Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu
Jiří Pešek
Čas se podílí na bytí člověka zcela elementárně. Je tomu tak proto, že člověk je zvláštním typem jsoucna: je to takové "něco", které nejen bezděčně jest (podobně jako např. zvíře nebo kus kamene), ale k tomuto svému bytí se vždy nějak chová, má k němu určitý poměr. Tento poměr ovšem není stále strnule a bezčase stejný, ale právě naopak: trvá a mění se. Je tudíž spoluurčován časovostí. Proto jsou výsledky filosofických bádání na poli časovosti lidského pobytu naprosto zásadními pro orientaci moderního člověka ve světě. Celá tradiční filosofie nahlíží čas z jeho objektivního rozměru. Teprve novověká filosofie naznačuje ono druhé pojetí času - času ve vztahu ke jsoucnosti, resp. ve vztahu k člověku a jeho bytí. Zásadní zkoumání v tomto ohledu učinili však teprve v tomto století Edmund Husserl a Martin Heidegger. Předkládaná kniha uvádí přehledný a srozumitelný výklad historických kořenů problému časovosti. V podrobných rozborech se věnuje zejména problému času u Leibnize a Kanta, ovšem se zvláštním důrazem na interpretace a analýzy Heideggerovy.... celý text
Přidat komentář
Autorovy knížky
1995 | Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu |
Hezká studie věnovaná času u dvou novověkých veličin: Leibnize a Kanta.
Uvítal bych sice více Leibnize než Kanta (který je častěji zpracovávaný), ale je pochopitelné, že u toho Kanta je toho víc.
Ovšem u Kanta to vždycky dopadá stejně: Ať si člověk myslí, že zná jednotlivé dílky systému sebelíp, stejně nakonec zjistí, že pořádně neví, jak je sestavit. Může ho uklidnit snad jenom to, že ani Kant sám se podle všeho dvakrát nerozpakoval s tou svojí skádankou pěkně zatřást...
Musím ještě ale hlavně dodat, že nakladatel tuto knihu pěkně odfláknul: nesmyslný paperback, špatná sazba, vazba - hnus ... prostě relikt 90-tek.
V době e-médií takové vydání postrádá smysl už úplně.