Poslední jednorožec (komiks)
Peter S. Beagle (p) , Peter B. Gillis
Čarovná, lyrická a emotivní komiksová adaptace kultovního a po generace oblíbeného románu Petera S. Beagla Poslední jednorožec. Příběh nás uvádí do světa kouzel, ukazuje sílu lásky i bolest nad ztrátou. Jednorožka, žijící o samotě v kouzelném lese, jednoho dne zjistí, že je dost možná poslední svého druhu. Po počátečním váhání se vydává na cestu, s nadějí, že se jí podaří najít další jednorožce, a to i přesto, že na konci svého putování bude muset čelit hrozivému Rudému býkovi.... celý text
Literatura světová Komiksy Fantasy
Vydáno: 2019 , Comics CentrumOriginální název:
The Last Unicorn, 2010
více info...
Přidat komentář
Pravdou je, že tento komiks pro mě byl (nečekaně) vlastně zklamáním...
Kresba - ta je opravdu nádherná. Začíná to už obálkou, ta je naprosto luxusní. I kresba uvnitř knihy je krásná, pestrobarevná a člověka okouzlí. Esteticky je to za pět hvězd.
Bohužel s příběhem jako takovým už to pro mě tak slavné nebylo. Připadalo mi, že míra zkratky je až moc velká, v některých bodech příběhu jsem se špatně orientovala, ztrácela se, některé věci najednou nedávaly smysl, chyběl kontext... I u takto vizuálně nádherného díla mi tohle prostě vadí a nedokážu se od toho oprostit.
Když jsem byla mladší, viděla jsem animovaný film, takže některé věci jsem si dokázala spojit/domyslet... ale i přesto jsem si knihu a celkově příběh prostě nedokázala užít tak, jak jsem původně očekávala.
První seznámení s tímto dílem. Mám z toho dojem, že se toho spoustu nevešlo a je třeba si přečíst knihu.
(SPOILER) Ačkoliv jsem kdysi hodně dávno měl v seznamu Jednorožce k přečtení (protože kánon Sapkowski), nikdy jsem na to nedostal chuť. Mně prostě jednorožci nijak zvlášť neberou. Po komiksu jsem sáhl, protože se mi líbilo ztvárnění, rychle se přečte a ještě si to můžu přečíst s dětmi. No a tak úplně to nedopadlo. Obrázky se dětem líbily, ale text pro ně, byl chaotický. Vlastně i pro mně. Celek jsem chápal, ale konkrétní dialogy, byly trochu divoké. Jakoby na sebe ani nenavazovaly. A tak mi přišlo, že si každý jede svůj monolog a okolí ho nezajímá. Necítil jsem mezi postavami, žádnou chemii. Vývoj postavy Šmendrika, byl příliš rychlý, resp. jsem nezaznamenal, kdy tak zmoudřel a začal se chovat jako Guru. Jediný, kdo nejedl houbičky, byla Markyta a šlo jí normálně rozumět. Pak tu máme také postavu Zmarupána, kterého jsem si ani pořádně neužil. Na to jaké má jméno a kde bydlí, nic moc záporňák, nebýt toho bejka. Celkově to na mně působilo, jako poslepované kousky dialogů a vůbec děje tak, aby jsme se v rychlém sledu, dostali z bodu A do bodu Z, přes náhodná písmenka a většinu vynechali.
Myslím, že se tu hodně projevuje nutnost komiks adaptovat z knižní verze, protože často se stává, že jsou některé dialogy zkratkovité, jakoby nedokončené a rychle se přeskakuje z jedné události na druhou. Docela mi dělalo problém se někdy chytat, protože informace byly podané prostě tak, že jsou, a nebylo zcela jasné, jak jsme se k nim dostali. Kresba pak sice byla nádherná a pohádková, ale možná bych více ocenil styl jako z obálky, než okatého růžového poníka, ještě když se na začátku píše, že jednorožka už má hřívu jako padající sníh... No a tím je asi to špatné za mnou, protože jinak se mi příběh moc líbil.
Bál jsem se, aby to nebyla nějaká dětská holčičí pohádka, ale je to příjemně hluboké a vlastně se povedlo vytvořit krásné fantasy, kde se střídá okouzlující příroda a scenérie se zajímavými postavami, které mají možná jen jedinou chybu, že ani po přečtení celé knihy příliš neutkví a nevytvoří se nějaký silnější vztah se čtenářem. Paradoxně oproti anotaci je nutné říct, že chybí i nějaký výrazný antagonista a celá ta záhada "Kam se poděli všichni jednorožci?" je vyřešená na můj vkus trošku banálně. koupě ale rozhodně nelituju, protože celkově se mi příběh líbil a jsem i rád, že neskončil klasickým klišé.
Úžasný komiks, krásne nakreslený s príbehom, ktorý má dušu a pripomenul mi ten nádherný príbeh, ktorý som už dávno nevidel a je načase si ho pripomenúť. Na konci som plakal. Odporúčam každému, kto má rád rozprávky aj fantasy. Tak to vyzerá, že si prečítam aj knihu. Tento komiks je fakt zázračný. Krásne.
Jsem nadšená jako malá jsem viděla filmové zpracování, které mě naprosto uchvátilo a je úžasné, že má i komixové zpracování. Podoba postav je celkem identická a má celkově krásné ilustrace a skvěle se zde drží původního příběhu, nijak ho od základů nepředělali a to se mi líbí.
Upřímně, tohle je dokonalost a mám neskutečnou radost, že se mi dostala do ruky. Jsem tak nadšená, že to ani pořádně nejde napsat jak.
Tenhle příběh mě doslova okouzlil jak svojí nádhernou dechberoucí kresbou, tak zpracováním. Nádherný, nadčasový, kouzelný, temný a dojemný příběh u kterého mi nejedna slza ukápla.
Hlavní hrdiny si nejde jinak než oblíbit a držet jim palce až do samotného závěru.
Jestli máte rádi pohádky, fantasy a komiksy tak Poslední jednorožec je opravdu #mustread. Neváhejte a sáhněte po něm a můžu vám slíbit, že budete stejně nadšení jako já.
Hodnocení: 5*/5
Viděla jsem animovaný film když jsem byla malá, upřímně jsem si z něho moc nepamatovala a možná jsem ho ani nepochopila. Když jsem viděla komiks prostě jsem si ho z nostalgie musela přečít. Kresba úžasná a po letech jsem ten příběh konečně pochopila :)
Asi nejsem ta správná cílová skupina. Příběh není zas až tak špatný, ale přesto mi chybělo něco, čím by mne čtení více bavilo. Občas mi vyprávění přišlo zkratkovité, kdy se děj pohnulo hodně dopředu v pár sekvencích. Nečetl jsem předlohu, tak nemohu porovnávat, ale prostě mi přišlo, že si autoři komiksu z původního díla vybrali jen některé pasáže, na něž dali větší důraz a zbytek jen rychle nadhodili.
Pohádka mého dětství, kterou jsem viděl snad 100x. Na výšce jsem si přečetl i knihu, ke které jsem se horko těžko doštrachal, protože byla všude v té době vyprodaná. A teď jsem si udělal radost komiksem, který mi nepokazil jedinou nostalgickou vzpomínku. Jde znát vliv knihy i filmového zpracování a díky tomu vzniká úchvatné spojení, které udělá radost fanouškům všech zpracování. Kresba je úchvatná a děj rozhodně nestrádá, i když se autoři nevyhnuli škrtům. Ke komiksu se určitě vrátím, stejně jako ke knize či filmu.
Tenhle příběh jsem si chtěl užít, protože mám rád fantasy, poetiku i lyriku, dospělé pohádky a už jsem se snad i smířil se všemi (ne)výhodami své romanticky snivé povahy. Jenže bohužel... Jako by od začátku knihy bylo něco proti mně. Ačkoliv mi děj čím dál víc naznačoval, že by mě měl zajímat a že bych se do něj už konečně měl ponořit, nepodařilo se mi to (s výjimkou předposlední či poslední kapitoly složené z dvoustran věnovaných jednotlivým postavám). Možná je to tím, že jsem nečetl předlohu, možná ne, ale neměl jsem z Posledního jednorožce ten pocit, že čtu celý příběh - spíše to na mě působilo, že se dívám na sice skvěle ztvárněné, ale přesto z mnohem většího celku vytržené epizody, mezi nimiž schází hodně důležitých věcí, které jsem si v tu chvíli nechtěl domýšlet. Jindy to tak nemívám, ale tentokrát by se mi prostě hodilo, kdyby mě autoři vedli více za ručičku... Plusové body tedy dávám hlavně za krásnou kresbu (na hranici kýče, ale krásnou), překlad plný pěkných veršů a několik hezkých příběhových epizod, které se mi ale v závěru v nic nespojily a nechaly mě chladným. Tak ale třeba to bude příště lepší, hůl nad jednorožcem nelámu (obzvlášť když je poslední).
Peter B. Gillis rozdelil 248-stranovú fantasy knihu do 6 grafických zošitov. K spolupráci si prizval Renae de Lizovú, komiksovú ilustrátorku stojacu za antológiu „The Legend of Wonder Woman“ či komiksom v réžii Anne Riceovej „Servant of the Bones“, a Raya Dillona, umelca na voľnej nohe, ktorý sa do povedomia väčšiny fanúšikov zapísal akčnými spoluprácami na rôznych projektoch, a to vrátane HBO's Game of Thrones. Comics Centrum Posledného jednorožca prináša v zberateľskej edícii od Justina Eisingera a Alonza Simona, ktorá, podobne ako to býva v tomto vydavateľstve zvykom, sa pýši nádhernou úpravou, a to vrátane dizajnu obálky, plátennej väzby či priloženej galérií ilustrácií autorov, ktorých životy Posledný jednorožec, ale aj samotný S. Beagle ovplyvnil.
Kvalitný papier a citlivý lettering nechávajú ilustrácie Renae de Lizovej žiť si vlastný život. Keďže adaptácia sa, podobne ako animovaná snímka z roku 1982, pridŕža knižnej predlohy najvernejšie, ako je to len možné, a vzhľadom na formu, ktorú si B. Gillis zvolil, predstavuje práve kresba základný a najdôležitejší prvok výstavby notoricky známeho príbehu. Renae de Lizová sa síce inšpirovala celovečerným filmom, ktorého rukopis je viditeľný na každej jednej strane a v každom jednom obrázkovom poli, ale do umeleckého prevedenia knižnej predlohy vniesla aj kúsok zo seba.
Známe postavy, ktoré prirástli k srdcu už len tým, ako do príbehu o Poslednom jednorožcovi vstúpili, preto dostali nový šat, iskru aj nádych moderného umenia, a popri tom si dokázali zachovať všetko to, čo sa na nich kedysi tak veľmi milovalo. Práca s farbami, ktoré majú vo výtvarnom prejave svoju vlastnú symboliku aj jazyk, nevtieravo sprevádza čitateľa celým príbehom, a dokonca aj v dodatku. Vizuálne delí rozprávanie na konkrétne sekvencie prinášajúce teplými či studenými farebnými tónmi škálu rôznych emócií a pocitov, ktoré prehovory postáv a ich dobrodružstvo obohacujú o ďalší rozmer prežívania. Vzbudzujú strach, napätie, pochmúrnosť, depresiu, zamilovanosť, súcit, oddanosť, vďačnosť či rozčarovanie nad životom ako takým, aktivujú všetky zmysly, ktoré menia čítanie na skvostný a nezabudnuteľný zážitok, a to nielen cez hru s perspektívou, svetlom a tieňom, ale aj detailmi ukrytými na celej ploche komiksovej stránky.
Původní knihu jsem nečetla a po dočtení je mi to moc líto. Čili nemohu hodnotit knihu od Petera S. Beaglea. Ale velmi pozitivně hodnotím převedení za pomoci Petera B. Gillise a kresby Renae De Liz.
Bejt poslední svého druhu je blbý. Ale být poslední jednorožec je ještě horší. Proto se naše jednorožka vydá hledat další svého druhu. Do světa, kde jí hrozí nebezpečí. Nejenom kvůli její neznalosti a křehkosti, ale protože pro lidi je lov zábava. Navíc jednorožec? Tomu je těžké odolat. A ještě je tady Rudý býk.
Takže vás logicky bude zajímat, zda název knihy spoileruje její konec a ona je vážně poslední. Nebo najde jiného, který je jako ona, a přinese jí to štěstí, a všechno, co chtěla.
Nebo jestli to dopadne jako v tom jednom vyprávěném příběhu.
A vážně jde až tak moc o její příběh nebo je jenom hybatelem událostí?
Jo, tenhle příběh mě dostal! A na konci jsem tlačila slzičky zpátky. Takhle dojatá jsem poslední dobou fakt jenom u komiksů.
Kresba odpovídá ději dokonale. Začátek je veselý a barevný. Cesta s motýlem už hotovej lsd trip do Země Oz, ale sedí to. A když se jednorožka dostane do nesnází, je smutná i kresba kolem ní, i přes použité veselé barvy. A akční konec je děsivý hlavně pomocí kresby. Je to přece jenom pohádka, že? A to je to, co čtenáře možná odradí. Jenže tahle kniha je prostě dobrá i pro dospělé. Když nejste páprdové a konzervy a něco ve vás si nezapomnělo hrát. Jenom si nejsem jistá, zda některé myšlenky knihy pochopí dítě v devíti letech (náš rodinný osmiletý vzorek by to nepobral a to je osm skoro devět, což je věkové doporučení). Ale bude je bavit ten "koníček", jednorožci a duhy jsou v top 10. Protože už v polovině to je takovej mix, že lépe tím dětem nemotat zatím hlavu.
Líbila se mi i kniha jako celek. Obálka je krásná. Dělal na ní někdo jiný než na tom vevnitř, takže to jde vidět, ale to nevadí. Obojí luxusní. Sice by písmenka názvu a autora mohla vystupovat z papíru víc, ale takhle to taky je fajn. Navíc je kniha krásná i bez obalu. Matný papír, který je trochu těžší ohmatat. Galerie je taky dost rozsáhlá.
Věkové doporučení v knize je dokonalé:
9+ Tato kniha obsahuje násilí s srovnatelné s běžnými pohádkami.
:D :D :D
Kouzelný příběh s nádhernou kresbou. Při rozhovoru s motýlem jsem měla chuť jeho odpovědi zpívat nahlas (tedy alespoň tam, kde jsem znala melodii). A docela by mě zajímalo jaké úryvky písní byly použity v originálním znění.
Srdcovka naprosto ve všech podobách, ať už jde o knihu, film či komiks. Obálka sice trochu zavádí, ale komiks je pěkný, drží se dost šablony z předchozích děl a já jsem prostě nemohla odolat, abych tento skvost neměla doma.
Poslední jednorožec je v prvom rade kniha od amerického spisovateľa Petra S. Beaglea z konca 6O. rokov 20. storočia. V r. 1982 vznikol britsko-americko-japonský animovaný film. V Čechách knižka prvý raz vyšla v r. 1997 vo vydavateľstve Altar. Komiksovú adaptáciu české CC vydalo v tvrdej väzbe s prebalom a lacetkou. Jednu vec si vyjasnime hneď na začiatku: Poslední jednorožec je nádherne nakreslený komiks. Ale že fakt nádherne. Na môj vkus azda už až priveľmi gýčovito, ale proste krásne. Zaliečavo krásne, ale krásne. Páčil sa mi kontrast v podobe ústredného jednorožca (pardon, jednorožky), ktorý vizuálne vôbec nezapadal do zvyšku komiksu, čo bol skvelý umelecký zámer. Vďaka nemu jednorožkyňa pôsobí ako čosi neskutočné, čo nepatrí do okolitého sveta, ktorý kedysi možno žil mýtmi, ale tie sa z neho, ako to už chodí, postupne vytratili a zostala len nudná realita. Trocha ako keď animovanú postavičku vložíte do normálneho hraného filmu. Faktom žiaľ je, že hoci som čakal pecku, ktorá ma odpáli, nakoniec som sa v deji na prvé čítanie skoro vôbec nechytal. Buď som sa v ňom strácal alebo som mu nerozumel... alebo ma skrátka nebavil. Na mňa to bolo príliš rozprávkové; čosi medzi temne magickou filozofiou a čítaním pre dievčatá. Na scenári sa Beagle paradoxne vôbec nepodieľal; scenár napísal iný Peter a to konkrétne Peter B. Gillis (UKK Marvel: Co kdyby?, NHM: Doctor Strange). Pravdupovediac? Dosť mi to pripomenulo komiks Škret (tiež vydalo CC), ktorého som čítal pred Posledním jednorožcom, ale samozrejme treba dodať, že Poslední jednorožec vznikol skôr, takže ak niekto niekoho vykrádal, tak čísla jasne poskytnú odpoveď na otázku kto (neškodná mytologická bytosť chce byť milovaná a žiť v pokoji a mieri, putuje rozprávkovým svetom, stretáva rôzne bytosti a ľudí a celé je to drsne magické a pritom realistické, temné, ale i gýčovo rozprávkové).