Parker: Lovec
Richard Stark (p) , Darwyn Cooke
Lovec je příběh muže, který udeří na New York jako výstřel z brokovnice. Parker, okraden parťákem a zrazen ženou, kterou miloval, si klestí cestu divokým terénem s jedinou utkvělou myšlenkou - uskutečnit svou chladnou klinicky precizní pomstu... a vzít si zpět to, co mu patří. Legendární kniha Richarda Starka (alias Donalda Westlakea) v komiksovém zpracování cenami ověnčeného Darwyna Cooka. Klasika moderní kriminálky (několikrát zfilmovaná, naposledy s Melem Gibsonem v hlavní roli), příběh pomsty s nelítostným zločineckým profesionálem známým pouze jako Parker v hlavní roli, v nádherném stylovém provedení. "Parker je ten nejikoničtější zločinec, jaký byl kdy stvořen, a rozhodně můj nejoblíbenější." - Ed Brubaker... celý text
Přidat komentář
Tuto knihu bych byl označil za průměr. Přímočarý příběh o zradě a pomstě, jaký už tu byl mnohokrát. Noirová kresba a slušivá patina stáří. Neporazitelný antihrdina, který vše zázračně zvládá na první dobrou. Klišé... sestavené dohromady tak, že jednotlivé komponenty do sebe zapadnou a příběh dýchá.
Takže proti své vůli jsem nucen dát o hvězdu navíc. Sám si nejsem jistý, co mě přesvědčilo. Snad je to realističnost jednotlivých charakterů. Možná ten černočerný, neproniknutelný pohled samotného Parkera. Nebo možná kombo hardbacku, tvrdých stránek a zažloutlosti papíru. Jistě však vím, že to není díky superlativům na obalu.
Tahle kniha vám buď sedne, nebo ne. Za zkoušku určitě stojí!
Ku knihe Lovec som sa dostal náhodou. Bola súčasťou balíka Linka 451, ktorým som podporil vydavateľstvo Crew počas prvej vlny covidu. Teraz už môžem povedať, že našťastie. Tvrdá väzba s nádherným obalom, jednoduchou no zároveň atmosferickou kresbou a hrubé žlté strany si ma okamžite získali. Príbeh je síce jednoduchý, ide o rýchlu jazdu z bodu A do bodu B bez žiadnych medzizastávok, no noir mi jednoducho sedí. Je to tvrdé, surové a Parker je antihrdina ako sa patrí.
Příběh mě po pravdě moc nenadchnul, klasický příběh zrady a následné cesty za pomstou, kde je hlavní hrdina neporazitelný, byl vcelku předvídatelný. Co musím vyzdvihnout je kresba a celkové provedení knihy. Pro někoho možná fádní kresba, mě nicméně pohltila, to samé kvalita papíru i jeho svázání do svazku.
Nesedlo mi.
Forma zpracování - žluté, tvrdé stránky a kresba ve stylu noir, to nebylo nic pro mě, zejména ten zažloutlý odstín stránek. Kresba na tom byla lépe, ale nic extra, nad čím by se člověk pozastavil a obdivoval zručnost ilustrátora, tedy aspoň v mém případě.
Příběh průměrný. Je to taková rozmáznutá backstory, která se vypráví ve dvou minutách ve filmu, aby se vysvětlily činy určité postavy. Příběh o velkolepé mstě, kdy se chlápek, co si vydělává nelegálně peníze a chce odprásknout někoho, z koho čuchá v kšeftu problémy, naštve kvůli tomu, že dotyčný zareagoval dřív? Asi mi to moc žíly netrhalo, prostě průměr.
Darwyn Cooke má dokonalý cit pro zachycení charakteru drsných historek z podsvětí a excelentní komiksová adaptace stejnojmenného románu Richarda Starka, u nás vydaného pod názvem Odplata, je to jasným důkazem. Obdivovat musím především jeho sekvence bez textu, které doslovně přepisují děj a nepotřebují k tomu ani špetku písmenek. Vyprávění navíc oproti původní knize výrazně lépe graduje, což vzhledem k tomu, že předloha má nějakých sto čtyřicet stran, je docela co říct. Třeba tam, kde Starkovy retrospektivní scény působí maličko zbytečně, Cooke je dokáže koncepčně využít tak, že v ději neruší vůbec a ještě jej plnohodnotně doplňují.
Lovec je poctivá ukázka drsné školy, v níž nikdo není bez viny a sám hrdina ze všech nejmíň. Navzdory hyperkorektní době zachoval autor Parkerův amorální způsob jednání, přičemž jej nepřikrášluje lacinými hláškami ani milosrdnými skutky, takže je to přesně ten suchý zločinecký parchant, jak ho mám rád. Škoda, že v tomhle zpracování nemůže vyjít série celá.
Parker je zločinec, který přežil vlastní smrt a přišel si pro pomstu.
Kresba je krásná ve své jednoduchosti. Nejlepšími pasážemi jsou ty beze slov. Bohužel jsou zde i vysvětlující pasáže s hromadou textu, který by se dal rozdělit a doplnit více obrazy. Nebýt jich, neváhala bych dát plné hodnocení.
Dobrý komiks s netradiční kresbou, která tomu dávala ale ten správný noirový nádech. Jinak je ale škoda, že některé situace a děj působí občas poněkud zmatečně a tak nějak uspěchaně ráz na ráz. Parker působí místy až příliš suverénně a psychopaticky, trocha odlehčení a humoru by neuškodila. On tam humor je, ale takový ten černočerný a hořký jak kafe z automatu. Některé situace, které se vysvětlují pomocí sáhodlouhých textů, mohly být odvyprávěny spíš obrazem. Nejsilnější momenty jsou tak ty, kde se vypráví jen obrazem s minimem textu. Ale i tak se jedná o komiksovou extratřídu. Doporučuji.
Jak už zde zaznělo, je potřeba si zvyknout na poněkud netradiční kresbu, ale ona se k tomu příběhu docela dobře hodí.
Trochu mě rušila kresba, která jako by vypadla ze stránek francouzských ženských časopisů ze šedesátých let. Příběh známý a vcelku dobře zpracovaný.
Miluji kresebný styl Darwyna Cookea a když jsem zjistil, že tahle kniha vychází u nás, musel jsem jí mít - a neprohloupil jsem ;)
Přiznám se, že na začátku jsem měl trochu problém s clipartovou kresbou, která mi trochu připomínala powerpointové prezentace z devadesátých let. Ve skutečnosti jde ale o poctu staré reklamní grafice - jak je nám také v novele nepřímo přiznáno. A já si na to nakonec zvykl a vcelku se mi to zalíbilo. Parker má atmosféru, která by se dala krájet na nudličky a jen tak uždibovat, takže pokračování by bylo určitě záhodno. Pokud jsem měl nějaké výhrady na konci, snad jedině trochu přímočarý děj (tak odlišný od mistra žánru Chandlera), ale to už jen tak rýpám.
Strohé, přímočaré, drsné. Gibsonův film patří k mým nejoblíbenějším a číst Lovce pro mě bylo jako návrat do starých dobrých časů. Stark vytvořil ikonu, Parker je přesně tím kým potřebujeme aby byl. Přesný, kalkulující, s emocemi co by se za nehet vešlo. Tihle hrdinové v dnešní změkčilé době chybí a o to jsou cennější.
Starkův / Westlakeův román jsem bohužel nečetl, ale mám hrozně rád Gibsonův film Odplata, který vznikl podle jeho předlohy. Komiks Lovec byl proto jasná volba... Ač jsem si zpočátku musel zvykat na kresbu, postupně jsem začal oceňovat její genialitu. Je propracovaně úsporná a plně odráží grafický styl šedesátých let, kdy se děj románu odehrává. Zároveň si zachovává i noirovou atmosféru a děj drží na temné struně. Stejně tak se chová i scénář, který v sobě má vše podstatné z děje, ale kreslíři dovoluje i luxus, vyprávět část příběhu beze slov. Jedním slovem paráda. Těším se i na další pokračování drsného zásadového lumpa Parkera.
Parker je zločinec, ale zločinec, který má své zásady, svá pravidla a dva velké argumenty: pravou a levou pěst. Cookův/Starkův Parker je zločinec, kterého si musí prostě každý oblíbit. Komiks až na malé detaily věrně kopíruje děj Starkova románu a na první pohled jednoduchá retro kresba mě absolutně uchvátila a úžasně vystihuje atmosféru šedesátých let v kterém se příběh odehrává. Modlím se a doufám, že Crew vydá i další tři pokračování tohoto komiksu.
Darwyn volí místy panely beze slov, jindy hodně vysvětluje, což je jednoduše dáno naprostou nezbytností uvést čtenáře do všech souvislostí. Pak jede jen na dialogy. Všechno dohromady skvěle funguje. Více: http://www.comics-blog.cz/2016/07/1206-parker-lovec-80.html
Všemi skvěle hodnocený komiks a já mohu jen potvrdit jeho kvalitu. Perfektní scénář, který pomalu graduje, neskutečně krásná kresba a perfektně zpracovaná kniha. Ano, mohu potvrdit, jeden z nej komiksů letošního roku. Snad se dočkáme dalších dílů. Prodeje by nemusely být vůbec špatné....
...letos jednička na komiksovém nebi. Výtečně vystavěný příběh, neklasicky a stylově zpracovaná kniha.....100%
Ja tomuto hovorím cvičenie v žánri. Noir je značne špecifický žáner, ale osobne som rád, ak to nie je otročina á la Parker: Lovec, ale keď sa tvorcovia od noiru len odrazia a idú si svojou vlastnou cestou (Gotham Central). Je to trocha ako keď Hitchcock kedysi vravel, že je lepšie s klišé začať a neskončiť pri ňom, než naopak. Mnohým akiste nesadne ani výrazne štylizovaná kresba. Je samozrejme unikátna, ale to pravdaže neznamená, že sa musí páčiť každému; skôr naopak. No patrí k tomuto typu príbehu ako Harley Davidson k Terminátorovi. Štýlové je aj samotné vydanie: charizmatický obrázok na prebale (ktorého výtvarný štýl však dovolím si tvrdiť nie je ktovieako podobný tomu vnútri), hrubé (takže v skutočnosti vcelku skromných 144 strán má na dotyk a prvý pohlaď tendenciu pôsobiť hrubšie, než v skutočnosti je) a naschvál patinou zažltnuté listy a príjemne hrboľatý povrch obalu (možno by ešte potešili úvodné slovo a lacetka). Film s Gibsonom (hoc dejovo bol relatívne o dosť iný, neodohrával sa v šesťdesiatkach, ale v deväťdesiatkach) ma bavil viac. Za štýl 5*, za nezáživný scenár 2* (nudil ma resp. nebavil ma) a za kresbu 3* (objektívne je naozaj unikátna, ale proste to nie je môj štýl). Obávam sa, že musím siahnuť po sarkazme: najlepšie na tomto komikse sú dlhé scény bez slov, keďže ich máme rýchlo za sebou.