Smrť v Breslau
Marek Krajewski
Eberhard Mock série
1. díl >
Príbeh sa odohráva v tridsiatych rokoch 20. storočia vo Vroclave. Zavraždená je mladá sedemnásťročná vroclavská aristokratka Marietta von der Malten. Na stene zostanú jej krvou napísané znaky, čo nasvedčuje, že ide o rituálnu vraždu. Príbeh sa odohráva v časoch vzrastajúceho antisemitizmu. Vyšetrovateľ dostáva návrh, aby vraždu hodil na krk židovi Friedländerovi, inak je s jeho kariérou koniec, a nielen s ňou... Pátranie sa mysteriózne zauzľuje a do deja začínajú zasahovať mysteriózne sily. Psychiatrický pacient vykrikuje čudesné posolstvá v hebrejčine a po dešifrovaní kryptogramov sa ukáže, že predpovedal úmrtia viacerých ľudí i spôsob ich smrti. Vyšetrovateľ navyše na rukách viacerých ľudí objavuje záhadný znak vytetovaného škorpióna.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 2007 , Slovart (SK)Originální název:
Śmierć w Breslau, 1999
více info...
Přidat komentář
Domnívám se, že lubtich ve své recenzi velmi přesně vystihl tuto detektivku, psanou v recentně tolik oblíbeném stylu "retro". Čtivé to dozajista je, ale pod efektní formou a poctivou, zálibnou prací s reáliemi se skoro ztrácí slabý, slaboučký příběh a poněkud podivná psychologie hlavního hrdiny, u kterého vlastně není příliš jasné, co jej vnitřně motivuje. Kariera? Peníze? Pocit moci? Pocit povinnosti? Netuším to ani po přečtění celé knižní série. Jen mohu konstatovat, že vnitřní zápal pro spravedlnost a morálka tedy dozajista ne. Mock je dle mého mínění typická papírová postava, kterou Krajewski nechá dělat, co se mu momentálně hodí pro rozvíjení děje - a nikoli to, co by postava v souladu se nějakým konzistentním charakterem dělat měla.
O autorově zálibě v šokujících násilných a sexuálních scénách již byla zmínka v předchozích recenzích - leč to je myslím už očekávaná, ba standardní součást většiny moderních detektivek, tuším zvláště těch "severských".
Budiž podotknuto, že nemám naprosto nic proti realismu či přímo naturalismu - vadí mi však samoúčelné vymýšlení co nejbizardnějších a natolik přepáleně naaranžovaných vražd, že to místy sklouzává do nechtěné sebeparodie.
Z našich autorů má bohužel tento (zlo)zvyk zejména Miloš Urban, nad jehož zalíbením v podobných bizardnostech jsem nejednou kroutil hlavou. Připomíná mi to zvláště barokní kapuciniády s natolik vytříbenými popisy pekelných muk, až to svědčí o zaujetí... Nu, řekněme přinejmenším poněkud nekřesťanském.
V celku povedená noirovka odehrávající se v Breslau, krátce po vzniku nacistického Německa. Knize dominují šílené vztahy, absence kladných hrdinů a hromady kompromitujícího materiálu. Rčení člověk člověku vlkem je pro tuto krimi příznačné. Vzájemné vydírání, vynucené službičky, soupeření různých služeben, účelová spojenectví, to vše je zde na denním pořádku. Motiv byl trochu fantastický, ale příběh je velmi čtivý a už se těším na druhý díl.
Citace: Veterána přestali zajímat dva muži, kteří si právě podávali ruce. Uviděl totiž blížící se skupinu podnapilých výrostků s gumovými obušky. Když ho míjeli, zahrál Horst-Wessel-Lied. Nic z toho nebylo. Do čapky proděravělé francouzskými kulkami nespadl jediný fenik.
K detektivnímu pojetí románu jsem měl nejblíž při bizarním pátrání nezletilců u Gombrowicze, takže musím předestřít, že z hlediska žánru jsem absolutní zelenáč. Zároveň jsem od prvních stran vycítil, že Krajewski se přinejmenším pokouší trochu vystrnadit z klasických žánrových poloh. Používá různé dokumenty - záznamy, kroniky, novinové i vědecké články -, což je ještě ve spojení s ústředním motivem záhadného vzkazu celkem sugestivní. I jasně rozvržený černobílý charakter pátrajících a hledaných je poněkud rozmělněný; v knize všichni tak trochu podléhají nabubřelému machismu, ale díky detailně líčeným neohrabanostem a banalitám se i tenhle rys celkem zpochybňuje. Nadosobní poslání je fuč a vyšetřování chvílemi spíš připomíná jakousi poťouchlou hru plnou dobrých i groteskních intrik, výhružek a fíglů.
Ale navzdory všem těm výkladům klasické filologie a historickým exkurzům na Blízký východ jsem se nemohl zbavit dojmu, že autorovi stále jde hlavně o pořádnou senzaci - jinak si nedokážu vysvětlit ty labužnické popisy rozedraných těl a sexuálních praktik. I to propojení se semitskou sektou a současnou židovskou situací v Německu (román se odehrává v 30. letech 20. století) se mi jeví spíš nahozeně, jako by nakonec stejně šlo o to vytěžit prostory bordelů a psychiatrie. Vlastně co s tím.
Iritovaly mě i ty násilné dialogy, které se zčistajasna zjevily a byl v nich vysvětlen celý dosavadní průběh vyšetřování. Naopak celkem organicky se v knize skrz detaily vynořovaly traumata z minulosti hlavních postav, to ve výsledku nejvíce rozbíjelo ustrnulé závěry ve vyšetřování. A taky to poťouchlé lpění na pečlivém popisu (původních) jmen ulic (dokonce se slovníčkem), ha, z toho snad nelze moc vyčíst, ale docela zajímavě to rytmicky odměřovalo jinak rozjařené vyprávění.
Kniha kúpená naslepo v antikvariáte, no milo prekvapila. Taký príjemný poľský noir na pár chvíľ s hlavným hrdinom, ktorý nemá len dobré charakterové vlastnosti. Sem-tam mi to ešte zadrhávalo (spomenuté množstvo mien a názvov ulíc), no postupne som sa do toho dostal a už sa obzerám po ďalších knihách tohoto autora.
Námet je zaujímavý, prostredie tiež, obdobie tiež... ale dať do 200 stranovej knihy cca 40 mien je pre mňa osobne príliš veľa. Mala som problém zorientovať sa a neustále som si robila poznámky a potom v nich listovala by som vedela zaradiť postavu.
Dakedy sa dockame prekvapenia z necakanej strany. Pri sucasnej hegemonii severskych detektivok trvajucej uz asi 20 rokov, v 2008 roku zrazu dobre napisana vec z polska. Nuti ma zamysliet sa co vsetko vyborne nam unika. Holt to je na vydavateloch aby hladali konecne aj niekde inde. Mate radi radniho Vacatka? Teda to obdobie? Tak Mock je vysetrovatel z rovnakej doby, ale teda zbaveny akehokolvek romantizmu. Skvele napisana postava detektiva! Nepoznam vela detektivok, kde je priznane ze aj policajti a detektivi si obcas musia zaspinit ruky. To je skor americka skola ktora "nastavuje zrkadlo" prehnitemu kapitalizmu. :) Tu ale za spinu na rukach draho platia svojim svedomim. Pripady z tejto serie su niekedy pekne krvave, okorenene obcas mysticizmom, a Krajewski vie ako vam priblizit ci uz dobu, ci uz staru Wroclaw. A ci uz jej kuchynu :) Precitajte a pochopite. Seria a kariera Mocka konci az niekedy v dobe nacizmu (nebudem pisat koment ku kazdej knihe) a fakt sa to oplati precitat komplet cele.
Prečítal som od Krajewskeho všetky knihy, čo u nás vyšli. Prvú som si kúpil zo zvedavosti a veľmi rýchlo pochopil, že potrebujem aj tie ostatné, hihi... Skvelý spisovateľ, inteligentné a sugestívne príbehy, úžasná atmosféra, ktorá vás vtiahne do deja, pre mňa atraktívne historické obdobie. Eberhard Mock je rozporuplna osobnost s kladnými i zápornými vlastnosťami. Dúfam, že kníh o ňom a o Breslau bude viac.
Příběhy kriminálního rady Eberharda Mocka mě stále lákají a těším se až si přečtu další. Asi neodolám a do Breslau, Wroclawi se zajedu podívat. Autor popisuje Breslau 30.let velice fundovaně a příběh je vystavěn velice logicky a na základě tehdejších reálií. M. Krajewski je profesorem na Wroclawské univerzitě.
Štítky knihy
druhá světová válka (1939–1945) krimi Třetí říše (Nacistické Německo), 1933-1945
Autorovy další knížky
2008 | Smrt v Breslau |
2019 | Erínye |
2015 | Cháronove čísla |
2010 | Přízraky Breslau |
2009 | Pevnosť Breslau |
Přibližně od dvacáté stránky jsem se hluboce zamýšlela, na jakém materiálu jedou všechny postavy a na jakém autor - takhle psychedelický příběh už jsem dlouho neměla v ruce. Netvrdím, že se to nečetlo dobře, ale jako celek mi to připomínalo poměrně barvitou halucinaci někoho velmi nervózního. Vlastně mne ani nezajímalo rozřešení případu - mimochodem jako celek velmi slabé a málo uvěřitelné - ale spíš mne hnala zvědavost, jaké obskurity mne ještě čekají. Ty jediné nezklamaly; ovšem kvůli nim už další díly nejspíš číst nebudu.