Síla křesťanské naděje
Hans Urs von Balthasar
Eschatologie. Kniha se zabývá posledními věcmi člověka, posmrtným životem.
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 1995 , VelehradOriginální název:
Was dürfen wir hoffen?, 1986
více info...
Přidat komentář
Krasna knizka, kterou jsem Urse von Balthasara objevila, a urcite si od nej prectu i dalsi. Vede k hlubokemu zamysleni nad zavrzenim, zmrtvychvstanim, nadeji, zoufalstvi, laskou... Cetla jsem hltave i mala pismenka v poznamkach pod carou, protoze me to cele opravdu zaujalo a vnimala jsem autenticky autoruv zapas o nadeji...
Smíme doufat ve spásu všech lidí, v prázdné peklo?
Poprvé čteno v létě při exerciciích, ve spěchu a v okouzlení. Nyní, v závěru liturgického roku, promýšleno znovu v klidu, vždyť soud i naděje jsou výsostnými tématy tohoto období.
Prvotní motivace je zřejmá každému, kdo mě trochu zná. Je mi to trapné, zajisté to o něčem vypovídá, ale musím přiznat, že pokud jde o nejbližší vztahy, křesťané se mi převážně vyhýbají (jako čert kříži?? :o)). Oprávněnost naděje ve spásu pro mé milované - pro druhé - pro všechny - je palčivou osobní otázkou, nikoli teoretickým problémem.
Nechci být nepoctivá. "To by mi Pánbůh přece neudělal", úzce, egocentricky chápané, není odpovědí, zavání vychytralostí a stavěním se měřítkem všemu. Ale nelze prostě mávnout rukou nad tolikrát slyšenou námitkou - Jak bych mohla být plně šťastná, když ta a ta, ten a ten šťastný není? Bytí s Bohem ani v Písmu, ani ve zkušenostech křesťanů nijak nepřipomíná slaďoučký sirup neprodyšně zalévající vědomí a oddělující je od (zraňujících) vztahů a odpovědnosti vůči druhým. Právě naopak!
Cesta se otevírá v poznání, že vůči svým blízkým nejsem tou, která milovala první, ani tou, která miluje nejvíc. Veškerá moje láska je jen chabou účastí na lásce Toho, kdo za ni dokáže ručit daleko důsledněji než já. Má naděje spočívá v nedozírné síle skutečnosti, že jsme chtěni Bohem.
Ano, svoboda dovoluje zvrácené použití a tomuto chtění se lze postavit. Bohu se lze odepřít. Prožívám to v partikulárních situacích dnes a denně. Všechna hrůzyplná podobenství o soudu mají být primárně vnímána, píše Balthasar, jako úpěnlivá osobní výzva směrovaná tomu jedinému, kdo na ni může nějak reagovat - totiž mně samé.
Štítky knihy
teologie smrt naděje posmrtný život křesťanský život eschatologie
Autorovy další knížky
1995 | Síla křesťanské naděje |
1998 | Pravda je symfonická |
1987 | Kordula anebo vážný případ |
1991 | Maria |
2009 | Teológia troch dní |
„Dbejte na milosrdenství a spravedlnost. Neklamte se, že by obě tyto vlastnosti mohly být v Bohu nějak odděleny. Snad se mohou zdát navzájem protikladné tak, že kdo je milosrdný, by nedodržoval spravedlnost, a kdo lpí bezpodmínečně na spravedlnosti, zapomíná na slitování. Ale Bůh je všemohoucí: ani ve svém milosrdenství neopouští spravedlnost, ani milosrdenství ve spravedlivém soudu.“
(sv. Augustin)
Nedávné „vonbaltazarovsky“ laděné vydání revue Communio mě nalákalo k tomu, konečně si přečíst od tohoto legendárního teologa i nějaký ten knižní počin. A protože také teologii naděje jsem se už dlouho chtěl věnovat víc systematicky, po krátkém hledání se zaradoval a šel do knihovní police najisto!
Samotné téma knihy se nakonec týkalo jen výseku z teologie naděje, a to naděje ve spásu všech lidí, tzv. teorie prázdného pekla. Ale to vůbec nevadilo. Naopak, právě tohle je věc, kterou poměrně často s teology probíráme, takže mě zajímalo, jak se k věci slavný učenec postavil - zvlášť když se už od první kapitoly bylo zřejmé, že jeho východisko je odlišné od mého a možnost prázdného pekla se mu jeví reálná (já bych si prázdné peklo přál velice a také mé náboženské intuici to přijde v souladu s Boží milosrdností, ale ignorovat slova samotného Krista v evangeliích se mi nezdá možné - a třeba výrok „Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům!“ nezní jako něco, o čem by se dalo nějak zvlášť diskutovat).
Von Balthasar ovšem na zmíněná biblická místa ukazuje ne jako na předpovědi, ale jako na výstrahy; ne jako něco, co se nám nutně a nevyhnutelně stane, ale jako na něco, čeho se máme se vší existenciální naléhavostí bát, a tedy se toho hrozit a proto vyvarovat. Hm, tenhle pohled se mi líbí a odpovídal by i mé představě o Bohu, který nakonec všechno odpouští. Ale nevím, jestli to není jen přání, které je otcem této útěšné myšlenky.
No, jestli má pravdu mistr Balthasar anebo jeho názoroví odpůrci, to se dozvíme ... v pravý čas.
Nutná nejistota, kterou máme ve vztahu k uspořádání posmrtného života, neznamená, že by Síla křesťanské naděje nebylo zajímavé čtení. A oslovující. Při procházení historicko-systematického pojetí tématu se mi často vracela myšlenka, že bychom se ani tak neměli zabývat vytvářením seznamů lidí, kteří s námi v nebi budou a kteří nejspíš asi fakt ne, ale vrhnout naše veškeré vnitřní síly na to, abychom od sebe peklo zavrhli my sami (nebo lépe formulováno: dovolit veškerým silám Ducha svatého, aby v nás pracoval na zavržení pekla – ve smyslu Augustinova naléhavého „Nechceš být skrze něho zachráněn? Budeš tedy skrze sebe sama souzen.“). Abychom v pekle nebyli první a úplně sami.
A když už se tady mořím s tak složitým tématem, jako je katolické eschatologie (a pokouším se nějak slovy uchopit to, co je slovy neuchopitelné), tak si ještě neodpustím sem přidat svůj oblíbený výrok sv. Jana od Kříže, který se sice v knize nevyskytuje, ale který podle mě v sobě sílu křesťanské naděje nese: „Až nastane večer života, budeme souzeni podle toho, jak jsme milovali.“