Pstruholov v Amerike
Richard Brautigan
Pstruholov v Amerike – dnes už klasické dielo americkej literatúry – patrí k Brautiganovým najznámejším prózam, v ktorých sa spája reálne s fantastickým, prozaické s lyrickým a komické s vážnym v mnohotvárnych fragmentoch. Celým románom, ktorý je akousi kolážou voľne spojených krátkych epizód, sa ťahá nostalgia za strateným svetom autentických hodnôt, nenávratne pohlteným modernou civilizáciou. Aj ústredný symbol diela – Pstruholov v Amerike nadobúdajúci množstvo podôb – stelesňuje pocit straty s nádychom nostalgie. Obraz veľkého skladu, kde sa hromadia a predávajú nepotrebné veci, je obrazom smetiska, na ktorom sa ocitajú potoky, vodopády, lúčky i stromy, vtáky i pstruhy ako symbol hodnôt. K najpôsobivejším stránkam diela patrí originálne poňatá „filmová“ kompozičná technika, ktorá autorovi umožňuje vsúvať do textu rôznorodé formy prejavu ako nápisy na pomníkoch, kuchárske recepty čí úryvky z denníkov, čim nielen ozvláštňuje, ale najmä osviežuje jeho výpoveď o súčasnej Amerike.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 2005 , Petit PressOriginální název:
Trout Fishing in America, 1967
více info...
Přidat komentář
na jedný straně je Brautiganova próza rozmarná a hravá a čtenář s ním jde na surrealistickou cestu světem, kterej je jak důvěrně známej, tak naprosto bizarní. brautigan má opravdu cit pro zachycení svět.
co věřím, že na někoho může působit znepokojivě a místama dokonce rušivě, je mazání hranice mezi realitou a fantazií způsobem, kterej právě může bejt znepokojivej, rušivej, dezorientující. Jeho používání humoru a absurdity může bejt odcizující, brautigan vytváří pocit odtažitosti a ironie, která může bejt na obtíž při nějakým navazování vztahu s tím, co čtu.
jedinečný, nezapomenutelný, bizarní.
Pstruholov v Amerike rozhodne nie je kniha pre každého. Možno na prvý pohľad nedáva zmysel, je absurdná, nejednoznačná a útržkovitá. No na druhé čítanie sa rozjasnieva a odkazuje na túžbu po slobode sprevádzanou nostalgiou za skutočnými hodnotami. Richard Brautigan hľadal jeho ideály života v prírode, no keď sa doba v 60tych rokoch minulého storočia zmenila, hľadanie končilo vo frustrácii.
Brautigan napsal tuto knihu před šedesáti lety. Snažil se navázat na Thoreaua a hledal jeho ideály života v přírodě, ale doba se již změnila. Jeho hledání končilo ve frustraci a deziluzi. Přesto se snažil vypsat svoje pojetí chápání přírody člověka "moderní doby" a my vidíme jeho nejednoznačnost, je optimista nebo pesimista? „Jeho poselství, jaké je, je mírné a neprogramové a nemoderně optimistické ohledně lidských bytostí - spíše potvrzuje život než popírá život - a je zcela spojeno s každodenní americkou zkušeností.“ (John Stickney)
Rozhodně si myslím, že tuto knihu nelze číst kontinuálně, protože jednotlivé příhody na sebe nenavazují a jsou často nejednoznačné a útržkovité. Četl jsem výběrově a podle nálady v knize zalovil.
Brautigan je upřímný a píše, jak cítí. Lov pstruhů byl uveřejněn až roku 1967. To byl rok finálního vzepjetí hnutí hippies a autorův příklon k přírodě vyvolal nadšené reakce. Pokud jste s hippíky aspoň trochu rezonovali, budete knize rozumět. O své knize R.B. prohlásil: „Nemám zájem napodobovat styl nebo strukturu, kterou jsem používal dříve. Nikdy nenapíšu další knihu jako Lov pstruhů v Americe. Když jsem s ním skončil, ten starý stroj jsem demontoval a nechal jeho kousky povalovat na zahradě, aby rezly na dešti. “
Milé Chytání pstruhů v Americe, bohužel patřím mezi ty uniknuvší pstruhy nechycené slovy jako lechrle apod. Raději si přečtu něco od Majakovského a budu pak zcela jistě lépe připraven na Leninův Stát a Revoluci. „Veden potřebou vlastní člověku jsem vždycky toužil napsat komentář, který by končil slovem majonéza“.
Pro mne objev. Velmi zajímavý, hravý, chytrý, duhový objev. "Zaleťte si za třicáté osmé zrcadlo," pravil Chytání pstruhů v Americe a udusil sestřenici své prapravnučky.
Krasna tuzba po slobode.
Moja oblubena scena je ta, ked si rozpravac pomyli schodisko s vodopadom.
Absurdita, mystifikace, fantazie, hravost, smysl pro paradox a poetika ne/smyslu je jádrem téhle knížky, která není a nemůže být pro každého.
Ked toto dielo amerického hippika patri do klasickej americkej literatury ,tak potom co spisovatelia ako E.A.Poe, J.London, alebo E.Hemingway. Nechcem byt moc kriticky , ale toto dielo je cisty blabol bez hlavy a paty ,bez myslienky ,akoby ho napisal riadne zhuleny slnieckar. Az zivotopis autora v ktorom je uvedene , ze v mladosti trpel paranoidnou schizofréniou a liecili ho sokovou terapiou ozrejmuje vznik tohto diela a pravdepodobne liecba nebolo uspesna.
Ze začátku jsem se u knihy div neuzívala nudou a přemáhala se otočit stránku. V polovině jsem se zájmem sledovala jednotlivé střípky rozbitého Chytání pstruhů v Americe a ke konci jsem zvědavá a nadšená hltala každé slovo. Složité, absurdní a zdánlivě nepochopitelné dílo - která jsem na konci s uznáním zhodnotila jako geniální. Děkuji, pane Brautigane :)!
Táto kniha nie je pre každého. Je zmätená, na prvý, druhý, ani tretí pohľad nedáva zmysel. O narácii nemôže byť ani reči. Je o Amerike, pravdepodobne. Občas vám to autor jemne naznačí, aby vás potom opäť hravo zmiatol. V momente, keď nadobudnete pocit, že píše vážne, odstaví vás absurditou.
Nechajte sa ňou unášať.
Hra je tu to dôležité.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2018 | V melounovém cukru |
1987 | Horoskop orloje |
1993 | Chytání pstruhů v Americe |
2007 | V melounovém cukru / In Watermelon Sugar |
1995 | Willard a jeho kuželkářské trofeje. Perverzní mystérium |
Moc pěkná surrealisticky hravá krásně ujetá betnicka próza.
Plná chytání pstruhů v Americe.
Nehazejte atomovou bombu do starých pstruzich vod!
Isaac Walton by bombu nenáviděl
Mušky Royal si rakety no.
Určitě se ke knížce rád vrátim.