Počasí v Evropě

Počasí v Evropě
https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/502522/bmid_pocasi-v-evrope-xrB-502522.png 4 18 18

Druhá samostatná sbírka veršů současného básníka, člena skupiny Fantasía, obsahuje poezii, která se v lyrických dimenzích zamýšlí nad stavem a situací neklidem zmítaného evropského kontinentu. Reflexe Adama Borziče nejsou jen pouhými básnickými úvahami nad současnou evropskou situací, ale přinášejí i osobní pohled na svět, z něhož autor nabývá své prožitky a zkušenosti. Borzičovo poznání je čerpáno nejen z nejrůznějších končin a krajů, ale z významově odlišných citových poloh. Série úvodních barcelonských "křiků" je střídána variacemi vůní, jednotlivé promluvy s patinou nekompromisního postoje, stylizované až zběsilým tempem, mají leckdy charakter dokumentární zpovědi, jindy zase vynikají vyhraněným erotickým motivem. V některých verších se autor vrací do dětských let, strávených v tehdejší Jugoslávii, aby se zamyslel nad temnými a obtížně kontrolovatelnými mezilidskými vztahy, které v důsledku vedou k vypuknutí ničivé občanské války.... celý text

Přidat komentář

medlovice
30.10.2021 4 z 5

Všem se nám zdají sny, ale někteří si je nepamatují a tak říkají, že se jim nic nezdá. Pro takové je určena tato sbírka. Protože je tak zvláštní, až neskutečná a tedy snová. Otevírá nový neznámý svět.

Lenka4
09.12.2015 2 z 5

Sbírku jako by charakterizovaly verše "ty tuny napsaných výkřiků vytažených z mrazáku noci". Výkřiky jsou to prázdné, nepoetické, nevyzařují citový prožitek ani neevokují atmosféru míst. Čestnou výjimkou je snad jen báseň Americká krása.


Bonda
27.04.2015 5 z 5

Po přečtení mám pocit, že jsem naslouchala křiku dítěte vyšouplého za dveře života. Nespravedlivě odvržené dítě se s kopáním a s velmi kultivovaným a relativně složitým nářkem dobývá zpět. Obrazy, které používá, jsou krásné a tlusté na tři prsty, skoro jako ta balkánská dechovka. Ale je v nich určitý nátlak a efekt, což ve mně vyvolává poťouchlé myšlenky na to, kam by se dítě podělo, kdyby se ukázalo, že dveře byly celou dobu otevřené a že se žádné odmítání nekoná a nekonalo, ale naopak „život je (může být) jednoduše tady“ – a to ne nutně v poetickém natahování sebe sama na skřipec.

Básnění je tu zpěvný dětský nářek s nejméně deseti střelami v těle. Nářek, který postupně ohledává tělesná zranění.

Cítím v zubech kostku cukru,
pak dopadá na moje záda bič,
z těch ran jsou stříkance světla.

Na tohle ošklivé podezření, jestli nejde trochu o křik pro křik (tj. pro poezii), by se dalo namítnout, že útoky jsou reálné a svět objektivně není idylka, nýbrž nůž, který bodá do masa, až krev stříká. Anebo provaz, který se chladně zařezává do svaloviny. Prostě – zábrana, zábrana, mučicí nástroj.

Všechny ty uzamčené tváře,
všechna ta srdce na řetězu,
úvěrované touhy, sny spoutané
slizkými provázky reklamy.

...

Nemohu si pomoct,
porobený svět pluje v tomto žhnoucím akváriu,
kosti a kaktusy, krvinky a spermie,
menstruační krev Marie, do které jsem jemně zanořil prst,
trilióny povzdechů, pavoučí příze myšlenek a černá žluč.
Neb živá melancholie ovinula se kolem mých paží,
vtekla do mě a já zmožen jejím plynutím
odvažuji se na lodi bláznů pojmenování.

Nespravedlnost je nespravedlnost.

...

A to ani nemluvě o bolesti sexuálních fascinací a o ještě těžších sexuálních trýzních a trýzněních, na které sbírka žaluje… jasně, výmluvně, působivě, esteticky a s chmurnou vervou.