Reklama: Umění hovna?
Josef Havelka
Ludvík Vaculík označil kdysi reklamu za umění hovna. My tu teď máme skvělou knihu o reklamě, plnou esejí, postřehů i provokací z let 1996 - 2020 od Josefa Havelky. A je reklama opravdu uměním hovna? Nad tímto projektem jsem dlouho přemýšlel. Otázkou pro mě bylo, zda-li dává smysl v dnešní době ještě oživovat minulost. Při prohlížení sloupků, které jsem psal v období od roku 1996 až do roku 2020 pro časopisy Strategie a Marketing & Media jsem si uvědomil, že o zde vůbec nejde o minulost. Při čtení na mně dýchlo něco, o co bych se rád s Vámi podělil. Jednak jde o zajímavý materiál, který je formován duchem doby a který přibližuje jak ony „fantastické” devadesátky, kdy u nás opravdu vznikala reklamní profese, tak náladu kolem nového tisíciletí i dobu covidovou. Zároveň lze zde nalézt i ona nadčasová „moudra” o reklamě a marketingu, která platí (nebo právě už neplatí) i dnes. Samozřejmě, že kniha je i vhledem do mého uvažování nad marketingovou branží jako takovou. Při editaci původních textů bylo mojí snahou co nejvíce zachovat „originál tón.” Hlavně kvůli autenticitě, neb i můj slovník byl formován tím, co jsem dělal, tedy reklamou a mojí očividně ne zcela dostačující češtinou. Konec konců jsem byl 25 let pryč. První část nazvaná Strategie 1993 - 2001 obsahuje sloupky publikované v časopise Strategie a v druhé části jsou sloupky pro Marketing&Media z let 2002 - 2020.... celý text
Přidat komentář
Myslím, že je v té knize vtipně a intelgentně shrnuto vše, co je potřeba o reklamě vědět. A je to teda spíš smutné čtení, když si člověk uvědomí, v jakém vleku tupé reklamy neustále je, přestože si myslí, že jí odolává. :-)
Pro všechny marketéry, píáristy a vlastně pro všechny, kdo mají co dočinění s reklamou. Sběr trefných postřehů, odborných vhledů a zkušeností, které autor v průběhu let publikoval v periodiku Marketing a Media.
I když jsem úplně mimo obor a reklamu & marketing vlastně hrozně nesnáším, tak jsem vznik knihy podpořil na HitHitu. Věděl jsem tím pádem úplně přesně, co za svoje peníze dostanu a nečekal jsem druhou Navoněnou zdechlinu (viz https://www.databazeknih.cz/knihy/reklama-je-navonena-zdechlina-7980). A taky jsem ji nedostal :-)
Útlá knížečka obsahuje dvaadevadesát sloupků, které autor psal od konce zlatých devadesátých let do počátku Covidové krize. Bylo to do odborných oborových časopisů, takže jsem polovině výrazů vůbec nerozuměl a hledat jsem si byl ochotný jen to, co mě nějakým způsobem zaujalo. Naštěstí toho bylo docela dost, takže jsem tak získal tipy na několik zajímavých knih, dozvěděl se o několika zajímavých lidech...
Ale hlavně jsem si potvrdil, že se od toho oboru chci opravdu držet co nejdál. Takže ta investice rozhodně nebyla marná.