Radikální otevřenost
Kim Scott
Šéfování je obtížné pro každého. Oceňujete nasazení svých podřízených, ale současně vidíte jejich nedostatky. Co dál? Nechcete nikoho ranit nebo urazit. Jenže chyby napravit musíte – je to vaše povinnost. Jak tedy kolegům sdělovat kritiku a současně je nenaštvat? Jak být silným lídrem a přitom se neproměnit v nelidu? Kim Scottová přichází po bohatých zkušenostech s vedením týmů v Silicon Valley s novým pojetím efektivního managementu – radikální otevřeností. Jeho základem je myšlenka, že chcete-li dobře šéfovat, musíte o své přímé podřízené projevovat silný osobní zájem a zároveň jim bez váhání poskytovat zpětnou vazbu. A také ji od nich ochotně přijímat. Radikální otevřenost vytváří pracovní vztahy postavené na důvěře a buduje soudržný tým dosahující skvělých výsledků. Svěže napsaná kniha je návodem pro lídry, manažery nejrůznějších úrovní a vůbec pro všechny, kdo působí v pracovním kolektivu. Kromě jiného vám ukáže: - jak nastartovat a rozvíjet firemní kulturu založenou na otevřenosti a poskytování všestranné zpětné vazby - jak ve svých podřízených rozpoznávat „rock star“ a „superstar“ a proč budete potřebovat obojí - že nejlepší metodou, jak zabránit vyhoření, je propojit životní motivace členů týmu s jejich prací - proč povyšování nemusí být tou správnou odměnou za skvěle odvedenou práci... celý text
Literatura naučná Osobní rozvoj a styl Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2018 , Jan MelvilOriginální název:
Radical Candor: Be a Kickass Boss Without Losing Your Humanity, 2017
více info...
Přidat komentář
Kniha je určena především pro manažery, pro pracovní kariéru, pro zaměstnance. Nicméně kniha má co říct každému. Myslím si, že může pomoci partnerům, manželům. Může pomoci přátelům. Je prostě univerzální.
Kniha je velmi strukturovaná, praktická, s příklady ze života. Je vidět, že autorka popisuje to, co sama praktikuje, co sama zažila, co se naučila.
Radikální otevřenost je přístup, kdy daného člověka konfrontujete přímo, ale současně projevujete osobní zájem o něj. Ať už se jedná o pochvalu nebo kritiku. Můžete ho použít i proti cizímu člověku. Pokud neprojevíte osobní zájem, jedná se o útočnou agresi (dáváte upřímnou zpětnou vazbu, ale na daném člověku vám nezáleží, resp. nedáváte svůj zájem znát). Když nekonfrontujete přímo jedná se o ničivou empatii (i šetřením citů můžete v realitě daného člověka poškodit). Když ani jedno, jedná se o manipulativní neupřímnost. Není to binární, ale analogové.
V knize mimojiné se zabývá i pohovory se zájemci o práci, s podřízenými, způsoby jak pěstovat důvěru, jak mít zájem o člověka a pak vědomosti využít k lepší spolupráci. Mluví o nevhodném vedení s důrazem jen na povyšování – důležití nejsou jen super star, ale i rock stars. Jak se jim věnovat (např. je odměnit školením). Jak dávat během pár sekund hodnotné zpětné vazby.
Na knize je úžasné, jak autorka je znalá a současně jak sice říká spoustu dobrých tipů, na druhou stranu téměř vždy doplní, že vždy se mohou najít výjimky. Např. odměnit rock star školením, pokud ale by to nebyl pro něj trest.
Knihu doporučuji.
Nebylo to úplně záživné čtení, ale to se dá očekávat od takového tématu. Určitě must read pro lidi, kteří jsou na manažerské pozici.
Jedna z nejlepších knih, co jsem četl na téma vedení lidí a komunikace. V knize jsou popsané jednoduché principy a zároveň jsou ukázány na konkrétních příkladech. Doporučuji pro všechny manažery.
Super kniha nejen pro vedoucí, lídry a šéfy. Radikálné otevřenost a celkově schopnost dávat správnou zpětnou vazbu mi přijde užitečná ať už děláte cokoliv. A určitě není od věci ji praktikovat i v osobních vzrazích.
Jak už lidé píší dole. Povinná četba pro manažery. Toto by se měli učit na úvodních školení. Je to souhrn znalostí z praxe a z života. O to větší to má význam. Jsem však přesvědčen, že kvadrant má i přesah do osobního života a tím je to velmi inspirativní ne jenom pro nás pracovní život, ale i ten osobní. Opravdu perfektní pasáže, kde se popisuje manipulace, neupřímnost, útočná agresivita a radikální otevřenost. K tomu se čas od času vracím vždy, když cítím potřebu.
Kniha je přínosná zejména pro ty, kteří už mají nějaké zkušenosti s vedením, nebo řízením lidí a rádi by zlepšili své metody. Na začátku mne kniha nechytla a to až tak, že jsem jí úplně odložil. Bylo to díky tomu, že nemám rád různé nákresy toho, co se dá říct jednoduše slovy a různě pseudometody.
Je ale škoda nedat knize šanci. Od strany 67 se kniha "rozjede" a začínají se objevovat velmi užitečné tipy a strategie. Od "odosobnění" hodnocení, přes reálného hodnocení "Zapálení zaměstnanců" ve smyslu, že nemusí být každý do práce zapálen jako šéf. Někdo tam holt chodí pro peníze a nemusí to být úplně katastrofa.
Nechci prozrazovat další obsah, ale našim manažerům knihu osobně věnuji, protože je zde spousta tipů i na to, kdy a jak hodnotit lidi v situaci "je čas odejít", přes motivaci,až po to, na co dávat pozor na teambuildingu :) Po Hluboké práci pro mne jeden z top titulů a to nejsem nadšený čtenář sebevzdělávacích knih - viz můj názor na knihy od Sinka.
Jednu hvězdu ubírám za občasnou rozvláčnost.
Kniha obsahuje zakladni principy, jak tvorit kulturu ve firme a jak jit prikladem. Oslovili me osobni pribehy autorky a jak se s nich poucila.
Velice přínosná kniha, která je sice primárně určena pro manažery, ovšem plno zajímavých postřehů a rad zde najdou i další čtenáři a jiné profese, které pracují ve větší míře s lidmi (např. učitelé).
Kniha popisuje vzorce lidského přístupu ke svým zaměstnancům, a snaží se k němu nasměrovat manažery, šéfy a lídry. Doporučuji obzvláště paní šéfce Evě z Prahy, se kterou jsem měla čest se pracovně poznat, aby si tuto knihu přečetla 4836182x.
Knihu jsem se rozhodla přečíst po webináři Radikální upřímnost ( https://www.edumame.cz/p/2023-10-31-zaznam). Na webinář jsem šla z důvodu špatného klimatu v čistě ženském kolektivu, kdy začalo výrazné období hádek - přišlo mi, že se snad hádá každý s každým.
Doufám, že principy Radikální otevřenosti budu schopna používat, ač nejsem šéf.
Radikální otevřenost je totiž směr komunikace, kde vyžadujete a příjmáte zpětnou vazbu, hlavně kritiku a vaším úkolem je to neodsoudit, ale pochopit a v případě, že to uznáte za vhodné, něco změnit.
Moc se mi líbily příklady z praxe, kde si autorka vzala na paškál Jobse nebo zakladatele různých společností, s kterými spolupracovala, jako Google, citovala zakladatele (lídry) Tweetu, Dropbox, Pinterest a popisovala na jejich příkladech, myšlenkách a postupech, proč jsou tak úspěšní. Jak vybudovat "zdravý" tým, který se nebojí konfrontovat svého šéfa, nebojí se říct kolegovi, co si opravdu myslí, a tak dále. Ale samozřejmě ne ve smyslu poslat někoho někam, ale pomoct dotyčnému se změnou toho či onoho a empaticky se o něj zajímat. Je to zkrátka vyváženost mezi brutální upřímností a neupřímnou empatií (kdy pro strach z konfliktu neřekne člověk radši nic).
Ale to jsem hodně zkrátila. Koho to však zaujalo, doporučuji mu si knihu přečíst. Je psaná poutavě a není náročná na pochopení (jelikož je tam spousta příkladů ze života).