Podstata fašismu
Giorgio Locchi
Nedávný rozmach historických studií o „fenoménu fašismu” zatím neumožnil žádný výraznější pokrok ve snaze o jeho pochopení – spíše se zdá, že naopak tento problém zatemňuje a že tak ničí to cenné -a bylo toho veliké množství – čeho bylo dosaženo na konci padesátých let. Důvod je docela prostý: nejedná se tu o historický zájem, nýbrž o omezený politický zájem – právě politicky je motivována většina „badatelů”, kteří v Itálii interpretují úzkosti a obavy systému, který se ocitl v krizi. Ostatně politická vášeň a obavy „morálního” charakteru téměř vždy u těch, kteří zkoumali fenomén fašismu, zatemnily střízlivý úsudek a paralyzovaly schopnost dedukce, v důsledku čehož byl často sám „předmět” pozorování spíše zahalen než objasněn.... celý text
Filozofie Historie Politologie, mezinárodní vztahy
Vydáno: 2011 , Délský potápěčOriginální název:
Ľessenza del fascismo, 1981
více info...
Přidat komentář
(SPOILER) Kniha není o podstatě fašismu. Podstatou fašismu je sociální darwinismus, eugenika, rasizmus, militarismus, nacionalismus, protekcionalismus. O ničem z toho kniha není. Místo toho kniha analyzuje to, že je nutné oddělit politický (zaujatý) a historický (nezaujatý) pohled na fašismus. Sám autor tvrdí že „dobrý“ fašizmus je jen ten, který ještě nevznikl (tedy že dobrý je jen v reklamě, a nikoliv ve skutečnosti). Tvrdí, že fašismus je založen na mýtech (to je ovšem podle mě každý ideologický systém, včetně kapitalismu a dnešní pseudodemokracie). Nedostatek myšlenek lze obhájit tím, že hlavní text má jen asi 30 stran malého formátu, zbytek knihy (asi 40 stran) tvoří rozhovor s autorem.
Doporučovala bych přečíst nejprve rozhovor s Tarchim (na konci knihy), protože tam autor vysvětluje svoji specifickou terminologii (mýtus/teorie/syntéza). Každopádně jsem nadšená. Nejvíc ze všeho mě udivilo, že se mi povedlo knihu sehnat přes jednu z knihoven UK - a očividně jsem nebyla první, kdo si ji půjčil.
Mně se esej nečetl úplně jednoduše, ani ne tak proto, že autor vychází ze Straussovy strukturální analýzy mýtu a z Heideggera, ale spíš proto, že jsem terminologický výklad objevila dost pozdě. Přesto je to originální a velmi cenný příspěvek k diskusi, jejíž část (asi ta nejhodnotnější) se odehrává v podzemí nebo na stránkách samizdatových textů. Nejzajímavější pro mě bylo pojetí surhumanismu jako instinktu - a uvědomila jsem si, že to je, zatraceně, pravda. Navíc jsem si potvrdila, že chápu správně Lukácse. :)
Rozhodně dávám plný počet hvězdiček. Vřelý dík DP, že literárně krmí náš surhumanismus, aby v levicové pustině neumřel hlady. „Fašismus je akce, v níž tkví myšlenka“.
PS. Knížku jsem si napsala do seznamu četby ke zkouškám, což mělo za následek, že jsem z ní byla vyzkoušena hned čtyřikrát po sobě (mimo jiné u příležitosti magisterských přijímaček). Jednoho z mých vyučujících natolik zaujala, že si ji našel v katalogu Klementina a zklamaně konstatoval, že je stále rozpůjčená. :)
V českojazyčném prostředí ojedinělý úkaz, který konečně pojímá fenomén fašismu bez emocí a v komplexní šíři. Kdo se opravdu zajímá o preblematiku a opravdové pochopení podstaty věci, ten by mě sáhnout po této útlé brožuře!
Štítky knihy
nacismus filozofie fašismus italská literatura komunismus Itálie demokracie politologické eseje Friedrich Nietzsche, 1844-1900 společnost
Knížka je opravdu o „podstatě“, nikoli o jednotlivých „případcích“ (akcidentech), uváděných šifrou NGC6715, jež se v každé zemi, ba u každého hnutí víceméně lišily. A onou podstatou je změna „řeči“ (diskursu), paradigmatický zlom, zapříčiněný magnetickým polem, jehož póly jsou Richard Wagner a Friedrich Nietzsche, měnící hudební, literární i výtvarný jazyk, a změna „smyslu pro sebe a člověka“ (logu). Je ovšem pravda, že sám autor s názvem, jenž zvolil italský nakladatel, a české knižní vydání jej podrželo, nesouhlasil. Sám hovořil o „politickém vyjádření surhumanistického principu“.