Pouštní dívka
Jonathan Lethem
Phoebe Sieglerová chce pomoci své kamarádce a najít její dceru, která po zkušenosti s drogami odešla od nudné a komandující matky. Na Charlese Heista poprvé narazí v ošuntělém přívěsu v poušti za Los Angeles. Heist je svéráz, prý ale mimořádně úspěšný při hledání lidí, kteří se někde v Kalifornii skrývají. Prostořekou, otevřenou Phoebe tenhle málomluvný, neproniknutelný člověk přitahuje, třebaže očividně nehraje s otevřenými kartami. Nesouměrný pár putuje rozsáhlým kalifornským vnitrozemím, prochází málo obydlenými enklávami, kde žijí jen tuláci a hippies, kteří mají odpor ke konvenčně spořádanému životu. Tihle lidé stojící mimo společnost jsou rozděleni do nenávistně soupeřících kmenů Králíků a Medvědů. Ukáže se, že Arabellu – hledanou dívku – drží právě v centru vzájemných konfliktů kdesi v poušti a ve skalách. Dvojice ji dokáže najít a Phoebe se Arabellu pokusí tajně odvést uprostřed divoké rituální volby nového náčelníka, jenže její únik je dramaticky zkomplikován faktem, že Heista váže k těm podivným lidem neuzavřená minulost. Uvězní je v klecích zrezivělého pouťového ruského kola a jim i Heistovi hrozí vážné nebezpečí, pravděpodobně smrt…... celý text
Literatura světová Romány Thrillery
Vydáno: 2019 , LedaOriginální název:
The Feral Detective, 2018
více info...
Přidat komentář
Jsem asi na straně 160 a je to nuda. Poušť, hippies, sex s 50letym chlapem a hlavní hrdince je 33+ let?? Nedocetla jsem se přesný věk a je to divný.
Vskutku originální reflexe vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách, fenoménu fatálně rozdělené společnosti (to má globální platnost a dobře to známe i u nás), nezasypatelných příkopů mezi nekompatabilními světy městských liberálů/progresivistů a venkovských konzervativně naladěných občanů, v USA specificky mezi východním a západním pobřežím, mezi mondénní elitářskou společností New Yorku a neotesaností lokálů kdesi na konci světa, to celé okořeněné zvláštním sarkastickým podtónem autorova rastru, velmi originálním smyslem pro (černý) humor, ozvěnou noir detektivek a celé navíc umocněné jakýmsi až postapokalyptickým vjemem - sondou do světa post-hippies komunity, do světa lidí záměrně žijících mimo systém, mimo civilizaci... Tohle je opravdu netradiční téma, navíc velmi originálně pojaté - v podstatě podvratný román odkazující třeba k Palahniukově kultovnímu Klubu rváčů...
Čekala jsem opět mnoho, a nic z toho se nekonalo.
Protivná zakomplexovaná hlavní hrdinka, sympaticky negativní hlavní hrdina to odpískal při první sexuální scéně, no děs. K tomu krkolomná souvětí, kdy člověk musí přemýšlet, co tím ta kráva chtěla říct, nepovedené rádoby postněco vylíčené prostředí, klany a rituály,...., nakonec trapný závěr v lázních.
Potenciál a myšlenka dobré, ale bohužel by to chtělo někoho jiného, kdo by to napsal.
Pro mě je tato kniha velké zklamání, velice jsem se těšila na skvělý děj plný vtipu a závěr nezasmála jsem se vůbec, chvilkami kniha nechutná a s hrdinkou se divím že někdo vydrží je to fakt šílená.
Pouštní dívka nezklamala očekávání v podobě hustě šílené road-movie s užvaněnou hlavní hrdinkou Phoebe, která nezavře ani na chvíli pusu, a které malinko uletí včely poté, co je Trump zvolen prezidentem. V ten moment má pocit, že se svět zbláznil a řítí se do záhuby. Není daleko od pravdy, protože když zničehonic zmizí dcera její nejlepší kamarádky, rozhodne se jí najít. Jelikož je to holka, která ráda poslouchá po vzoru Phoebe Leonarda Cohena a je poněkud svobodomyslná duše, stopy ji zavedou až do americké pouště ke komunitě zestárlých amerických hipíků a jejich nástupců, ke dvou kmenům, z nichž jedni si říkají Medvědi a ti druzí Králíci a mezi sebou bojují o moc a nadvládu nad kouskem svého malého království. Právě v jedné z těchto komun by se mohla Arabella (dcera její kamarádky) nacházet. Na pomoc si vezme roky ošlehaného a poněkud lehce vyšinutého detektiva a lovce lidí Charlese Heista, který má svou kancelář v karavanu, v šuplíku mu přebývá polomrtvá vačice a ve skříni se mu ukrývá nikoli kostlivec, ale mladá dívka, která je na útěku. Tato ústřední dvojice, která v ničem a v lecčem vlastně připomíná parodii na všechny kladné a ctnostné hrdiny akčních filmů se společně vydá do pouště najít nejen Arabellu, ale především sebe samotné. Není to četba pro každého, ale jako pilulka na dnešní bláznivý svět funguje naprosto bezvadně. Za mě čtyři hvězdy, jednu hvězdu ubírám za poněkud uspěchaný konec.
.... anotace skvělá, přebal nabitý chválou..... nakonec se z toho vyklubalo NIC MOC .... kniha akorát k přečtení .... tohle mohlo mít potenciál vynikající knihy.... nepodařilo se
Tak tohle byla jiná meducína než Sirotci z Brooklynu. Ačkoliv se nakladatel tváří, že Jonathan Lethem opět vystřihl prvotřídní žánrovku, od reality se vzdálit víc nemohl. Kde byli Sirotci poctivou gangsterkou s kriminální linií, je Pouštní dívka experimentální text s existenciálním přesahem, převázaná detektivní mašlí. Přičemž ústředním mottem vyprávění je frustrace z Donalda Trumpa na postu prezidenta Spojených států a společenská neuspořádanost mladé dívky v moderním věku.
Rozhodně přitom nemohu říct, že bych pochopil úplně všechny dějové kličky a dokonce bych si i tipnul, že v nich k pochopení možná ani nic není – autor jednoduše montuje jednu událost ke druhé, aby výsledek nějak ladil k sobě, přičemž jeho esem v rukávu je road trip současnou Amerikou. Neříkám, že mě to úplně nebavilo, Jonathan Lethem je zručným vypravěčem, který baví jak potřeštěnými charaktery, tak podmanivým tempem příběhu. Problém je, že člověk při čtení neustále přehodnocuje, co že to kruci vlastně drží v ruce.