Královny nemají nohy
Vladimír Neff
Petr Kukaň z Kukaně série
< 1. díl >
Trilogie známého českého autora vyšla ve velkém nákladu v sedmdesátých a osmdesátých letech a byla okamžitě rozebrána. Umění vypravěče a smysl pro humor a vtip dodaly tomuto poutavému příběhu kouzlo jedinečnosti, které ze svého půvabu nic neztratilo. Příběh šlechtice Petra Kukaně z Kukaně je vyprávěn od jeho početí a zasazen do konkrétních historických reálií rudolfinské doby plné alchymistů, čarodějek a králů. Hrdina se dostává do neuvěřitelných situací a prožívá nejpodivnější dobrodružství, která mu komplikují život. To vše díky své pravdomluvnosti, kterou nedokáže ovládnout ani když mu jde o život. Samozřejmě je díky své kráse a mužnosti milován a obdivován a milostná dobrodružství jsou ta jediná, v nichž podléhá. Jeho postoj k životu a vlastně ducha celé knihy trefně charakterizuje přísloví: Kdyby teta měla kulky, tak by to byl strýc!... celý text
Přidat komentář
(SPOILER) Moje první literární setkání s autorem, kterého znám podle jména nejen přes jeho syna (četla jsem na VŠ), ale i skrze seriál Sňatky z rozumu, který se mi velmi líbil. Zásadní kritiku vyčerpám hned zkraje konstatováním, že vydání z roku 2018 je - jak je již řečeno v jiném komentáři - redakčně velmi odbyté, zejména co do práce s uvozovkami přímé řeči. Přitom kniha je jinak hezky zpracovaná, což byl - spolu se skutečností, že je román uváděn jako historický - důvod, proč jsem ji před nějakou dobou koupila manželovi, skuhrajícímu, že by si nějaký román historický chtěl přečíst, ale neví jaký. Od té doby titul ležel nepovšimnut v knihovně, a když mne počátkem roku chytla čtecí krize, sáhla jsem po něm já. Že nejde o román "seriózní" jsem pochopila poměrně záhy, když autor v textu použil slovního spojení zcela nevhodného pro 16. století. Trochu mě to zamrzelo, ale přistoupila jsem na jeho jazykovou hru a i díky volbě prostředků a obratů, které do Neff vložil, jsem si příběh užila. (S jedinou zásadní výjimkou, a tou byl konec kapitána d'Auberée.) Ta třetí sudička byla vskutku krutá, protože když už se zdálo, že se blýská na lepší časy, přišel úder vedený na Petrovu tvář (a jiné části těla) nečekaně a z netušené strany. Od určitého momentu už si hrdina za své smolné příhody mohl valem sám a, i když jsem ho chápala, s jistou životní zkušeností jsem současně smutně pokyvovala hlavou. Celý děj odehrávající se ve Strambě mi přišel moc, ale chápu, že autor chtěl Petra z Kukaně posunout dál z Itálie a vstříc jiným příhodám. Myslím, že knihu si vychutnají nejen milovníci češtiny, ale i ti, co už v životě mají něco najeto a jejich naivní mladická neústupnost dostala v realitě života trochu nafackováno.
Tak toto mi opravdu nesedlo. Už dlouho se mi nestalo, že bych něco nedočetl. Nastoupil jsem na tuto knihu po přečtení Třinácté komnaty a to fakt nešlo. Přišlo mi to spíš trapné, než zajímavé.
vulkán chrlící nápady. fantastické dobrodružství a zároveň praktická učebnice tří důležitých evropských jazyků v úrovni emočně - kulinářsko - vojácké (v každém díle jeden jazyk).
zapamatoval jsem si
v prvním dílu: (volně zpaměti): "k vedení války jsou potřeba tři věci. zaprvé peníze, zadruhé opět peníze, a zatřetí, a to je nejdůležitější, zase peníze" (tažení na Strambu)
ve třetím dílu je naprostá perla - popis veritářské bohoslužby
nejradši mám díl třetí, neboť považuji Valdštejna za velmi významnou postavu a spolu s Zikmundem Lucemburských za nejispirativnější a nejvýznamnější čechy historie (jakkoli se v trapné anketě o nějvětšího čecha vůbec v první stovce neobjevili).
vůbec netuším, jestli kniha (tedy celá trilogie) kdy překročila české (československé) hranice, a považuji ji za naprosté zjevení - o mnoho let předběhla žánr všelijakých těch dobrodružných hrdinů v kvasihistorických kulisách. možná je to tragédie malého jazyka?
Čekala jsem od knihy mnohem více. Jazyk a popisy sice byly povedené,ale děj nebyl vůbec záživný. Škoda...
Na základní škole nám tento román doporučovali jako "povinnou" četbu. Nikdy jsem se k tomu nedostala, až teď s letošní výzvou. Jak už píší čtenáři níže, spíše než historický román bych ho nazvala žánrem fantasy. Děj se ale odehrává v 16. století, i když je značně naivní. Taková mužská Popelka. Splnila jsem úkol z výzvy a další pokračování bych zvolila jedině v případě, že už bych fakt neměla co číst...(to nehrozí).
Hrdina je synem pražského alchymisty, děj se odehrává za vlády Rudolfa II. a pak i za třicetileté války, je bohatý, barvitý, dobrodružný, zábavný, vtipný i napínavý, napsané je to jako vždy u Neffa bohatou češtinou a místy s ironickým tónem a krásně se to čte!
No, byl jsem dost nemile překvapený. Ale myslím, že moje překvapení pramenilo z toho, že mi byl román překládán jako výborná historická literatura. Kdyby tehdy, když Vladimír Neff svoje Královny psal, existoval pojem Young Adult, tohle by do ní určitě padlo. A kdyby tehdy byl žánr fantasy, tak populární jako dnes, myslím, že by se autor už vůbec neobtěžoval s těmi chatrnými historickými kulisami. Je to čtivé, svižné, k historické próze to však má daleko.
Takhle má podle mě vypadat historický román! Pravdivě vykreslené prostředí bez historických blbostí, napínací příběh a krásná čeština a humor. A tohle všechno u pana Neffa seniora najdete vždycky. Jednu ale strhávám za lehce rozvláčnou a rozkecanou druhou polovinu příběhu. Ale další dvě kukaně přečtu určitě!
Na tuto trilogii jsem se hodně těšila (v tomto vydání vycházelo v době mých středoškolských let), ale naprosto mi nesedl autorův jazyk a věděla jsem, že sice knížky přečtu, ale v budoucnu autora vyhledávat nebudu.
Bohužel Neff, není z autorů, který mě oslovil.
U série jsem chvíli vyloženě trpěla a nebavila mě.
Tento komentář se týká celé trilogie. Při čtení jsem byl dost nepříjemně překvapen povrchností a nepropracovaností postav, jakoby to psal někdo jiný než autor úžasného románu Třináctá komnata. Ale právě proto, že jsem četl Třináctou komnatu jsem si říkal - to není možné, je to přece stejný autor, musí na tom něco být než jen taková ta tuctová dobrodružná zábava aby se to dobře četlo a moc se nad tím nepřemýšlelo. A postupně ve mně vznikal dojem (i když ne moc přesvědčivý), za který dávám tři hvězdy:
Petr Kukaň z Kukaně šíří kolem sebe v době přelomu šestnáctého a sedmnáctého století s do očí bijící naivitou socialistické a komunistické názory. A vždy, když se snaží je realizovat, tak je z toho neuvěřitelné fiasko. Chápu to jako alegorii, autor tady dává najevo, že když se socialisticky a komunisticky dělá cokoliv, dopadá to špatně. Při tom to zakamufloval velmi bohatým dějem, na kterém nešetřil fantazií. (Např. variace na valdštejnské téma v posledním díle s vymyšlením důvodu proč byl Valdštejn zavražděn - to už chce opravdu dost originální spisovatelskou invenci.) Dobový cenzor musel být zaujat dějem natolik, že si průšvihů, které vyplývaly ze socialistickokomunisticky jednající hlavní postavy ani nevšiml.
Nicméně nepatří to ke knihám, ke kterým bych se chtěl vrátit.
Vypocute v interpretacii Frantiska Filipovskeho. Mam dojem, ze v tych casoch sa prilis vela "audioknih" nerobilo. :) Takze pre mna zaujimavy aj posluchovy zazitok. Samotna kniha je z kategorie "dumasoviek". S prihliadnutim viac na zabavnost a putavost, nie ja historicke realie a nejaku presnost. Myslim ze hejsek ako Petr z Kukane by si nemohol dovolit tak odvazne diskurovat v panstvom na kralovskom dvore a toboz nie s panovnikmi. A praveze mozno by sme sa divili, co sa vtedy vsetko mohlo :) No ale takto, dej ma prilis neoslovil, v serii pokracovat nebudem. Ale rozumiem oblubenosti Neffovych knih. Presne... kniha ktora zaujala, bola dlho v kategorii "chystam sa precitat". No a dakedy to nakoniec nie je to co ste cakali. :)
Bohužel tohle není kniha pro mne. Naivní styl vyprávění se mi líbil ze začátku, když šlo o dítě, případně dospívajícího chlapce. Ale místo toho, aby se s hlavním hrdinou vyvíjel, tak spíše upadal, takže jsem audioknihu doposlouchal už jen ze setrvačnosti.
Moc pěkné, měla jsem to jako audioknihu, v přednesu pana Filipovského to nemá chybu. Mile naivňoučké, akorát pro mě.
Tohle se nedá nemilovat. Vy víte že autor tak trochu trolí jiné úžasné autory ( zejména jednoho) ale krásně trolí a krásně se to čte nebo poslouchá. V lednu jsem si vyposlouchala už po několikáté celou sérii a pořád mě to stejně těší.
Výtečné! Vladimír Neff byl skvělý vypravěč. Zasvěcený v historii, dokonalý znalec rodného jazyka, se schopností spřádat krásné, vtipné, poutavé i napínavé příběhy plné hlubokých myšlenek, sepsaných nevídanou češtinou.
Je čirou radostí číst příběhy Petra Kukaně z Kukaně, napsané s láskou a humorem i nadhledem. Vladimír Neff s laskavostí sobě vlastní vkládá do úst svého duchaplného hrdiny (takto vystudovaného rétora!) dodnes platné myšlenky. Za všechny alespoň ty, jimiž doslova vytřel zrak vévodovi a vévodkyni ze Stramby:
"...Nemáme pro zázrak žádné pojmenování. A to je to nejšílenější, co se může lidskému tvoru přihodit. Člověk je zvyklý všechno označit jménem. A když něco, s čím se setkal, nemůže jménem označit, nezbývá mu než padnout před tím na kolena a kořit se v zbožné hrůze a vědomí vlastní nedostatečnosti..."
"Věru mezi vírou a nevírou není zásadní a nesmiřitelný rozpor, stejně jako není zásadní a nesmiřitelný rozpor mezi životem a smrtí. Neboť, jak známo, život je umírání a podmínkou života je smrt...Rozpor je mezi účastí a neúčastí. Mezi zájmem a netečností, mezi živou myšlenkou a mrtvou formulí, mezi věděním a hlupstvím. Ale není rozporu mezi nocí a dnem, mezi slovem přitakání a odmítnutí..."
Velmi doporučuji.
Naprosto geniální. Ráda bych viděla film nebo spíš miniseriál natočený schopným režisérem. Jenže kým? Autor kromě neuvěřitelné fabulace vkládá do románu myšlenky pořád platné. Kromě jiných např. "nepotrestaný zločin plodí další zločiny". Co by asi tak Petr Kukaň řekl dnešku?
Štítky knihy
Praha magie humor 17. století Čechy Itálie pikareskní romány historické romány fiktivní životopisy, biografie dobrodružné rományAutorovy další knížky
1997 | Sňatky z rozumu |
2000 | Královny nemají nohy |
1979 | Třináctá komnata |
2000 | Prsten Borgiů |
1986 | Císařské fialky |
Trilogie sleduje osudy Petra Kukaně z Kukaně, jemuž sudičky prorokovaly pohlednou tvář, urostlou postavu, vynikající šermířské a střelecké dovednosti, pevné zdraví, bystrost ducha, život v souladu s jeho hrdostí a svědomím a nevíru ve vše, co není podloženo jasnými důkazy. Jako syn chudého alchymisty se stane společníkem o dva roky mladšího syna italského hraběte Gambariniho ve službách Rudolfa II., Petr je na císařském dvoře oblíbený, ale kvůli souboji je uvězněn na hradě Srpno, jeho otec umírá, když odmítne císaři předat kámen mudrců. Petr a jeho přítel Giovanni hledají štěstí v Itálii u jeho strýce vévody ze Stramby, kde se zamíchají do politických pletek mezi papežem a vévodou. Petrovi jde několikrát o život, hrozí mu popravy, ale najde i lásku - vévodovu dceru a přítele velitele vévodova vojska. Na chvíli se stane i vévodou a snaží se o reformu systému na základě principů Pravdy, Rozumu a Spravedlnosti, což se mu ovšem kvůli zaostalosti obyvatel vymstí. Dobrodružný román s filozofickými disputacemi, jadrnou řečí a náhodami, které ovlivňují Petrovu snahu změnit společnost k lepšímu, je stále čtivý i padesát let po prvním vydání.