Rétorika pro pedagogy
Eva Hájková
Kniha Rétorika pro pedagogy přináší fundovaný odborný výklad problematiky veřejných mluvených verbálních projevů, který je doveden do praktické aplikace v řadě cvičení k vytvoření dovednosti kvalitně promlouvat na veřejnosti. Zaměřuje se především na studenty učitelství a na pedagogy v praxi, kromě doporučení pro dospělé uvádí například i řadu námětů pro práci s žáky, může se však stát dobrým pomocníkem i pro zájemce z nepedagogické veřejnosti. Vedle tradičních čtyř kroků techniky řeči, a to respirace, fonace, artikulace a práce s dalšími funkčními zvukovými prostředky mluveného projevu, přináší i řešení komunikačních situací z pozic lingvistické pragmatiky, věnuje se otázkám kooperativní komunikace, zdvořilosti a umění ji vyjádřit, asertivitě i stresu a jeho překonávání.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2011 | Rétorika pro pedagogy |
2006 | Česko-německý/Německo-český kapesní slovník (s německou výslovností) |
2014 | Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole |
2021 | Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ |
Dá se říci, že splňuje veškerá očekávání, která může člověk mít po přečtení názvu titulu. Oproti všemožným pseudo-příručkám věnovaným technice mluveného projevu obsahuje Rétorika pro pedagogy užitečné rady týkající se celého procesu přípravy i přednesu tak, aby to pochopil i laik (student pedagogiky) a nemusel nad textem hodiny bloumat.
Oceňuji také část popisující dějinný vývoj řečnictví. Kromě "profláklého" Cicera a Aristotela jsou zde uvedeny i jiné osobnosti, jež významně obohatily tuto nauku.
Příjemným bonusem jsou pak jazykolamy, které by dle mého skromného názoru měly být neopomenutelnou součástí veškerých příruček tohoto typu. Už jenom proto, že pomáhají zlepšit koordinaci všech artikulačních orgánů. Kromě toho je s nimi docela zábava.
Celkově hodnotím jako nejlepší volbu v dané oblasti.