé, dvaasedmdesát let trvající vlády. Soubor těchto historických úvah a líčení vznikl v rozmezí let 1665–1671, zpětně zachycuje roky 1661, kdy Ludvík převzal moc z rukou regentky své matky Anny Rakouské, a léta 1662, 1666 až 1668. Ludvík nebyl jediným pisatelem (autory a redaktory textů byli především historik Paul Pellisson, preceptor Ludvíkova syna de Périgny a tvůrce Ludvíkovy hospodářské politiky J.-B. Colbert), ale příprava pamětí probíhala pod královou přímou kontrolou. Ludvík paměti dedikoval svému synovi, dauphinovi Ludvíkovi (1661–1711) a v textu se k němu přímo obrací. Chce mu zanechat následováníhodný obraz rozvážného a zodpovědného panovníka, pečujícího o svou zemi a lid. Nejedná se v první řadě o historický pramen, nýbrž o pronikavé zamyšlení nad onou souhrou pohledů, vlivů a zájmů, v jejichž středu se panovník pohybuje coby všudypřítomné světlo, které právě díky své oslnivé záři dokáže zůstat i neprůhledné, aniž by se skrývalo. Historické události jsou líčeny jen v hutném výběru a text se zaměřuje na složitý vztah mezi „nitrem“ a „obrazem“ krále-politika, panovníka z Boží milosti. Paměti zaslouží srovnání s Machiavelliho Vladařem i dalšími klasickými díly politické filozofie a pozoruhodným způsobem předjímá problémy současné, bytostně medializované politiky.... celý text
Přidat komentář
Má li být Machiavelliho Vladař návodem a voláním po absolutismu, pak Paměti, jsou jeho oslavou. Zajímavé čtení ukazující historické dění, trochu jinýma očima. Možná bych uvítal i trochu rozsáhlejší historický úvod, neboť nejsem toliko erudován v historii evropy 17. století.
Štítky knihy
paměti, memoáry Francie Ludvík XIV., francouzský král panovníci 17.-18.století
Skvělé čtivo! Zase jiný pohled na francouzské dějiny, u podobných knih si ale musíme dát pozor na kritické čtení, protože "autor" vypráví historii a obhajuje své jednání ze svého pohledu, nesmíme tedy věřit všemu, co je v knize psáno.