Proč právě Zeman? Zákulisní drama voleb, alchymie volebních průzkumů
Jan Herzmann , Martin Komárek
Fakta, čísla, postřehy o největším politickém dramatu od listopadu 89. Známý sociolog a výzkumník, šéf agentury ppm factum spojil své síly s novinářem Martinem Komárkem, aby napsali knihu, která vás překvapí svou dramatičností. Jan Herzmann dodával výsledky volebních průzkumů řadě kandidátů a byl tak už od počátku roku 2012 v kontaktu s nimi osobně i s jejich týmy. Díky tomu se v knize dozvíme mnoho dosud nezveřejněných faktů například o jednání mezi týmy Jana Fischera a Jana Švejnara nebo o tom, jaké informace ve finále hledaly týmy Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga. Martin Komárek, komentátor MF Dnes, zase po celou dobu sledoval, glosoval a analyzoval chování i šance všech kandidátů. Přímá prezidentská volba je v jeho podání nebývalým dramatem, příběhem vzestupů a pádů, zklamání i nadějí až do poslední chvíle. Autoři zvolili objektivní přístup oproštěný od osobních preferencí, které však zároveň nepopírají. Po přečtení knihy budete vědět: •Jak to vypadalo ve volebních štábech. •Proč jsou průzkumy veřejného mínění tak důležité a jak se k nim stavěli jednotliví kandidáti. •Které zajímavé maličkosti ovlivnily konečné výsledky voleb. •Jestli se Karlu Schwarzenbergovi podařilo postavit logiku průzkumů na hlavu a proč na Miloše Zemana nestačil. •A samozřejmě i to, proč se Miloš Zeman nakonec stal prezidentem. Ryzí skutečnost napínavější než thriller!... celý text
Přidat komentář
Tato kniha přináší zajímavý pohled na dění okolo kandidátů na post prezidenta v prvních přímých prezidentských volbách v ČR, avšak její název odpovídá jen minimálně obsahu, proto mě v tomto ohledu až tolik nezaujala a byla jsem z ní mírně zklamaná. I tak se autor všemu věnuje tak okrajově a nic konkrétního se člověk nedozví... musí nám to zůstat utajeno? Možná...
Štítky knihy
propaganda Miloš Zeman, 1944- manipulace (psychologie) prezidentská kampaň policejní stát dezinformace volby
Skvělá kniha. Sáhl jsem po ní, abych si při letošní nudné kampani připomněl, jaké napětí jsme prožívali před pěti lety. A byl jsem velmi příjemně potěšen. Vyprávění je svižné, autoři se doplňují, a připomínají jak dění v zákulisí, tak klíčové momenty, které ovlivňovaly kampaň. Vše je navíc výborně podepřené sociologickými výzkumy.
Trochu mě zaráží zdejší nízké hodnocení, způsobené pravděpodobně špatným výkladem názvu, a předpokladem, že jde o součást nějaké kampaně Miloše Zemana, která si tím pádem zaslouží rovnou odpad. V rámci žánru jde o dílo, které splňuje očekávání, jako slabší stránky jde zmínit snad jen slabý důraz na všední průběh kampaně, a to, že kniha je (z principu) trochu taková reklama na agenturu ppm factum a pana Herzmanna. Ale to mu nevyčítám, pohled do fungování agentury byl dobrý.
Doporučuji všem, kteří si chtějí oživit průběh tohoto nezapomenutelného zápasu, těm, kteří nerozumějí fungování předvolebních průzkumů a pokládají je za podvod, nebo těm, kteří si myslí, že si při predikci preferencí vystačí se sčítáním a odčítáním dle prvního stupně ZŠ.