Poetický slovník
Josef Brukner , Jiří Filip
Slovníkově pojatá poetika, která chce být méně příručkou a více antologií z české i světové poezie. Kniha, která má podobu terminologického slovníku, avšak slovníkové roztřídění básnických prostředků a forem, provázené nezbytným minimem teoretického poučení, je zde záminkou k nejrozmanitějším exkurzím do poezie naší i světové. „Předkládáme vám knížku, která má podobu terminologického slovníku, autorská ctižádost nás však vedla k jinému cíli, než je teoretická preciznost slovníkářů. Usilovali jsme spíše o to, aby o věcech poetiky vzniklo čtení, v němž by poezie nebyla jen objektem pro pitvu. Na počátku této knihy bylo především čtenářské zaujetí, k němuž jistá praxe přidala trochu zkušeností a zvědavost nezbytné minimum teoretického poučení. (...) Slovníkové roztřídění básnických prostředků a forem budiž raději záminkou k nejrozmanitějším exkurzím do poezie, jež se samozřejmě vzpírá a brání každému zjednodušování.“... celý text
Přidat komentář
Předchozí komentáře opěvující tuto knihu jako ve své podstatě poetický počin, jak poeticky psát o poetice, jsou přesné, já tedy dodám jen jiný příměr – je to úžasná sbírka motýlů, kteří však nejsou připíchnutí na špendlík, ale můžete si je zblízka prohlédnout a potěšit se s nimi i v jejich (ale i svém) zcela svobodném poletování z květu na květ.
Poetické jsou nejen básnické, ale i vysvětlující texty: Sonet se však rozpadá tehdy v nic, je-li uvnitř jeho formy myšlenkové vakuum, nedokáže-li autor spojit lyrické s dramatickým, nepochopil-li, že za vnější krásu vděčí sonet své duši.
Mimořádně povedená kniha.
Vynikající pomůcka nejen pro ty, kteří se chtějí zabývat poezií. Přehledně a jasně vysvětluje důležité pojmy, někdy se i vtipně obrací na čtenáře a nutí ho k zamyšlení... Nezbytná pomůcka pro maturanty a studenty českého jazyka a literatury.
Kniha mi dobře posloužila při přípravě na maturitu a dodnes si pamatuji, že o ní její autoři prohlásili něco v tom smyslu: "Usilovali jsme spíše o to, aby o věcech poetiky vzniklo čtení, v němž by poezie" nebyla jen objektem pro pitvu." Za sebe mohu potvrdit, že se jim to povedlo.
Naprosto skvělá kniha. Pro mě fungovala jako příručka při učení a musím říct, že nezklamala. Je přehledná a srozumitelná a pro laiky. Jsou zde uvedeny i názorné ukázky, které pomohou ještě více pochopit význam daného slova. Rozhodně doporučuji!
Nestačilo mi si tuto knihu přečíst. Musel jsem ji mít. A tak jsem si ji pořídil a udělal si radost. Poezii mám rád a tato kniha pomáhá nahlédnout trochu více pod její roušku a porozumět jejímu tajemství.
Znalci poesie jen prohloubí a rozšíří povědomí o tomto krásném stylu lidského vyjadřování, letmému (ne)znavci poesie odhalí všechny krásy (světa) poesie a seznámí s mnoha podobami, styly a způsoby. Krátké informativní texty jsou proloženy pečlivě a trefně vybranými ukázkami, takže nejen, že se dozvíte něco z básnické teorie, ale pokocháte se i často úchvatnou praxí. Kuchyň básníkova je opravdu bohatá a pestrá. Kromě částí děl mnoha básníků a básnířek se tak mimo jiné dozvíte, co je to např. antonomasie, dierese, envoi, gnóma, pastorela, perifáze a nebo třeba taky akrostich, kterýžto mě díky této knize uchvátil natolik, že jsem okamžitě sahl po peru a napsal svůj první akrostich v životě:
Peklo je zázemím nepokojných duší
I bolest tu smývá své hranice, mění se v chtíč
Nuž, pane řetězný, nechť světlo je prudší
Hoj z něho ven; vezmi jej, rozkaž – KŘIČ!
Ech, těžká je hádanka, snad zlomen je klíč?
Ať brána se otevře, ty vejdeš, řetězy sviští, srdce naposled buší
Dál, jen dál pozvi, již pozdě je litovat, že nebyli jsme hluší.
Tato malá kniha pojednává o rozborech básní, o pojmech s nimi souvisejícími, které aplikuje do jednotlivých ukázek a dále je rozebírá a vysvětluje. Je to velmi šikovná věcička ke studiu literatury, naučí nás, jak rozumět básním a jak si všímat jejich konstrukce.
A já k tomu dodávám, že to není jen sbírka motýlů a že to není pro ty, "kteří se chtějí zabývat poezií" - to je pro ty, kteří se chtějí dotknout krásy samotné. A nemusí se nutně zabývat poezií. Souhlasím se vším, co tu je již řečeno, je to nejenom pěkně udělaná kniha (i typograficky - viz titulní strany jednotlivých písmen), ale je možné zapíchnout prst kamkoliv a opravdu se celistvě potěšit. Například tím, že se člověk dozví obsahy odborných pojmů, o kterých až do svých 51 let neslyšel: amfibolie, antonomázie, aposiopese, asyndeton, barbarismus, cento, decima, deirese, distichon, dithyramb, elize, envoi, epifonéma, epizeuxis, gazel, kancóna, litotés, makaronismus, nóna, oktosylab, palilogie, pantum, paronomázie, polysendeton, rispet, ritornel, sestina, Spenserova strofa, spondej, tencóna, terceto - což mě spíš usvědčuje z naprosté nevzdělanosti. Nebo tím, že si člověk zpřesní povědomí o pojmech, které jen tuší: bohatý rým, gramatický rým, homonymní rým, chudý rým, identický rým, lámaný rým, mužský rým, náslovný rým, obkročný rým, ocasatý rým, planý rým, rýmové echo, štěpný rým, úplný rým, useknutý rým... A nebo tím, že některé pojmy jsou poezie sama, posuďte sami: díván, kasída, ocasatý rým, přerývka, ráček, rozluka, svítáníčko...Nádhera! A v neposlední řadě se člověk potěší i tím, jak se o těchto pojmech píše - já uvedu jiný příklad než kolega: Acent: "Akcent je jakési srdce řeči, srdce jejího rytmu, a zejména rytmu básnického. Je to základní nositel rytmu v přízvučně organizovaném verši." Krása vůkol!