S Adrienou
Jaromír Zemina
Texty Jaromíra Zeminy o Adrianě Šimotové zahrnují úsek vymezený léty 1965–2014, tedy doby, kdy jí uspořádal vůbec první individuální výstavu, která se konala v Galerii Československého spisovatele v Praze a její smrtí, doplněný o nové texty vzniklé pro tuto knihu za posledních pět let. Zeminovy eseje jsou osobní i podstatu tvorby vystihující a sdělné, díky tomu, že vznikaly kontinuálně, téměř šedesát let, zahrnují celým opus jejího díla, života i myšlenkového vývoje, citových propadů a zrání. Adriana Šimotová o své tvorbě napsala „Tři čtyři hodiny se soustředím a pak teprve přijde okamžik, kdy se dám do práce. Když ten okamžik propásnu, už se k tomu nemůžu vrátit. A když začnu pracovat příliš brzy, tak je to nenaplněné.“ Texty Jaromíra Zeminy, jako by vznikaly podobně, i v tom, kdy Šimotová říká: „Zajímá mě i to, co tam není vidět, ale já vím, že to tam je.“ Nejde, jen o knihu kunsthistorickou, Zemina má svůj osobitý styl, propojující lyriku a epikou a díky téměř celoživotnímu záběru napsal knihu, která je znalým vhledem, a snad i klíčem k životem propojenému dílu jedné z nejvýznamnějších postav české kultury po Druhé světové válce. Vhledem, kterého v této hloubce nikdo jiný, než Jaromír Zemina není schopen. „To, o čem chci mluvit, je člověk. Jeho pozice ve světě. Člověk ve své tělesnosti i v duchovní oblasti.“ Adriena Šimotová... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2016 | Alén Diviš |
1988 | Jiří John |
2013 | Knížka zimního času |
1994 | Nová citlivost |
2011 | Onufrius – Těkavé putování za jednou českou tradicí |
Citlivé, něžné, jemné. Jaromíra Zeminu pojilo s Adrienou Šimotovou a jejím mužem Jiřím Johnem celoživotní přátelství. Zemina uváděl téměř všechny jejich výstavy, Adrieniny zejména. Stal se doslova jejím vykladačem, ale také inspirátorem. A nyní, když už ani Jiří ani Adriena mezi námi nejsou, tak pan Zemina zavzpomínal na jejich vztah. Ale věcně, od výstavy k výstavě, je to vlastně taková rekapitulace nejen Adrieniny života a díla, ale také Zeminova přemýšlení o Adrieně, jeho promýšlení jejího vztahování se ke světu. A k umění. Je to vlastně katalog-dialog. Četl jsem to jako když člověk najednou nahlédne do studánky čisté vody, žádná faleš, upřímný cit a přitom žádný patos nebo vyplazený jazyk. Nehraje si to na nic, co to není. Civilní, ale hluboké. Klobouk dolu.