Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek
Ivan Foletti , Martin F. Lešák
Když se řekne středověká pouť, mnozí si dnes představí takřka fanatický náboženský akt. Taková představa se zakládá na moderních předsudcích o středověkém náboženství, které je dnes běžně spojováno s iracionalitou, manipulací, absencí tolerance a často i násilím. Jak ale ve skutečnosti probíhala středověká pouť? Jak vypadal středověký poutník a svět kolem něj? A jaký je vztah poutnictví a umění? To jsou některé z otázek, na něž tato kniha hledá odpovědi. Doprovází středověkého poutníka na cestě krajinou až do cíle jeho cesty, inte¬riéru kostela, a ukazuje, jak v něm díky umění, vůni kadidla, světlu svící a příjemnému chladu zažíval posvátno všemi smysly. Jedna věc se zdá být jistá: v předmoderním světě stejně jako dnes bylo putování zážitkem, který proměňoval život a nenechal nikoho lhostejným.... celý text
Přidat komentář
Další výborná kniha z dílny pana Folettiho!
Vlastně je to takový návrat na začátek - experimentální putování, o němž se v knize hovoří, a o němž pan Foletti referoval v rozhovoru pro DVTV, kde jsem propadl jeho kouzlu a začal sledovat jeho práci, toto putování se táhne jako červená nit celou studií, opět uvádí do "temného" středověku, jenž autoři nahlížejí svou originální optikou, s níž se tak snadno ztotožňuji...
Nemá chybu. Krásně napsaná i graficky a obrazově skvostně vybavená kniha, kde pestrost úhlů pohledu jednotlivých kapitol od různých autorů drží pohromadě tím, že jejich pořadí reflektuje hlavní etapy poutní zkušenosti. Už jen začíst se do této knihy je jako vydat se na cestu – v tomto případě nejen krajinou, ale i časem a mentalitou.
Vynikající to počin z dílny Semináře dějin umění MU. Ta kniha má jedinou chybu, ale k té až na konci. Neotřelé téma, přitom by mělo být tak samozřejmé. Náhled do předmoderní mentality, jež je dnes tolika lidem cizí. Propojení kontextuální, s dnešními reáliemi a žitou zkušeností autorů - skvělé. Zrovna tak obsahově - promyšleně poskládaná témata týkající se středověkých poutí do pěti tematicky uzavřených kapitol, vzájemně však promptně propojenými. Folettiho úvod je perfektním "otevírákem" do knihy. Jedinou šmouhou jsou tak některé kvalitou mizerné fotografie, což ovšem vyváží skvělá grafika a vůbec umělecké pojetí knihy. Doufám, že se mi nějaká "francouzská pouť" podaří také v budoucnu podniknout nejlépe však středověkýma očima...