Proměna: Jak věci změnit, když je změna zdánlivě nemožná
Chip Heath , Dan Heath
Proč je tak těžké provést nějakou výraznější změnu? A je vcelku jedno zda mluvíme o změně v pracovním či osobním životě, zda nám jde o to naučit se konečně pořádně anglicky, do léta zhubnout a vyrýsovat postavu, bez ostychu mluvit na veřejnosti, rozjet podnikání nebo se prostě jen přestat hádat s manželkou. Autoři Chip a Dan Heathovi tvrdí, že hlavní překážkou je konflikt mezi racionálním a emocionálním myšlením, který se odehrává přímo v naší hlavě. Věčný souboj, který často zhatí snahu o změnu hned v samém počátku. Nejsme ale bezbranní! Když víme, co se děje a proč se to děje, když víme, jak účinně reagovat, můžeme obě tato myšlení sjednotit a dosáhnout výsledků. A tak nasměrujte jezdce, motivujte slona a zformujte cestu k tomu, oč vám opravdu jde.... celý text
Literatura naučná Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2011 , Jan MelvilOriginální název:
Switch: How to Change Things When Change Is Hard, 2010
více info...
Přidat komentář
Dávám 100%. Každý, kdo potřebuje nakopnout ke změně (ať už sebe nebo druhé), musí si knihu přečíst. Je plná výzkumů, typů a rad, takže je opravdu praktická.
Mě bohužel kniha neoslovila, protože pouze rozvádí docela jednoduchou myšlenku jezdce, slona a cesty. Použitý koncept racionálního rozhodování, emocionální motivace a samotného prostředí je velmi dobře pochopitelný. Dá se snadno uchopit a skutečně odpovídá lidské zkušenosti, což potvrzuje spousta výzkumů a reálných příkladů, které jsou v knize použity. Způsob podání je však takový, že kniha bude užitečná hlavně různým vedoucím pracovníkům, manažerům apod.
Myslel jsem, že kniha půjde stejnou měrou použít i pro osobní proměnu, ale už jen v poměru příkladů jasně vede práce s týmem lidí. Většina uvedených příkladů se totiž věnuje hlavně změně na projektové úrovni, změně řízení nebo proměně určité společnosti či vedení týmu. Samozřejmě uvedená problematika se dá vztáhnout i k osobní proměně, ale zde se objevuje překážka, protože osobní změna má často nezřetelné cíle. Použité metody tak lze použít pokud již známe příčinu problému a nebo víme co konkrétně chceme změnit. Pokud se jen chceme změnit "k lepšímu" a nebo vlastně ani nemáme přesnou představu čeho se proměna má týkat, tak stěžejní myšlenku nemůžeme zcela využít, protože v knize se vyloženě uvádí nutnost odstranění nejistoty.
Pokud pracujete s týmem lidí a chcete vědět jak nenásilnou formou dosahovat lepší spolupráce, snažší zavádění podnikových změn apod. rozhodně doporučuju. Pro osobní proměnu je to již značně individuální podle povahy chtěné změny. I tak je však možné, že vás kniha posune dál. 75%
Kniha se čte skvěle, přečetla jsem ji během jednoho víkendového výjezdu na škole. Myslím, že stojí za přečtení, je zajímavá. Z knihy ale vyplývá naprosto jasná věc: pokud chcete něco změnit, musíte to opravdu chtít, být vnitřně motivovaní. Dále poskytuje spoustu doporučení, jedním pro mě velmi významným je: nepokoušej se měnit více věcí naráz.
Je to spíš marketingová věc o tom, jak manipulovat lidi k něčemu, co by si sami nevybrali, ale vy si myslíte (aspoň doufám), že je to pro ně dobré. Když pominu etický aspekt celé téhle úvahy, tak se zarazím na populárním pojetí. U uvedených výzkumů a experimentů chybí citace, takže není možné si "fakta" nikde ověřit, přesto se autor snaží tvářit odborně. Z mého pohledu jde o povrchní povídačky, kterých je na trhu tuny. Jen záleží, jestli je to pro Vás první z té tuny (pak to může být zajímavé), nebo x... tá.