Proč to je umění

Proč to je umění
https://www.databazeknih.cz/img/books/21_/219539/bmid_proc-to-je-umeni-100-modernich-del--Ewe-219539.jpg 2 12 12

100 moderních děl od Muncha po street art. Když se někdy díváme na některé dílo abstraktního uměni, utrousíme: Tohle by přece zvládlo pětileté dítě. Autorka odhaluje pomýlenost takového pocitu a vysvětluje, že nejlepší díla moderního umění jsou ve skutečnosti výsledkem složitých úvah a výjimečného uměleckého talentu. Od proslulé Duchampovy Fontány přes čmáranice Cyho Twomblyho po Marka Rothka a minimalismus se Susie Hodge obrací na rozhořčené kritiky a přináší jim důkazy o řemeslné zručnosti, promyšlené ideji a inspiraci, která stojí za každým dílem.... celý text

Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: , Slovart (ČR)
Originální název:

Why Your Five Year Old Could Not Have Done That, 2012


více info...

Přidat komentář

Prey
25.11.2018 2 z 5

Na populárně naučnou literaturu buď nemám štěstí, nebo je prostě povrchní. Kniha obsahuje krásnou sbírku moderního umění, ale ty texty… Na otázku „proč je to umění“ zní obvyklá odpověď nějak takhle: „sice by to mohlo vytvořit i dítě, ale umělec do díla vložil vyšší koncepty, principy, názory, hodnoty a metafory“. Ale abychom se konkrétně a podrobně dozvěděli, jaké koncepty, principy, názory, hodnoty a metafory, proč tvořil právě zvoleným způsobem, a jestli si téma i zpracování nějak obhájil v rozhovorech, tak daleko se nejde. (Čteno v překladu Renáty Sobolevičové.)

fanous21
22.11.2018 2 z 5

Zklamání. Snad jedinou pochvalu bych vznesl stran výběru děl, i když jistě s výhradami, na rozdíl od cílů či celkového pojetí knihy. V podstatě se jedná o jakýsi rozsahem (a tudíž automaticky i) obsahem slovníkový téměř-nic-neříkající styl a to ani o umělci, dílu samotném či kontextu. Kniha je rozdělena do pěti kapitol s odpovídajícími názvy vztahující se na vybraná díla. I tak čtenáře překvapí, že v kapitole "Lidé/stvůry" objeví dílo Kiki Smithové "Bez názvu", kteréžto neztvárňuje ani člověka ani stvůru, nýbrž 12 lahví na vodu. Ke každému z celkových 100 děl je připojena informace o jeho umístnění a zmínka o dalších dílech umělce, ježto se v 90 % případů nacházejí v londýnské Tate nebo newyorkém Metropolitním muzeu či londýnských či newyorských muzeích/galeriích. I ten Gombrich ve své době uvádí ve svém "Příběhu umění" přepestrou paletu děl z různých končin světa, kterážto osobně viděl... Pak tu máme (čest výjimkám) zcela nic neříkající odstavec o vlivu umělce na jiné či dalších umělců na něj samotného. I další odstavec "informace" obsahuje dvě až tři krátkověty "doprovodných informací" (sic!). Ovšem korunu všemu autorka nasadila oddílem "proč by dílo nemohlo stvořit malé (pětileté) dítě", které je zřejmě klíčovým, neboť v originále se kniha právě takto jmenuje. Uvedené argumenty jsou povětšinou směšné, ba trapné, vykonstruované, šroubovité... podobně dopadl i český překlad knihy. V poslední řadě se v knize nachází řada faktografických chyb a mylných údajů. Každopádně jsem s knihou strávil 100 sezení na záchodě, takže jsem s ní neztratil žádný čas... a při pročítání díla páně Manzoniho, kterak vměstnal do téměř jednoho sta plechovek svá hovna, jsem si uvědomil, že umělcem jsem do jisté míry i já sám... stejně tak může být i pětileté dítě.


Eorin
07.06.2017 5 z 5

Skvěle vysvětlené, výborně a jednoduše zpracované. I když vím, jaká práce stojí za kterými výtvarnými pracemi (coby umělec výtvarník), tak mi to přineslo spoustu nového k doplnění a mému milému, který je uměním nepolíben, to dokázalo mnohé objasnit, popřípadě nasměrovat k zamyšlení a následné konverzaci na dané téma. Perfektní a smekám. Snad bych jen uvítala více děl a autorů, ale chápu, že to by byla potom poněkud tlustší kniha. Každopádně doplnění/pokračování knihy bych určitě uvítala.

Candide
05.04.2017

Vynikající publikace, která zavře tlamu všem odpůrcům moderního umění.