Signatury všech věcí: Poznámky k teorii moderního a současného umění
Karel Císař
Připravovaná publikace navazuje na podobně koncipovanou knihu Abeceda věcí. Zatímco však v předchozí monografii se Karel Císař pokusil překonat zažité stereotypy, například izolovanost českého moderního a současného umění či nemožnost diskutovat význam českého umění pojmovým aparátem, který vznikl v jiné kulturní situaci, v následujícím souboru se autor zaměřuje na stereotypy v teorii umění. Na základě detailní analýzy významných textů domácích i zahraničních teoretiků například hájí indexičnost moderního umění u Rosalind Kraussové, hledá analogii mezi antropologickou interpretací minimalismu Petra Rezka a zároveň u Didi-Hubermanna, odkazem na kulturní antropologii Jeana-Pierra Vernanta vyvrací postmoderní výklad Barthesova eseje „Smrt autora“, nebo odhaluje dekonstruktivní aspekty v domácích i zahraničních interpretacích surrealismu a poukazuje na stejný zájem o radikální obnovu ontologie mezi zdánlivě rozpornými projekty dekolonizace Frantze Fanona a pozdní fenomenologie Maurice Merleau-Pontyho. Kniha je určena nejen teoretikům umění, ale svými přesahy do dějin umění a filozofie chce oslovit i čtenáře z dalších oborů. Grafika Petr Bosák, Robert Jansa.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2004 | Co je to fotografie? |
2009 | Nefoťte mě před knihovnou |
1995 | Eyeball to Eyeball / Mezi čtyřma očima |
2019 | Devětsil 1920–1931 |
2010 | Beckett: filosofie a literatura |
- pojmenování a pokus o provedení „paradigmatické metody“
- množství odkazů (mimo jeho vlastní myšlení, které je spíš shrnující než interpretující) na řadu podnětných odkazů, se kterými se běžný čtenář může setkat vůbec poprvé...